Sv: Maharajah

Och varför inte det?
Han möter dom bästa hästarna i sin ras, bara för att det är en mindre ras så ska inte hans prestationer räknas? Dom kostar lika mkt att ha som en bloding i träning, en stor skillnad är att det finns färre lopp att köra om och betydligt mindre prispengar. Man behöver inte vara miljonär för att köpa en välstammad häst.

Maharaja möter ÄN bara dom bästa i sin årgång.

Senast ändrad:

Det går inte att jämföra varmblod och kallblod.

Och som en tidigare talare sa: Att säga att han är bättre än Varenne är bara befängt, Varenne är den bästa travaren genom alla tider och det kan man verkligen inte kalla Maharajah för, igår imponerade han otroligt mycket visst, men det finns många andra hästar som imponerat i dagens läge, Ready Cash i Januari i Prix Charles Tiercelin imponerade ännu mer på mig, fast vi får ju se vem som är bäst av de två i Prix d'Amerique troligtvis, om Maharajah nu går ut där redan nästa år..
Dessutom ska han i Pd'A besegra världens bästa travare det här året, Meaulnes du Corta, samt Prince Gede som vann Prix de Paris och var först i mål i Prix de Cornulier men blev diskad..
Och även om han slår dessa hästar i Pd'A har han fortfarande mycket, mycket mer att bevisa innan han kan ta över Varennes plats, dvs som den bäste travaren genom tiderna.

Varenne var ju bäst i världen på alla distanser när han var aktiv, Maharajah ser bara ut att kunna gå över längre distanser, inte slår han väl exempelvis Torvald Palema över kort? Eller kanske kullbrodern Lavec Kronos? Eller för att kanske korsa atlanten och dra upp namn som Lucky Jim? Muscle Hill?
Han verkar ju inte ens klara av Nu Pagadi över medeldistans..

Menmen, den som lever får se, har sagt det många gånger och jag har svårt att tro att jag någonsin kommer få se en sån bra häst som Varenne igen, som var bäst i världen på samtliga distanser och besegrade hästar som Moni Maker och Victory Tilly från dödens.

Så; Vänta med att höja hästar till skyarna.

Man kan möjligen hävda att Varenne är världens bästa häst genom tiderna som äldre. För mig är det inte riktigt lika intressant som vad en häst gjort som unghäst. Och då går det inte att komma ifrån Mack Lobell. Han var outstanding i en kull bestående av bla Sugarcane Hanover, Napoletano, Waikiki Beach (Varennes far), Spotlite Lobell och Go Get Lost. Som treåring var Varenne i ens bäst i sitt hemland (Viking Kronos).

(Att ens nämna Järvsöfaks i denna diskussion är bara fjantigt. :mad:)

Jag tycker det är fjantigt att höja en häst till skyarna, när den BARA vunnit några unghästlopp...

Jag håller med till fullo.
Kallbloden kan enligt min mening hålla till bland stock och sten, där de faktiskt gör lite nytta.
Och låta de riktiga hästarna hålla till på ovalerna, tur att man bor i södra Sverige så man slipper se dem allt för ofta. :)

Man kan möjligen hävda att Varenne är världens bästa häst genom tiderna som äldre. För mig är det inte riktigt lika intressant som vad en häst gjort som unghäst. Och då går det inte att komma ifrån Mack Lobell. Han var outstanding i en kull bestående av bla Sugarcane Hanover, Napoletano, Waikiki Beach (Varennes far), Spotlite Lobell och Go Get Lost. Som treåring var Varenne i ens bäst i sitt hemland (Viking Kronos).

håller med dig till fullo.

Jag tycker det är fjantigt att höja en häst till skyarna, när den BARA vunnit några unghästlopp...

Jag har sett tiotusentals travlopp det senaste halvseklet, och gårdagens Travderby var för mig ett av de mer minnesvärda. Att odriven och dövad knalla 1.12.8a/2640, att dessutom göra det utan rygg i andraspår och bara glida ifrån landets bästa fyraåringar är för mig något alldeles extra.

Maharajah har vunnit de två största loppen för 3 och 4-åringarna, mer kan man inte begära. Han har gjort det på ett sätt som får fantasin att skena iväg och fått mig att börja drömma om sista söndagen i Januari. Jag tror att de flesta travkunniga med bara något bättre ledsyn än Stevie Wonder inser att Maharajah är någonting alldeles extra...

Och varför inte det?
Han möter dom bästa hästarna i sin ras, bara för att det är en mindre ras så ska inte hans prestationer räknas? Dom kostar lika mkt att ha som en bloding i träning, en stor skillnad är att det finns färre lopp att köra om och betydligt mindre prispengar. Man behöver inte vara miljonär för att köpa en välstammad häst.

Maharaja möter ÄN bara dom bästa i sin årgång.

Men,de går heller inte att jämföra en 4åring mot en 15åring.Sen är de ju helt olika raser!

Ja han va ju tuppen i en hönsgård.;)

T.O.M. bättre än Varenne ???

Jag återkommer i denna tråd nästa år sista helgen i maj.

Tuppen Joakim är fortfarande sur på dig för att du kallade honom höna,bara så du vet!

Fast om några år, då tror jag att vi sitter här och snackar om hur bra Maharaja var... kulltopp i en kull med Yield Boko (stor i nederlaget - han fortsatte försöka tills dess att det verkligen inte fanns mer att hämta :bow:) och så räknar vi upp nästan hela gårdagens startfält... och några till som blir bra men som kanske mognar senare. Måtte han hålla!

PS det är inte fel att tala om Järvsöfaks. Men att anse att Faksens storhet på något sätt förtar Maharajas insats :rofl: Grejen är att M gjorde en topprestation. Faksen har ju prenumererat på allt och vi har aldrig sett honom ge järnet och lite till... han har aldrig behövt leverera det där ståpäls-framkallande-utöver-vad-han-egentligen-borde-kunna... Och det är de där hästarna som lyfter sig och ger allt som får hjärtat att klappa och halsen att snöra ihop sig (IMNHO: Detta diskvalificerar egentligen Mack Lobell också... när han deflilerade på elitloppsdagen - då såg vi redan vinnaren)

PS Alla jag pratade med var rörda och förtrollade - vare sig de spelat honom eller inte... och då gillar man travet. EN bra prestation är ljuv vare sig man vinner eller förlorar på den

Senast ändrad:

Men Maharaja är ju bra på sitt sätt oxå. Inte hade man sagt nej till en sådan, han har allt framför sig och ingen kan säga hur det kommer att gå. Hoppas iaf att han blir mer än G.K som äldre.

Alla är så snabba att höja hästarna till skyarna när dom vinner sina unghästlopp, visst var han bra ingen fråga om det. Men får se hur det går som äldre. Hur gick det för Going som var en sån superhäst?

Nu tycker inte jag att vi ska blanda in den "galne" albanen när det gällar träning av unghästar som startar som äldre. Hans statestik e makalös (dålig) däremot e han makalös (bra) på att skrämma barn.

Så här säger experterna för dagen:

Johan Edlund, trav- och friidrottskommentator på TV4
– Det var samma känsla som när jag kommenterade Usain Bolts världsrekord i VM i Berlin. Jag blev lika tom – jag blev varm, jag blev kall. Förväntningarna överträffades, verkligheten var bättre än dikten. Maharajah är i trav på samma nivå som Usain Bolt är i friidrott.

Micke Nybrink, travkrönikör i Sportbladet
– Jag hade inte spelat en krona på honom. Ändå blev jag alldeles rörd, varm, fick en klump i halsen och orden stockade sig. Så där bra kan man inte vara... lägg av! Jag har faktiskt aldrig sett en större hjälte på en travbana. Och det här är troligen bara början på något riktigt stort. Vilket djur, vilken löpare, vilken styrka, vilket fenomen!

Thomas Nilsson, travexpert i TV4
– Han gjorde ett fantastiskt lopp. En fruktansvärt bra prestation. Det här är bland det värsta jag sett.

MALMÖ. Ni som har sett vet.

Ni andra måste få lära er.

Maharajah ser ut att bli världens bästa travhäst någonsin.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article5753021.ab
Länk:

Jag kan inte annat än hålla med och är det ngn tränare som kan förvalta detta "monster" så att den även kommer starta i "Järvsöfaks ålder" så är det Hultman.

Nu tycker inte jag att vi ska blanda in den "galne" albanen när det gällar träning av unghästar som startar som äldre. Hans statestik e makalös (dålig) däremot e han makalös (bra) på att skrämma barn.

Så här säger experterna för dagen:

Johan Edlund, trav- och friidrottskommentator på TV4
– Det var samma känsla som när jag kommenterade Usain Bolts världsrekord i VM i Berlin. Jag blev lika tom – jag blev varm, jag blev kall. Förväntningarna överträffades, verkligheten var bättre än dikten. Maharajah är i trav på samma nivå som Usain Bolt är i friidrott.

Micke Nybrink, travkrönikör i Sportbladet
– Jag hade inte spelat en krona på honom. Ändå blev jag alldeles rörd, varm, fick en klump i halsen och orden stockade sig. Så där bra kan man inte vara... lägg av! Jag har faktiskt aldrig sett en större hjälte på en travbana. Och det här är troligen bara början på något riktigt stort. Vilket djur, vilken löpare, vilken styrka, vilket fenomen!

Thomas Nilsson, travexpert i TV4
– Han gjorde ett fantastiskt lopp. En fruktansvärt bra prestation. Det här är bland det värsta jag sett.

MALMÖ. Ni som har sett vet.

Ni andra måste få lära er.

Maharajah ser ut att bli världens bästa travhäst någonsin.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article5753021.ab
Länk:

Jag kan inte annat än hålla med och är det ngn tränare som kan förvalta detta "monster" så att den även kommer starta i "Järvsöfaks ålder" så är det Hultman.

Haha, vilka "otroliga" experter du valde ut, den ende av de tre som aspirerar på den titeln är väl isf Nilsson.

Kan verkligen inte se att han ska bli den bäste genom tiderna, tror inte att han blir bäst i världens på alla distanser, möjligtvis på längre.. men jag tror inte han kommer dominera på sprinterdistans, som exempelvis Varenne som behärskade vilken distans han än startade på.

Fast det är ju inte bara det att han vunnit dem. Utan sättet han vinner på. Och då syftar jag ju så klart särskilt på Derbyt.
Få hästar skulle göra om den bedriften på den tiden. Även de hästar som nämnts som "stora" senaste decennierna.

Järvsöfaks är en gud, ett under, ett unikum. Det kommer aldrig att finnas någon som honom. Och det kommer aldrig komma en häst som tar så många segrar som han gjort.
MEN - man får inte glömma det faktum att kallblodssporten ÄR mindre, och det ÄR mindre motstånd och en väldigt tunn skara som är ledande. Fram för allt finns det inte en så "bred" världselit som det gör för varmbloden. Sverige och Norge är enda länderna med tävlande kallblod (eftersom finska hästen är en helt annan) och att jämföra det med I princip hela västeuropa och USA+Canada för Vbl. Det gör det ju också väldigt svårt att ens börja jämföra prestationer kallblod och varmblod emellan.
Det går helt enkelt inte.

Senast ändrad:

Det finns en verklig expert, som kör de bästa hästarna, vinner de största loppen och som (nästan) alltid är kylan och måttfullheten personifierad. Det är kusken som nästan alltid kör Maharajah. Och vad jag vet finns det bara en häst som lyckats röra honom till tårar.
Föjande text är från ATG.se

Segerkusken Örjan Kihlströms glädje gick inte heller att ta miste på. Efter mållinjen bjöd han på en sällan skådad segergest i vilken körspöet åkte långt upp i luften.
- Förra året sa jag att det här är den bästa treåring jag har kört. Nu kan jag säga att han absolut är den bästa fyraåring jag har kört. Jag hoppas att han får vara frisk och då också blir den bästa äldre häst jag har kört.

Vi får alla ha våra egna subjektiva uppfattningar, men om Örjan tycker att det är den bästa häst han kört, tror iaf jag han hör till de absolut bästa i världen.

Det finns en verklig expert, som kör de bästa hästarna, vinner de största loppen och som (nästan) alltid är kylan och måttfullheten personifierad. Det är kusken som nästan alltid kör Maharajah. Och vad jag vet finns det bara en häst som lyckats röra honom till tårar.
Föjande text är från ATG.se

Segerkusken Örjan Kihlströms glädje gick inte heller att ta miste på. Efter mållinjen bjöd han på en sällan skådad segergest i vilken körspöet åkte långt upp i luften.
- Förra året sa jag att det här är den bästa treåring jag har kört. Nu kan jag säga att han absolut är den bästa fyraåring jag har kört. Jag hoppas att han får vara frisk och då också blir den bästa äldre häst jag har kört.

Vi får alla ha våra egna subjektiva uppfattningar, men om Örjan tycker att det är den bästa häst han kört, tror iaf jag han hör till de absolut bästa i världen.

Bra inlägg och mkt tänkvärt fast nu kommer väl ngn mer tänkvärd in i tråden och hymlar om vilken otrolig "expert" som uttalade sig.:crazy:

Att det ska vara så genomskinligt svenskt att alltid vara så avundsjuk på andras framgångar.:mad:

Men vänta lite nu, hur kan du få d te att de som inte redan nu vill säga att Maharajah är världens bästa travhäst genom tiderna (trots att han inte han tävlat mot äldre elit lr utanför sverige) är missundsamma..?:crazy:

Vi som varit med ett tag å som har sett Legolas, Macken, Vikingen mfl talar av erfarenhet INTE av avundsjuka.:grin:

Det fanns väl inte nån efter E3-finalen (även om du vill tro att d bara va du å Lådgubben som fattar) som INTE lovordade Maharajah å sa att förhoppningsvis är d en blivande storstjärna!!
Maharajah har hela tiden varit en snackehäst har du glömt d?;)

Men va vissa säger är att TROTS att man är en undantagshäst som 3 å 4-åring så krävs d MER för att bli en världsstjärna!
Maharajah har alla förutsättningar men han är inte där än, tex kan skador ställa till d osv
Jag menar när vi pratar om svenska stjärnhästar nämns oftast inte ens From Above lr hur å ändå vann han kriteriet, derbyt och elitloppet!

D jag hoppas på mest när d gäller Maharajah är att han inte har ärvt släktens kassa fertilitet.

Här leker Maharajah
hem 2,4 miljoner kr.

Under lördagen kom nästa storseger då hästen lekte hem Europaderbyt i Finland med 2,4 miljoner i förstapris.

– Det är ett monster, säger Johan Edlund om hästen.

Länk: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article5899404.ab

Maharajah kung av Europa,
Maharajah gjorde slarvsylta av konkurrenterna i Europaderbyt.

Länk: http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=34903#READON

Esitys!
Spectacle!
Uppvisning!
Europas nya travkung visade ingen pardon när han klädde av konkurrenterna i Europaderbyt.
- Folk förstår inte hur bra den här hästen är. Ni ska få se när vi ställer honom i ordning, sa tränaren Stefan Hultman efter 2,3-miljonerssegern i Tammerfors.

Länk: atg.se

2009-10-03 19:04

Dubois chockad av Maharajah

Franske travnestorn Jean-Pierre Dubois var chockad efter den svenske uppvisningen av Maharajah i Europaderbyt.
- Jag är 70 år och man lär sig hela tiden. Jag visste att Maharajah var något extra, men det här..., det här överträffar allt jag upplevt.

Jean-Pierre Dubois körde franska hoppet Royal Crown i Europaderbyt och mitt i loppet valde han full attack mot ledande Maharajah. Han lyckades med sin oväntade manöver och det såg från sidan ut som den franske mästartränaren lurat Örjan Kihlström och Maharajah i en fälla när han övertog ledningen.
Men det var en synvilla. Örjan Kihlström var helt enkelt iskall och valde att köra på säkerhet när han blev av med kommandot i loppet. När han sedan gav Maharajah anfallsorder käkade den fyraårige hingsten mer eller mindre upp den franske kulltoppen och försvann mot en överlägsen seger.
Royal Crown såg nästan förtvivlad ut. Det franska stoet ville, men kunde helt enkelt inte, stå emot det svenska travfenomenet och Jean-Pierre Dubois fick nöja sig med femtepriset.
- Jag fick stå med dumstruten. Hade jag vetat hur bra Maharajah är hade jag kört för andrapriset, konstaterade den franske gentlemannen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar