Magtråden!

Hur är din mage?
Jag har diarré, förstoppning, halsbränna och gaser...:crazy:
Varierande, ibland ingenting eller rättare sagt ingenting jag tänker nämnvärt på. Vissa dagar krampar det som fan och har explosionsdiarré/ränneskita. Vissa dagar krampar det bara. Väldigt olika och lite svårt att förklara på det bra sätt också.

Jag har problem med magen, har dock ingen diagnos. Konstant uppsvullen, ganska ofta som en stor knut i magen... har inte kunnat koppla samman det med någon spec mat...=/

//r

Tack vare långvarig diabetes har jag en känslig mage.

Klarar inte för fet mat = kramper, diarré
Klarar inte för mycket laktos och i vissa fall även reagerat mot mjölkprotein

Sköter jag kosten gör jag nummer 2 ca 1/gång i veckan normalt. Gjort flertal undersökningar för magen då jag inte alltid tar upp det jag äter vilket gör att mitt blodsocker påverkas rejält.
Min mage är fortfarande under utredning.

Så jag tycker att jag har lite problem med magen av och till :) Vi är inte riktigt överens alla ggr

Jag har IBS, har haft sen jag var omkring tio. Har precis börjat med fodmaps och jag märker redan stor skillnad!

Fast när jag tänker tillbaka på när jag bara blev svullen nån gång ibland så var det nog då jag ätit mer än vanligt av kolhydratrik mat... får prova minska på den.

//r

Har Mb Crohns och troligen även IBS. Väldigt känslig för stress. Fet/stark mat fungerar inte. Känslig för laktos. Med Crohns kommer även trötthet och ibland ömma leder ooch muskler.
Medicinerar dagligen med tabletter samt får medicin i form av dropp var 7:e vecka.
Har tack vare medicinerna Crohns under kontroll, om jag inte äter nåt olämpligt :angel:.

Har som @hemlig Morbus Crohn. Jag har av min läkare fått veta att hålls den i schack är det ändå inte ovanligt att man får IBS istället sas. Tur nog fungerar jag bra på mina mediciner iaf.

Vad gäller diet tycker min läkare att det som funkar ska jag äta. Det mesta går bra (inkl kolhydrater oavsett form). Det som ställer till det är baljväxter (jag klarar mindre mängder begränsat antal gånger i veckan), kål i de flesta former, paprika i alla former samt purjolök. Genom trial and magknip :meh: har jag lärt mig vad som fungerar. Pga mina anorektiska tendenser äter jag aldrig större mängd fett så det vet jag inte hur magen reagerar på. Samma med mjölk, jag dricker inte mjölk men har aldrig varit med om den verkat reagera på laktos (äter rätt mycket vanlig kvarg, keso, ost, creme fraiche och yoghurt).

Den ballar gärna ur om jag glömmer att ta Probi mage också.

Min läkare sa att jag får väga smärta/dålig mage mot livskvalitet och kanske äta sånt magen inte gillar ibland :p.
Så några gånger om året blir det tex chips, även om det brukar straffa sig dagen efter :D.

Enstaka chips har jag inga problem med och jag äter som sagt aldrig mer än enstaka per tillfälle :p

Vi ska ju helst inte dricka alkohol heller... vilket jag skiter fullständigt i (med visst stöd av min läkare så länge det inte är kopiösa mängder). Jag frågade när jag precis fått en ny medicin och pappa fyllde jämnt. Läkarens svar: "Självklart ska du skåla med din far på hans födelsedag" :D

Dvs jag dricker med måtta men har som sagt ingen lust att undvika gott vin till maten eller att inte skåla i champagne när tillfälle ges. Däremot har jag helt slutat dricka starksprit. Det är inte lika gott som tex vin så för att vara lite snäll mot magen har jag valt bort det.

Jag har också bråkig mage. Som yngre hade jag trög mage. Utreddes 2002 men de hittade inget fel. Våren 2011 fick jag förkylning och magsjuka samtidigt men det ville inte sluta rinna igenom mig :yuck: så efter några veckor fick jag Inolaxol på recept, vilket hjälpte rätt bra.
För några år sen började jag äta Elvanse för adhd och nu har jag motsatt problem. :meh: Den är stoppande men om jag äter solroskärnor varje morgon så funkar det rätt bra.

Blir tokig på min mage. Direkt efter jag har ätit middag (spelar ingen roll vad), får jag magknip och diarré...:turd:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Ni som har stora(!) problem med ögontorrhet... Min bättre hälft är kroniskt ögontorr efter laseroperation, och använder Hylo Duo...
Svar
3
· Visningar
193
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V