Magtrubbel - hjälp!!

Sv: Magtrubbel - hjälp!!

gejsa skrev:
Säger dom 4 timmar där!!!! På Strömsholm sa dom högst 2 timmar gammalt. Så jag fick ju åka hem utan några provtagningar. Vad konstigt!
Hm. Du kan ha rätt. Jag har iaf alltid varit där inom 2 timmar, så det stämmer säkert. Kan jag skylla på att jag är senil?? :p ;) :D

Vad kan dom göra på Strömsholm då? Var ju i kontakt med en veterinär där för några veckor sedan. Verkade inte veta vad dom skulle göra sedan med mina hästar. Inte min vanliga hemvet heller. Man blir ju så himla ledsen. Protexin prövade jag förra året. Det blev bara lite bättre just när dom fick det sedan när det var slut så började det igen.

protexin köpte jag på atg:s klinik.
på min pålle hade det noll effekt, han fick nästan koliksymptom ett par dagar, men om det hade nåt samband låter jag vara osagt. och hoppas det hjälper andra bättre!

nu kör jag precis som du på proviva, har satt mitt stora och nästintill sista hopp dit!

Har testat allt på mina nu känns det som... skickat in träckprov för parasit, men det var grönt, Protexin är prövat, loppfrön är prövat, mag & tarm är prövat.....
De får så här varje höst, vet föreslog att jag skulle skicka in en höanalys, visst, men de blir ju såhär varje år... just nu går de på b-vitamin och mag & tarm igen (tar en kur då och då eftersom de blir bättre av det, men tyvärr sämre så fort jag slutat...)
Vet verkar inte ens intresserad av att komma ut och ta prover på dem, eller vad de nu skulle kunna göra... :crazy: börjar kännas trist faktiskt...
Vet inte vad jag ska ta mig till.
Nu har de varit bättre ett par dagar så jag fick vaccinera dem, (går ut imorgon så jag var tvingad också...) men redan nu på kvällen var ena hästen helkass i magen igen, så jag får bara hoppas nu då att de inte blir dåliga av vaccineringen också!

Verkar ju som att jättemånga har trubbel med sina hästars magar ju! vad kan det här bero på!?

Saigon skrev:
Det finns ju inga forskningsresultat på det ännu. Så det är ihopsväng av egen erfarenhet sammanblandat med andras. Mamma jobbar på djursjukhus-apotek och säljer bla hästformsvarianten och bland dessa kunder är det mga som provat båda varianterna och kommit fram till samma slutsats (dvs samma resultat). Och du är den första jag hör som inte fått effekt av drickvarianten! Intressant/tråkigt.. Däremot har jag hört ett par stycken tidigare som inte fått effekt utav hästvarianten men ingen av dessa har sedan provat drickvarianten.

Men det du kan prova då är proviva active som säljs i mindre flaskor och därmed lite dyrare men ändå billig i jämf. med hästvarianten. De innehåller dubbelmängd bakterier mot vanliga Provivan (enl annan Bukefalists vet). Att ge så mkt som 1l per dag tror jag dock inte behvös. Jag tror att antingen får man resultat på ca 5dl eller så får man det nog inte alls.
Men det är lite synd att du inte fått effekt. De vet. jag har pratat med har varit lite fundersamma på om det verkligen skulle ge effekt på alla hästar eller bara vissa. Men jag hade fram tills nu nästan börjat tro att det hjälper på alla.... Om du fortsätter behandla med drickvarianten så kan du väl hålla mig underättad om hur det går? Är intressant att veta...

Ok. Tack för tipsen.

Det är verkligen trist att det inte fungerar. Han har nu varit dålig i nästan 5 veckor och jag har givit proviva i två veckor och sedan equipro i snart en vecka. Han är som sagt lite bättre men lång ifrån bra. Hans avföring är ok. Lite lös kanske men inget som jag egentligen skulle reagera på. Det som är problemet är att det med jämna mellanrum kommer ut ren vätska ur baken på honom. Det står som ett kvastskaft rakt ut en ganska lång stund (det gäller att man inte står bakom honom och borstar svansen då :D ). Det är säkert en halvliter per gång som sprutar ut. Han verkar inte ha ont och det märks inget i ridningen. Han är pigg och glad. Men jag måste ju få bukt med det. Jag skall kontakta vet. igen i morgon. Jag vete sjutton vad jag skall göra. Men jag tänker nog testa proiva active iallafall ....det kan ju iallafall inte skada honom.

Tokmaja skrev:
Verkar ju som att jättemånga har trubbel med sina hästars magar ju! vad kan det här bero på!?

Ja usch vad trist det är :cry:

Mina problem började efter senaste avmaskningen. Det måste ha blivit något vajsing med tarmbalansen då. Det kan tydligen bli så ibland enligt vet. Min pålle brukar ALDRIG vara dålig i magen, men nu har även han fått sin dos uppfylld.

Hoppas att du kommer tillrätta med dina problem!!!!

misan skrev:
protexin köpte jag på atg:s klinik.
på min pålle hade det noll effekt, han fick nästan koliksymptom ett par dagar, men om det hade nåt samband låter jag vara osagt. och hoppas det hjälper andra bättre!

nu kör jag precis som du på proviva, har satt mitt stora och nästintill sista hopp dit!
Har satt in Protexin nu ikväll; så får vi se. Verkar ju inte vara självklart att det ska hjälpa :D

Tokmaja skrev:
Har testat allt på mina nu känns det som... skickat in träckprov för parasit, men det var grönt, Protexin är prövat, loppfrön är prövat, mag & tarm är prövat.....
De får så här varje höst, vet föreslog att jag skulle skicka in en höanalys, visst, men de blir ju såhär varje år... just nu går de på b-vitamin och mag & tarm igen (tar en kur då och då eftersom de blir bättre av det, men tyvärr sämre så fort jag slutat...)
Vet verkar inte ens intresserad av att komma ut och ta prover på dem, eller vad de nu skulle kunna göra... :crazy: börjar kännas trist faktiskt...
Vet inte vad jag ska ta mig till.
Nu har de varit bättre ett par dagar så jag fick vaccinera dem, (går ut imorgon så jag var tvingad också...) men redan nu på kvällen var ena hästen helkass i magen igen, så jag får bara hoppas nu då att de inte blir dåliga av vaccineringen också!

Har du lämnat träckprov o kollat ph-värde och balanser? :)

Saigon skrev:
Men det du kan prova då är proviva active som säljs i mindre flaskor och därmed lite dyrare men ändå billig i jämf. med hästvarianten. De innehåller dubbelmängd bakterier mot vanliga Provivan (enl annan Bukefalists vet).

Hmmm..jag undrar om det där stämmer??? Var just nere på affären för att bunkra upp. Kunde inte läsa någonstans om att active innehöll dubbelmängd bakterier mot vanliga. Kollade även upp på nätet. Det står inget om att det är olika mängd bakterier i fruktdryck och active.

Så här står det på provivas site om fruktdrycken:
Hur stor mängd bakterier innehåller frukdrycken?
Den innehåller cirka 50 miljoner Lactobacillus plantarum 299v per ml dryck.

Om man kollar på proviva active så står det inget om att den innehåller annan mängd bakterier. Däremot står det: Framför allt skiljer ProViva Active sig från ProViva fruktdryck och yoghurt genom att den innehåller antioxidanter (vitaminer och mineraler) och vassleprotein. ProViva Active innehåller dessutom en speciell kombination av s. k. snabba och långsamma kolhydrater (glukos, sackaros, fruktos) . Så det är nog det de tar extra betalt för och inte att bakteriemängden är större.

Däremot ser jag att proviva shot innehåller mer bakterier/ml än vad de andra provivaprodukterna gör: I ProViva Shot är lactobacillerna koncentrerade vilket betyder att den innehåller 5 gånger så mycket bakterier per ml, än vad ProViva- fruktdryck, yoghurt och Active gör. En ProViva Shot ger dig samma mängd laktobaciller som finns i 4 dl ProViva fruktdryck, yoghurt eller ProViva Active.

Så en proviva shot om dagen borde vara en bra giva.

gejsa skrev:
Vad kan dom göra på Strömsholm då? Var ju i kontakt med en veterinär där för några veckor sedan. Verkade inte veta vad dom skulle göra sedan med mina hästar. Inte min vanliga hemvet heller. Man blir ju så himla ledsen. Protexin prövade jag förra året. Det blev bara lite bättre just när dom fick det sedan när det var slut så började det igen.
Enl. min distriksvet. så var de de enda som hade "kompetens" inom mitt område för att göra undersökningar på mage, som min häst ev. behöver. Men jag har inte pratat med dem själv. Ska köra Protexin nu i tre veckor, hjälper inte det så skulle Strömsholm bli aktuellt... (men vill inte dit då de nästan hade uhjäl min arbetsgivares häst, fick en blodpropp och varhärd runt ett blodkärl, där man tydligen EV. hade stuckit med en skitig nål? Proffsigt... :crazy: OM det nu var det som orsakade det hela )

Ja, det verkar vara väldigt många som har problem med sina hästars magar. Och många veterinärer vet inte vad dom ska göra överhuvudtaget. Mer än ta träckprov och prov på deras vatten, byt till torr hö och ge bara det en längre period. Sen då?

puppan2 skrev:
Ok. Tack för tipsen.

Det är verkligen trist att det inte fungerar. Han har nu varit dålig i nästan 5 veckor och jag har givit proviva i två veckor och sedan equipro i snart en vecka. Han är som sagt lite bättre men lång ifrån bra. Hans avföring är ok. Lite lös kanske men inget som jag egentligen skulle reagera på. Det som är problemet är att det med jämna mellanrum kommer ut ren vätska ur baken på honom. Det står som ett kvastskaft rakt ut en ganska lång stund (det gäller att man inte står bakom honom och borstar svansen då :D ). Det är säkert en halvliter per gång som sprutar ut. Han verkar inte ha ont och det märks inget i ridningen. Han är pigg och glad. Men jag måste ju få bukt med det. Jag skall kontakta vet. igen i morgon. Jag vete sjutton vad jag skall göra. Men jag tänker nog testa proiva active iallafall ....det kan ju iallafall inte skada honom.
Så kör jag med, det som inte skadar härdar... :D

Mina blev ju också dåliga av avmaskningen som skedde för 7 v sedan. Har vi avmaskat våra hästar för mycket eller?

Intressant!! Vilket medel använde du??? Vi använde ett nytt märke som jag aldrig använt förr. Skall kolla i morgon vad det hette.

Vi med. Men det är ung samma som ivomectin sa dom. Men å ena sidan har mina hästar antagligen blivit dåliga varje vinter i 2 resp 3 vintrar nu. Vi hade ett annat nytt medel förra året visserligen också. Men det började nog med att dom fick hösilage som deras magar inte tålde. Sedan avmaskade vi. Eftersom min unghäst var så ung så envisades jag med att ge kraftfoder. Hade jag inte gjort det och bara gett torrt hö så hade det nog blivit bättre i magen fortare. Det konstiga är ju att till betet på våren så blir deras magar bra på en gång fast vi avmaskar dom då också.

Hej! Jag har ett sto som haft jätteproblem med diarre en lång tid. Fick råd av en vetrinär att prova Pronutrin. Två burkar ger en fyra veckors kur, ganska dyrt(ca700 per burk), men resultat redan efter en knapp vecka. Toppen bra!!!!! Trodde aldrig att det skulle funka, men hon har haft högst en diarre på tre veckor nu. Prova det!

gejsa skrev:
Märkte du ingen bättring av provivan? Eftersom du började protexin redan?
Ingen förbättring. Det var mer vet. som ville prova Protexin, jag kör allt som tänkas kan hjälpa... min stackars madame´...

Förstår att du vill pröva allt. Såg att din häst inte tålde torrt hö eftersom hon var dammallergisk. Hur står hästen då? Inne i ett stall med stängda dörrar eller utedrift? Min ena häst är också det dammallergisk alltså. Var då tvungen att börja med hösliage. Men han står i en loge med högt till tak och ingen värme. Då försvann hans hosta. För det är ju verkligen synd att du inte kan gå över till trorrt hö. Du kanske har sett mitt svar i den andra tråden? Att om din häst är dålig i magen så kan det fördröja att din häst blir bättre så länge som den äter hösilage. Du kan inte gå över till det på prov ett tag?

puppan2 skrev:
Hmmm..jag undrar om det där stämmer??? Var just nere på affären för att bunkra upp. Kunde inte läsa någonstans om att active innehöll dubbelmängd bakterier mot vanliga. Kollade även upp på nätet. Det står inget om att det är olika mängd bakterier i fruktdryck och active.

Så här står det på provivas site om fruktdrycken:
Hur stor mängd bakterier innehåller frukdrycken?
Den innehåller cirka 50 miljoner Lactobacillus plantarum 299v per ml dryck.

Om man kollar på proviva active så står det inget om att den innehåller annan mängd bakterier. Däremot står det: Framför allt skiljer ProViva Active sig från ProViva fruktdryck och yoghurt genom att den innehåller antioxidanter (vitaminer och mineraler) och vassleprotein. ProViva Active innehåller dessutom en speciell kombination av s. k. snabba och långsamma kolhydrater (glukos, sackaros, fruktos) . Så det är nog det de tar extra betalt för och inte att bakteriemängden är större.

Däremot ser jag att proviva shot innehåller mer bakterier/ml än vad de andra provivaprodukterna gör: I ProViva Shot är lactobacillerna koncentrerade vilket betyder att den innehåller 5 gånger så mycket bakterier per ml, än vad ProViva- fruktdryck, yoghurt och Active gör. En ProViva Shot ger dig samma mängd laktobaciller som finns i 4 dl ProViva fruktdryck, yoghurt eller ProViva Active.

Så en proviva shot om dagen borde vara en bra giva.

Nu har jag även kollat vad hästvarianten innehåller. Den heter pro-equo och innehåller 800 miljoner bakterier /ml. Det innebär att den innehåller mer än 3 ggr fler bakterier/ml än vad shoten gör och 16 gånger mer bakterier/ml än vad fruktdrycken/youghurten gör.

En annan skillnad är att hästvarianten baseras på en bakterie isolerad från en tarmslemhinna från häst medans människovarianten baseras på en tarmslemhinna från en människa. Rent logiskt så borde det alltså vara bra mycket bättre att ge pro-equo.....menmen...jag får fundera på det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka