Magtrubbel - hjälp!!

AnnaKarinA

Trådstartare
Amorina kastade föl i nionde månaden i mars i år. Stod på Ultuna i 8 dagar och höll på att dö, fick massor med mediciner. Tyvärr tänkte vi (jag ägde inte henne då) inte på hennes mage, av alla mediciner blev ju balanserna lite lätt rubbade.... :crazy:
Jag köpte hästen i somras och nu för några månader sen insåg jag att nånting var fel, med hennes mage. Tog träckprov, som visade 500 coli/g träck, och ett ph på 7,0 (gränsvärdet). Behandlade med en kur coli cure (har även provat en massa mag o tarm tjosan hejsan, utan resultat).

Hon fick en kur coli cure till, och igår lämnade jag träckprov igen. Colihalten ligger nu på 1000 /g träck, men ph:et är uppe på 7,3 nu. ska ringa veterinär (igen.....) på måndag och höra.

Ännu mera coli cure? Kan filmjölk eller Proviva hjälpa? Hur mycket ska jag ge? Något annat jag kan göra för min vän?

Sv: Magtrubbel - hjälp!!

Protexin är det allra bästa som jag prövat. Först en intensivkur med deras tub som varar i 5-6 dagar och sen följer man upp med deras frystorkade pulver i några månader.
Undvik hösilage, morötter och betfor under tiden.

Djurjouren skrev:
Protexin är det allra bästa som jag prövat. Först en intensivkur med deras tub som varar i 5-6 dagar och sen följer man upp med deras frystorkade pulver i några månader.
Var köper jag det?
Hösilage är det enda hon kan äta, hostar av alla sorters hö oavsett hur mycket/hur länge jag blöter det (kvickdrag)

Djurjouren skrev:

Om man inte har tillgång till "vanligt" hö då?
Om man slutar ge dom hösilage under tiden man ger det här medlet så kan man ju inte vara säker på om det är medlet som ger verkan eller om det är det vanliga höet som gör skillnaden!

AnnaKarinA skrev:
Var köper jag det?
Hösilage är det enda hon kan äta, hostar av alla sorters hö oavsett hur mycket/hur länge jag blöter det (kvickdrag)

Jag skulle, som jag sagt förut, prova med Proviva på en gång. Eftersom det är så billigt och lätt att få tag på så kan du börja ge det redan idag under tiden som du letar vidare på andra preparat. Proviva har dokumenterat god effekt och det har tom tagits fram en hästvariant på pulver (som dock inte blivit lika populär eftersom den otroligt mkt billigare drycken ger lika bra resultat) Så det är beprövat och inte ngt konstigt "påhitt" av småtokigt hästfolk!

Om du sett resultatet det gav på en fång häst som alltså har den största obalansen i magen som man kan få nästintill (om man nu kan säga så;) ) och som i detta känsliga tillstånd var tvungen att äta mediciner som kan ge ännu värre obalans, och den stabilitet som det gav magen på en gång så hade du inte tvekat till att prova. Men min erfarenhet och den effekt som det haft på mina hästar så vågar jag nästintill garantera att din häst kommer bli snabbt bra och kommer att kunna fortsätta att äta ensilage!! Det kan mina....
Däremot så är det inte lika säkert ännu -beprövat- att alla hästar svarar på det lika bra som mina gjort. Men med tanke på hur mga jag hört hittills som blivit hjälpta av det så börjar jag nästa tro att de flesta svarar bra på det.

Börja med att ge 5dl om dagen. Fortsätt under ett par veckors tid. Kan säkert ges samtidigt som övriga preparat också. Fortsätt sedan att ge en lägre underhålls dos 1-2 dl under en lång period. Sen kan du nog tom sluta med det.

Ge det en chans!

AnnaKarinA skrev:
Amorina kastade föl i nionde månaden i mars i år. Stod på Ultuna i 8 dagar och höll på att dö, fick massor med mediciner. Tyvärr tänkte vi (jag ägde inte henne då) inte på hennes mage, av alla mediciner blev ju balanserna lite lätt rubbade.... :crazy:
Jag köpte hästen i somras och nu för några månader sen insåg jag att nånting var fel, med hennes mage. Tog träckprov, som visade 500 coli/g träck, och ett ph på 7,0 (gränsvärdet). Behandlade med en kur coli cure (har även provat en massa mag o tarm tjosan hejsan, utan resultat).

Hon fick en kur coli cure till, och igår lämnade jag träckprov igen. Colihalten ligger nu på 1000 /g träck, men ph:et är uppe på 7,3 nu. ska ringa veterinär (igen.....) på måndag och höra.

Ännu mera coli cure? Kan filmjölk eller Proviva hjälpa? Hur mycket ska jag ge? Något annat jag kan göra för min vän?

Var skickade du det någonstans?

Mvh

Tora

Man får ju givetvis inet gå över till hösilage sen....
Hösilage är en stor bov vad gäller magproblem hos häst.

Djurjouren skrev:

Då kan man väl lika gärna prova med enbart höbytet först. Så slipper man kanske ge extra tillskott!? Eller?

Men som med min häst-han är dålig mer eller mindre alltid. Provade att byta till vanligt hö men märkte bara en liiiiiten skillnad. Det var fortfarande löst.
Vad rekommenderar du då? Är det Protexin eller va de hette som gäller???

Djurjouren skrev:
Hon har ätit samma hösilage sen -01, och jag vet ju att det inte är det som är boven i dramat. Jag måste ju få UPP hennes colivärden, och det får jag väl inte om jag ger hö ist för hösilage?

Saigon skrev:
Proviva har dokumenterat god effekt och det har tom tagits fram en hästvariant på pulver (som dock inte blivit lika populär eftersom den otroligt mkt billigare drycken ger lika bra resultat) Så det är beprövat och inte ngt konstigt "påhitt" av småtokigt hästfolk!

Det vore intressant att veta vad du har för belägg för att människo och hästvarianten ger lika bra resultat????

Min häst har just nu en störning i tarmfloran. Han har alltid haft järnmage och aldrig haft problem men nu har han det. Började med att testa protexin...tre sprutor varannan dag. Hände ingenting.

Blev rekommenderad av vet. att testa proviva. Gav 1 liter om dagen i två veckor (nypon var favoriten :d ). Lite bättre men absolut inte bra i magen. Blev då rekommenderad att testa den här hästvarianten (equipro???) som innehåller samma bakterie. Nu har han fått detta i fem dagar och är bättre men inte bra. Det räcker kanske två dagar till. Så frågan är om jag skall köpa en till dyr equipro förpackning eller om jag skall gå tillbaka till proviva nypon igen. Det är ju en jäkla prisskillnad. Därför är jag väldigt intresserad av vad du har för belägg för det du skriver om att de ger samma effekt.

Och btw, vi är inne på tredje litern Proviva nu... hon tyckte inte att det var så farligt när det kom kring... :d :D

Det finns ju inga forskningsresultat på det ännu. Så det är ihopsväng av egen erfarenhet sammanblandat med andras. Mamma jobbar på djursjukhus-apotek och säljer bla hästformsvarianten och bland dessa kunder är det mga som provat båda varianterna och kommit fram till samma slutsats (dvs samma resultat). Och du är den första jag hör som inte fått effekt av drickvarianten! Intressant/tråkigt.. Däremot har jag hört ett par stycken tidigare som inte fått effekt utav hästvarianten men ingen av dessa har sedan provat drickvarianten.

Men det du kan prova då är proviva active som säljs i mindre flaskor och därmed lite dyrare men ändå billig i jämf. med hästvarianten. De innehåller dubbelmängd bakterier mot vanliga Provivan (enl annan Bukefalists vet). Att ge så mkt som 1l per dag tror jag dock inte behvös. Jag tror att antingen får man resultat på ca 5dl eller så får man det nog inte alls.
Men det är lite synd att du inte fått effekt. De vet. jag har pratat med har varit lite fundersamma på om det verkligen skulle ge effekt på alla hästar eller bara vissa. Men jag hade fram tills nu nästan börjat tro att det hjälper på alla.... Om du fortsätter behandla med drickvarianten så kan du väl hålla mig underättad om hur det går? Är intressant att veta...

AnnaKarinA skrev:
Och btw, vi är inne på tredje litern Proviva nu... hon tyckte inte att det var så farligt när det kom kring... :d :D

Vad bra att hon tycker om! Hoppas, hoppas det hjälper! Men hur mkt ger du egentligen?

Säger dom 4 timmar där!!!! På Strömsholm sa dom högst 2 timmar gammalt. Så jag fick ju åka hem utan några provtagningar. Vad konstigt!

Saigon skrev:
Vad bra att hon tycker om! Hoppas, hoppas det hjälper! Men hur mkt ger du egentligen?
Hon har fått några skvättar hit o dit, imorse öppnade jag tredje förpackningen. Det kan ju inte skada, så jag ger då mkt jag får i henne.

Pratade även med vet. imorse. Han tyckte jag skulle prova Protexin, har ingen förbättring inträffat inom 3 veckor blir det remiss till Strömsholm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka