Sv: Maharajah
Alla är så snabba att höja hästarna till skyarna när dom vinner sina unghästlopp, visst var han bra ingen fråga om det. Men får se hur det går som äldre. Hur gick det för Going som var en sån superhäst?
Finns bara en för mig och det är Järvsöfaks!
Hur mycket pengar hade han haft på sig om han var ett Varmblod
, möter eliten och vinner även som 15-åring.
Det går inte att jämföra varmblod och kallblod.
Och som en tidigare talare sa: Att säga att han är bättre än Varenne är bara befängt, Varenne är den bästa travaren genom alla tider och det kan man verkligen inte kalla Maharajah för, igår imponerade han otroligt mycket visst, men det finns många andra hästar som imponerat i dagens läge, Ready Cash i Januari i Prix Charles Tiercelin imponerade ännu mer på mig, fast vi får ju se vem som är bäst av de två i Prix d'Amerique troligtvis, om Maharajah nu går ut där redan nästa år..
Dessutom ska han i Pd'A besegra världens bästa travare det här året, Meaulnes du Corta, samt Prince Gede som vann Prix de Paris och var först i mål i Prix de Cornulier men blev diskad..
Och även om han slår dessa hästar i Pd'A har han fortfarande mycket, mycket mer att bevisa innan han kan ta över Varennes plats, dvs som den bäste travaren genom tiderna.
Varenne var ju bäst i världen på alla distanser när han var aktiv, Maharajah ser bara ut att kunna gå över längre distanser, inte slår han väl exempelvis Torvald Palema över kort? Eller kanske kullbrodern Lavec Kronos? Eller för att kanske korsa atlanten och dra upp namn som Lucky Jim? Muscle Hill?
Han verkar ju inte ens klara av Nu Pagadi över medeldistans..
Menmen, den som lever får se, har sagt det många gånger och jag har svårt att tro att jag någonsin kommer få se en sån bra häst som Varenne igen, som var bäst i världen på samtliga distanser och besegrade hästar som Moni Maker och Victory Tilly från dödens.
Så; Vänta med att höja hästar till skyarna.