L

lundborg

min häst har haft problem med ryggen en längre tid. det började med ett ihopsläpp då han blev rejält sparkad.

efter det så var veterinär ute eftersom han gick lite stelt bak på hårt underlag. men han hittade ingenting. så jag ringde ut ET som hittade både låsningar och spända muskler.
akupunktur och laserbehandling 4 ggr. sen kunde jag sätta igång honom försiktigt.

det funkade ett par månader. sen blev han likadan efter en regnig dag (gick utan täcke på sommarn)

jag ringde ut veterinär igen. hittade inget förutom ryggen som var spänd.

ET kommer igen. och han hittade spänningar i ryggen igen.
behandling och pållen blir ok igen.

och sen har det börjat om igen. men det jag märker är att han dricker dåligt. och äter inget salt. så jag funderar på magsår?

Han har ju sadeltvång :crazy:

har ni erfarenheter av magsårs-hästar??

Jag ska boka tid till kliniken på måndag för en koll

Sv: magsår?

När min häst hade magsår så märktes det framförallt efter hon ätit. Då sparkade hon och bet mot magen och såg väldigt olycklig ut. Fick även ett par kraftigare kolikanfall. Dessutom började hon gnissla tänder och var väldigt svår att hålla i vikt. Hon hade inget problem med muskulatur och rygg etc.

mvh Maria

Senast ändrad:
Sv: magsår?

HEJ

Ibland önskar man att hästarna kunde tala..... så man visste vart de har ont.
Detta kan vara många olika saker. Att ryggen är låst kan vara ett sekundär problem på ex ont i ett ben, ngt med bäcken, hals kotor m.m Alltså hästen har en skada/har ont och avbelastar och rör sig fel så den blir spänd i ryggen.
Sen kan det vara så att hästar precis som människor har en dålig rygg, dvs känslig för kyla, regn, blåst- de står och spänner sig. Då är det viktigt att hästen rör sig varje dag, och även stretchning är bra.
jag kan inget om magsår, njurar m.m men visst kan det vara något innuti

Kan du hitta ngn ET som kan kolla Iris i ögat och tala om vad som är fel? låter knäppt, men jag har läst om det och vet en som testat och det var rätt häftigt för hon kunde berätta för hästägaren om skador, vilka som var gamla o nyare- och det stämde, hästägaren hade ej berättat om gamla skador.....

VIKTIGT: promenad/ ridning varje dag, alltid täcke, länd täcke

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 168
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 089
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 969
Senast: Bee
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka