Sv: Maine Coon-Personliga åsikter
Jag känner igen min Maine Coon i mycket det Augusti beskriver. Han är oerhört social, vill alltid var med, det bästa han vet är "projekt" när man sitter på golvet, tex om man deklarerar, fixar med räkningar eller slår in presenter. då ska han vara med. Han gillar också att packa upp matkassar - ja allt, det spelar ingen roll vad det är, bara han får vara med.
Han är inte heller någon knäkatt, dock är han samtidigt oerhört kelen, det är bara det att hans stolthet förbjuder honom att självmant hoppa upp i knät. Men tar man upp honom med "våld" så bara spinner spinner spinner han och blir helt lealös av välbehag. Ja han spinner faktiskt dagarna i ända, bara man pratar med eller tittar på honom. Han vill oftast ligga nära NÄRA, tex bakom en på soff kanten, så att han nuddar en, utan att för den skull "erkänna" att han nuddar en med flit. Han gillar att bli buren hängandes runt axlarna, eller bli nycklad med över huvud taget i famnen, han är som en teddy björn.
Också oerhört lekfull, kommer ofta och hämtar en för att han vill leka, helst ska man smyga och "jaga" honom.....
Han pratar även en hel del, om bestämda specifika saker, han har olika tonfall till det mesta.
Också som Augusti beskriver väldigt "tassig" med tassarna. ska peta och undersöka allt. Han älskar vatten. dricker ur vattenskålen efter att ha "testat" med tassen och sörplat vattnet från tassen, för att kolla att det är färskt. Är det ofärskt kommer han och säger till att man ska fylla på nytt!
ang fällandet så JA han fäller. dock blir det i "tussar" så jag upplever det nästan lättare än med en korthårig, där håret bara lixom är överallt. Men han behöver borstas regelbundet, som de flesta andra långhåriga katter, för att hålla sig fin och fräsh.
Här är han:
och här tillsammans med kissungen: