maidensto som sparkar som en tokig, hur göra?

ameo

Trådstartare
Moderator
Släppte ett maidensto till hingsten i början på brunst. Hon ville inte bli betäckt då, men eftersom hingsten inte är varken elak (mot ej brunstiga ston) eller påstridig :bow: så släppte jag in henne och tänkt att han kan ju fixa det själv sen. Men så blev nog inte fallet... :crazy: (såvida han inte lyckats när jag inte sett, men det verkar föga troligt)
Den lilla fresterskan :devil: har sprungit runt och skvätt förföriska dofter i hagen och hingsten har gjort tappra försök. Hon har pissat och sett intresserad ut, men så snart han kommit alldeles nära så har hon sparkat bakut som en tokig... :smirk: Den andra dagen hade han nog försökt hela tiden, för han var genomsvettig och hade ingen mage kvar (upp- och indragen) när jag kom för att kolla dem... :crazy: Bara att knata hem efter ett grimskaft och ta lilla damen därifrån.
När hon väl var kopplad så såg hingsten sin chans och han lyckades då komma upp på hene. Men han kom aldrig så långt att han fick fullborda en betäckning, för varje gång han juckade så slog hon.
Jag har inte försökt sen dess (i torsdags), för jag vet inte riktigt hur jag ska reda ut detta. Handbetäckning inser jag ju är ett måste, men sen då?
Nån med mer erfarenhet än jag?
(Mina hingstar har ju alltid funkat bra på fribetäckning, så detta blir ju helt nytt för mig. Några ston har jag fått hålla i, i hagen, men då har de stått snällt)

Har ett sådant sto för betäckning med. Denna donna slår både bak o fram. Inte kul då man måste gropbetäcka henne. Ser med spänning på om du får några svar. Ett av mina egna ston gjorde precis samma sak som ditt i hagen,hingsten jagade henne och gav sig inte. Till slut så stod hon snällt men han nådde inte upp. När vi handbetäckte henne i gropen den kvällen var hon from som ett lamm. Nu får hon inte nog av honom :o så jag antar att hon var mkt tidigt i brunst när hon slog. Vi kommer att testa det andra stoet morgon o kväll så länge som hon brnstar, hon är lite ful då hon inte säjer ifrån förrän de kommer ut i det fria och hon står i gropen, innan så är det puss och kel och pinkande.

Har haft 2 sådana ston, de ville.. men ändå inte fullt ut!!

Halva sommaren gick, så till slut blev det efter Vet's inrådan lite Plegicil.. hjälpte ej, sen fick de Domosedan.. båda stod då för hingsten och blev dräktiga :)

Ps) Betäckningarna skedde därmed vid hand! Ds)

Hade det varit min gamla hingst så hade han förmodligen rett ut det, men dels är han pappa till stoet ifråga och dels är han i det närmaste såld (levererad men inte betald) så det är ju inte aktuellt...
Nu är det unghingsten som gör sin första säsong. Han har betäckt hennes mamma utan problem, men hon är ju också en van dam som kan berätta för honom hur hon vill ha det... :o (hennes 7e dräktighet)

Jag har tänkt Domosedantanken, faktiskt :). Men på något sätt känns det fel :crazy: - jag jämför det med när en kille "sätter på" en berusad tjej, om han int ehade lyckats få göra det om hon inte var berusad. Men det är ju en sista utväg att ta till. Det gör ju inte så mkt om shettisar föds sent (hon själv är född 1/8 och ändå i årgångstoppen i ponnytrav :bow:), inta alls som med stora hästar. Så jag testar metoder som känns mindre "övergrepp" först. OM jag kan komma på några... :p

Hej!

Du kan ju ha språnglinor på henne? Fast det blir kanske inte bra eftersom hon kommer att försöka slå ändå??

M. v. h. Lisa

Hej!

Hoppar in här med en liten fråga, vad menas med att gropbetäcka ett sto? Har man en grop pga att hingsten är för liten för stoet? Blir inte fölen för små så att de t.ex. inte når upp till stoets juver?

M. v. h. Lisa

Jag håller med dig om tanken med 'övergrepp', men tycker att lugnande medel är bättre än att knyta ihop stona med språnglinor (vilket jag vägrar att använda)!

MEN, jag kollade stona med UL innan betäckning.. stona och hingsten är ju värdefulla, dessutom är Domosedan inte billigt!!

Lustigt.. det du skrev om sen födsel, ett av mina ston som behövde Domosedan vid bet. var själv född den 22/8 (arab), och fick sitt första föl den 2/8 (arab) :D

Jag har också en sån liten jäkel här hemma en 3 åring som är likadan vi har tom sprutat henne för att sätta lite extra puff på brunsten då vi ultrade och äggen var på g men inte f-n fick han betäcka för det vi har både testat fr, för han med brems tom och det går inte har aldrig varit med om ett sto som är så jävligt så vi testar bara 1 gång till sen skiter vi i det och väntar till nästa år kan ju vara så att hon själv inte känner sig mogen för det , hon får väl gå på travet i stället då hon är färdig för att kvalas in egentligen *S*

Tror att det är ett ganska vanligt fenomen. Men att det inte märks så mycket nu mera på en del andra raser då man mer och mer använder semin.
En anledning kan vara att stoet helt enkelt inte gillar hingsten och att hon skulle stå för en annan hingst. Har varit med om det ett par gånger.
En annan kan vara att hingsten inte har uppvaktat henne tillräckligt innan han försöker, en del ston är svår flörtade och behöver ganska mycket förspel. Kan ju vara så att hingsten är för ung och oerfaren.
Ett sätt att prova som inte blir lika mycket övergrepp men som både skyddar hingsten och ger stoet en chans att komma undan, skulle kunna vara att använda vad som här brukar kallas för bom. Det är ett kraftigt plank som man backar stoet ända upp till. Då kan hon inte sparka hingsten och skulle hon vilja gå där ifrån är hon troligen starkare än den som håller i henne. Planket ska vara i sådan höjd att hingsten kan betäcka över planket. Då får hingsten och så möjlighet att flörta innan och stoet kan känna sig tryggare med planket emellan.
Har en hingsthållare här som har naturlig betäckning som använder den här formen. Kan i och för sig tänka mig att det kanske kräver lite träning för hingsten att göra det över planket. Men hon kanske kan tänkas stå för hingsten vid sidanom om dom fått flörta över planket ett tag och då kan ju planket vara lite högre.

plank är nog svårt när man gropbetäcker.
Ameo; idag åkte bremsen på och då stod hon som ett ljus!
Ska betäcka i morgon kväll igen och då kommer bremsen vara på så vi slipper tramsa redan från start. Hon är lite ful då hon inte slår förrän hon komemr i gropen. Innan så är hon så kärvänlig.
Hingsten är mkt för förspel så det är nästan så man ruttnar på honom. Speciellt när man betäcker på morgonen och gubben ska iväg till jobbet.

Ja gropbetäckning är som det låter. En grop som stoet står i pga att hingsten är liten. I detta fallet så är stoet runt 148 och hingsten 117.
Har aldrig varit med om något föl som inte når upp till juvret. Vårt minsta föl (Welsh Mountain) når alldeles utmärkt upp till halvblodstoets juver (Görels sto som går i samma hage :D) Tanken med en liten hingst och stort sto i detta fall är att ägern vill ha en c el D ponnyavkomma. De vågar inte använda en större hingst då det är ett halvblodsto.

VARFÖR anser ni att språnglinor är så hemskt.
Det är just för att ingen ska bli skadad som man använder dom. Stoet är ju inte helt fastspänd utan kan röra sig MEN hon kan inte slå hingten eller den som håller i hingsten.
Jag anser att det är för hingsten och hingstållarens eget intresse att använda dom. Skulle aldrig drömma om att betäcka ett sto naturligt utan linor. tycker att det är lika självklart som att ha hjälm när jag rider.
Tack för mig

Vi har ett sto som ska betäckas på fölbrunsten, men hon är så väldigt rädd om sitt föl, vi måste också betäcka i grop, då det är ett halvblodsto, min hingst är också mycket för förspel. Stoet blir snurrig efter fölet. Var gör ni av fölen? De andra stona som vi betäckt med föl har vi lämnat i boxen, men det har varit på 30 dgr brunst.
Nu går snart brunsten ur.... och ingen betäckning! Hur gör ni?

Brems kan ju vara ett alternativ kanske.
Hon har (nog) gått ur brunsten nu så det får vänta till nästa brunst. Jag tänker inte spruta igång henne utan det får komma naturligt. Och frågan är om jag inte ska släppa in henne till hingsten igen, så att jag åtminstone SER när hon blir brunstig, för det är dåligt med det när de är bara ston i flocken (där hon går nu)...

Nu kanske en del här tycker att jag är tokig, men jag tror att även djur behöver en viss sorts sexualundervisning. D.v.s. i naturen är hästarna sen föl med i flocken och ser hur flörten och betäckningen går till. Det blir helt naturligt för dom. Hästar som är uppfödda i fångenskap och aldrig någonsin har haft kontakt med en häst av det andra könet vet inte riktigt vad det är frågan om. Ett maidensto kan bli mycket skärrat när hingsten försöker klättra på henne och försvarar sig naturligtvis, hur brunstig hon än är. Blir hon då fasthållen och "våldtagen" så kan det hända att hon blir skrämd för livet av betäckningen.
Vad man kunde försöka göra är att låta stoet få se betäckningar, gärna gå i hagen med andra brunstiga ston som hingsten får betäcka så hon ser och lär sig hur det går till, eller gå i hage intill. Jag har sett många gånger när en hingst har betäckt ett sto i närheten av andra hästar. Alla de andra är jätteintresserade av vad som pågår, vill kolla in allt. En del blir avundsjuka också. Min lilla ponnyvalack, som är född och uppväxt vild i flock och har varit med om det hela sen barnsben, blev alldeles till sig av avundsjuka när hans favoritsto betäcktes :love:

Tror att det är en bra ide att låte henne gå hos hingsten även om hon inte är brunstig. Bara hingsten förstår det så ingen blir skadad.
Det ger henne en chans att lära känna honom innan nästa brunst.

JAG har ingen åsikt om språnglinor det måste vara någon annan som du vänder dig till. Hingsten vi har på station går mestadels på fribetäckning och då är språnglinor inte aktuellt. De stora stona i grop har skött sig utan denna sista och brems funkar utmärkt på henne, ingen anledning till linor.

När vi betäckte vår ena sto på fölbrusnten så hade vi fölet snett framför henne. hade grimma och någon som höll i. har sett när han fribetäcker att stoet har fölet framför sig under betäckningen. Annars så har jag stängt in fölet i box såsom du gör.

JAG har ingen åsikt om språnglinor det måste vara någon annan som du vänder dig till. Hingsten vi har på station går mestadels på fribetäckning och då är språnglinor inte aktuellt. De stora stona i grop har skött sig utan denna sista och brems funkar utmärkt på henne, ingen anledning till linor.

Ber om ursäkt. :o

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 450
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
Hästhantering Jag har chans att ge min häst lite sällskap i hagen. Vilket jag så klart helst vill, men det finns ju så klart lite bekymmer... Ska...
2
Svar
35
· Visningar
4 046
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar