Magtrubbel - hjälp!!

Sv: Magtrubbel - hjälp!!

Precis... jag ger alltid bara hö så jag har ju inget att byta till heller.
Vet pratade på att det kunde vara spånet, hon var helt säker (de står på spån), tills jag med en suck svarade att det började redan i september när de fortfarande gick ute dygnet runt... :smirk:
Ger snart upp tror jag... det här började för tre år sedan och håller i sig hela vintrarna, de blir bra när gräset kommer på våren så det MÅSTE ju vara något som saknas...

Nej det har jag inte. Vart lämnar man det?
Tror att jag måste skicka sådana saker och det går väl inte för det är sådant som måste vara färskt väl? Vet har inte föreslagit nått sådant heller... :( Höanalys tyckte hon, men när det är tredje året på rad de blir såhär och när det går över så fort gräset börjar komma upp... trots att de får hö hela sommaren (de går aldrig fulltid på bete) då tycker jag inte att det ska vara SÅ stort fel på det i o f...

Vad konstigt att din häst började bli lös när dom fortfarnade gick ute. Var det så att du avmaskade då? Eller gjorde du något annat?

På den stora började jag höja krafftfodergivan, men det var med så lite att det INTE borde ha gett utslag tycker man. På den lilla gjorde jag inget. Så nej.. inget.
Avmaskat har jag gjort efter att de kommit in, och då blev de ju som sagt ÄNNU värre... :crazy:

Man får verkligen vara försiktig när man börjar med kraftfodret överhuvudtaget. Har sett att dom inte tål En dl ens.

är det någon som har provat aloe vera juice??????

Nej inte jag iaf. Är det bra? Har kollat efter det men inte hittat det. Var köper man det, pris?

De åt redan kraftfoder och jag bara höjde lite, den stora får typ 2 dl i full giva :smirk: så höjningen var verkligen minimal :D !

gejsa skrev:
Förstår att du vill pröva allt. Såg att din häst inte tålde torrt hö eftersom hon var dammallergisk. Hur står hästen då? Inne i ett stall med stängda dörrar eller utedrift? Min ena häst är också det dammallergisk alltså. Var då tvungen att börja med hösliage. Men han står i en loge med högt till tak och ingen värme. Då försvann hans hosta. För det är ju verkligen synd att du inte kan gå över till trorrt hö. Du kanske har sett mitt svar i den andra tråden? Att om din häst är dålig i magen så kan det fördröja att din häst blir bättre så länge som den äter hösilage. Du kan inte gå över till det på prov ett tag?
Hon fick hö hela hösten men magen var fortfarande likadan. Detta kom ju direkt efter att hon kastade fölet, hon stod ju även på djursukhus då där hon fick hö, men var lös då med. Och som sagt, hon har 1000 e-coli och hon ska ha 10.000 minst, så det vore ju konstigt om magen var ok, egentligen... :D

Hon står på lösdrift och är symptomfri, det är just bara när hon får hö som hon blir dålig, och konstigt nog spelar det ingen roll om jag blöter det... hon är lite skum ;)

puppan2 skrev:
Nu har jag även kollat vad hästvarianten innehåller. Den heter pro-equo och innehåller 800 miljoner bakterier /ml. Det innebär att den innehåller mer än 3 ggr fler bakterier/ml än vad shoten gör och 16 gånger mer bakterier/ml än vad fruktdrycken/youghurten gör.

En annan skillnad är att hästvarianten baseras på en bakterie isolerad från en tarmslemhinna från häst medans människovarianten baseras på en tarmslemhinna från en människa. Rent logiskt så borde det alltså vara bra mycket bättre att ge pro-equo.....menmen...jag får fundera på det.

Då var det kanske hot-shot som hon menade men sa fel... Och att hästvarianten logiskt sett skulle vara bättre visste jag. Men hittills så verkar det inte så. Har man tur så kanske de forskar vidare på det och kommer fram med en ny bättre hästvariant! Men framförallt så skulle man ju vilja veta varför vissa hästar svarar så otroligt bra på preparatet medans andra inte alls gör det.. Fast å andra sidan så verkar det ju vara så med alla preparat...
Men det är synd som sagt. Jag började verkligen tro att alla hästar svarar bra på dryckesvarianten.:cry: Fast å andra sidan så är Provivan det absolut billigaste preparatet att prova med. Går det så går det.

Appropå alla magproblemen så undrar jag om det snart inte kommer dras samma slutsats som med att alla hästar plötsligt får fång; nämligen i takt med att det blev modernt att fodra med hösilage så har också fång och magproblem ökat...
När jag var på Hbg med min pålla för fång så var de så oroliga över den alarmerande ökningen av fång de senaste åren att de börjat gå ut med att man ska enbart ge hösilage till de riktigt aktiva hästarna. De andra bör bara få hö. De hade ännu inga säkra resultat på det men var ganska övertygade om att trenden med att fodra med hösilage också var anledningen till ökade problem....

Tokmaja skrev:
Nej det har jag inte. Vart lämnar man det?
Tror att jag måste skicka sådana saker och det går väl inte för det är sådant som måste vara färskt väl? Vet har inte föreslagit nått sådant heller... :( Höanalys tyckte hon, men när det är tredje året på rad de blir såhär och när det går över så fort gräset börjar komma upp... trots att de får hö hela sommaren (de går aldrig fulltid på bete) då tycker jag inte att det ska vara SÅ stort fel på det i o f...
Konstigt... gräsbrist? ;)
Träckprov kan man väl eg. lämna på alla ställen som utför bakterieanalyser, tror jag... men det verkar ju konstigt, om det skulle vara nåt fel i tarmfloran borde det ju vara det jämt, liksom..... fasen, man kan för lite om sånt här.... :crazy:

AnnaKarinA skrev:
det är just bara när hon får hö som hon blir dålig, och konstigt nog spelar det ingen roll om jag blöter det... hon är lite skum ;)

Så är det tyvärr med de flesta hosthästar som är riktigt dåliga... Då spelar det ingen roll hur mkt man blöter för det blir inte ett dugg bättre... Hoppas att hon blir bättre snart då så att hon kan fortsätta äta ensilage. Hur mga dagar har du gett provivan nu?

Saigon skrev:
Så är det tyvärr med de flesta hosthästar som är riktigt dåliga... Då spelar det ingen roll hur mkt man blöter för det blir inte ett dugg bättre... Hoppas att hon blir bättre snart då så att hon kan fortsätta äta ensilage. Hur mga dagar har du gett provivan nu?
Nä, och hon är helt symptomfri på hösilage, även om jag inte tycker det är mer än fuktigt... men det är väl olika saker...
Började i .... lördags, tror jag? Om tre veckor ska jag lämna träckprov igen, har inte colihalten gått upp så tar vi remiss till sjukan...
*suckar* och jag som bara ville ge henne några fina, sista år.... (men det var ju inte mitt fel att hon blev dålig, men men... :( )

Cissi666 skrev:
är det någon som har provat aloe vera juice??????

jag har gett aloe vera, vet inte om det hette just juice men det var flytande i en gul dunk iaf.
efter en vecka ung hade han faktiskt inte diarré längre, och det höll i sig ett par veckor tror jag, men sen gick det tillbaka till dåligt tillstånd och har så varit trots att jag fortsatt med aloe vera..

vad synd att det inte funkade. jag har aldrig provat det på häst men på mig själv har det varit bra för orolig mage.

Jag har sett att det finns en variant till häst i en katalog med hästgrejjer. (är ny här så jag vet inte om jag får skriva vad den heter).

Men sen finns det ju andra naturläkemedel som endast består av örter som man kan prova.

Samma här. Min skulle bara ha ca 3 dl som hon inte ens tålde. Unghästen behövde bara ca 6 dl av dynavenan som skulle vara så bra för dåliga magar.

Förstår att hon blir symptomfri när hon går på lösdrift. Jag tänkte bara på att just jäsningen i hösilaget är det en del hästar som blir lösa i magen av. Jo, jag vet att din häst har för lite av bakterierna. Men jag bara tänkte att det kanske gjorde att hon inte blev bättre i magen av det. Hur man än vänder sig har man ar...et bak eller hur? Det är som att välja mellan kolera eller pest. Ger du torrt hö, hostar hon. Ger du hösilage kanske hon är sämre i magen. Man vet ju inte. Det är ju för jäkligt om det blir kallt och din går på lösdrift och det rinner utefter benen på stackaren. Men jag har märkt att mina blir lite bättre just på dagarna när dom rör på sig lite mer. Är det så för din? Måste hon tvättas varje dag?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka