Magtrubbel - hjälp!!

Sv: Magtrubbel - hjälp!!

gejsa skrev:
Förstår att hon blir symptomfri när hon går på lösdrift. Jag tänkte bara på att just jäsningen i hösilaget är det en del hästar som blir lösa i magen av. Jo, jag vet att din häst har för lite av bakterierna. Men jag bara tänkte att det kanske gjorde att hon inte blev bättre i magen av det. Hur man än vänder sig har man ar...et bak eller hur? Det är som att välja mellan kolera eller pest. Ger du torrt hö, hostar hon. Ger du hösilage kanske hon är sämre i magen. Man vet ju inte. Det är ju för jäkligt om det blir kallt och din går på lösdrift och det rinner utefter benen på stackaren. Men jag har märkt att mina blir lite bättre just på dagarna när dom rör på sig lite mer. Är det så för din? Måste hon tvättas varje dag?
Jo, sant, Men om jag lyckas få upp hennes värden och hon fortfarande inte är okej i magen går jag över till hö IGEN och provar ... skam den som ger sig :D
Nej nej, hon blir knappt skitig om benen alls, så löst är det inte (jag gnäller kanske över lite men vill att hon ska vara 100% ). Det är precis som nån annan skrivit, det blir lite lösare än att högarna blir "bollar", och att jag får tvätta svans då och då... (hon råkar ju naturligtvis vara SKIMMEL!!! :crazy: :D )

Ingen respons ännu, men vi kämpar på! Matte proviva på morron, Amorina på kvällen :D

Liten uppdatering ifall någon är intresserad:

Han är nu helt återställd i magen. Fortsatte ge 1 liter equi-pro (häst proviva) i drygt två veckor. (Innan dess fick han människo proviva 1 l/dag i ca två veckor). Men sista veckan så bytte jag hösilage mot hö och havre mot korn. Dock behöll jag muslin han äter. Så egentligen vet jag inte om det var pro-vivan eller foderbytena som gjorde susen. Men huvudsaken är iallafall att han är frisk!!!:)

Gjorde även ett träck prov som visade 0 förekomster av mask.

Åh, bra, vad roligt!! Skönt att det funkar för nån!!!! Grattis! :)

Förr oss går det inte så bra. Amorina äter numera hö, (hostan kom som ett brev på posten, jadå) fortsatt med Proviva och Probimin varje dag, men är fortfarande likadan. Nästa vecka åker jag med ett träckprov igen, men det lär inte vara ngn större skillnad, så jag tror ganska säkert att det blir Strömsholm. (vilket försäkringen inte lär täcka, men men... vem bryr sig ;) )

Min häst blir rinnig/skvättig när det är lerigt ute har jag märkt. Bra igen när det fryser på. Kan det ha att göra med att de får foder som hamnar i leran och så äter de av det?

Förut trodde jag det enbart var hösilaget som var boven, fick byta till hö. Men andra året fick han kanonhösilage och gick i hage med gräs kvar i inte speciellt mycket lera. Då var han bra.

I år har han lerig hage och relativt bra hösilage. Ibland rinner det, men tycker det korrelerar med leriga dagar.

Någon som har en teori om det?

Grannen har gett sin häst loosec. har blivit bättre, vet inte hur mycket hon gett, men kan fråga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka