Majsolja dåligt för hjärtat?

Praefatio

Trådstartare
Jag ska eventuellt ta över en häst som behöver lägga på hullet lite, han är inte väldigt mager men tillräckligt för att jag vill ge lite tillskott. Majsolja verkar billigt och enkelt, så jag googlade det för att få mer information.

Hittade den här sidan och blev lite konfunderad. Kortfattat har en studie gjorts som visar att ett dagligt intag av majsolja givit människor hjärtattacker.

Man kan ju, som helt oerfaren av majsolja som tillskott, inte låta bli att undra. Kan det ge samma effekt på hästar? Har någon några erfarenheter? Ger man ett tillskott så gör man ju det ofta just dagligen, kan det ha någon liknande effekt?

Sv: Majsolja dåligt för hjärtat?

Jag tror inte denna studie på redan hjärtsjuka människor har ngn relevans för hjärtfriska hästar. Men eftersom rapsoljan innehåller n-3 fetter som har en påvisad nytta för hjärtat och en del andra positiva effekter även för djur kan du ju passa på att köpa det i stället när nu 2 större kedjor har extrapris. HH

Oj! Jag missade helt att det var redan hjärtsjuka människor som studien gällde, det förändrar ju såklart allt. :) Tack för påpekandet.

Rapsolja har blivit väldigt populärt sen det blev klart att de gamla nackdelarna med just denna olja inte längre behöver oroa.
Denna olja är ju också billig.
Majsolja är dyrt.
Gör man dock en liten snabb snokrunda i världselitens stallar och kollar vilken olja man hittar i deras foderkammare så dominerar helt klart majsoljan.

Majs förekommer i många foderblandingar för hästar.
Raps, nje inte vad jag vet.

Inte vet jag, men glorifierandet av just rapsolja kanske delvis har med priset att göra?

Jag för min del anser att majsoljan är den olja som är mest lämpad för hästar(utan att på något sätt mena att de andra är dåliga).

Vilken olja som är bäst lämpad för oss allätare är något helt annat.

Jag för min del anser att majsoljan är den olja som är mest lämpad för hästar(utan att på något sätt mena att de andra är dåliga).

Vilken olja som är bäst lämpad för oss allätare är något helt annat.

Håller inte med. Rapsolja innehåller n-3 fetter, det gör majsolja i mindre utsträckning. N-3 fetter finns i naturbeten men inte i odlade gräsvallar. Hästar får i sig för litet av dessa jämfört ”vilda” eller naturbetande djur. N-3 fetter behövs för många funktioner i kroppen allt från imflammationssystem till hjärnfunktion.. (Samma resonement gäller människor, även om vi inte betar)

Alltså - ser inte majsolja som olämpligt, men vill man ha något mer ut av sin olja än energi så är rapsolja eller linfröolja bättre.HH

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Egonson_
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 481
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 906
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i... 2
Svar
21
· Visningar
4 012
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024