Sv: Magsår

Hösilage med normal ts-halt har en mkt begränsad mjölksyrajäsnng konserververingen beror mest på den lufttäta lagringen.
PL

Ok. Det kan jag köpa. Men, varför avråds jag från att ge hästen ensilage? Givetvis inser jag att det finns en komplex symptombild hos min häst då han även har annan problematik. Dock avråddes jag med just hänsyn till magsåret att undvika hösilage/ensilage.

Då måste jag fråga, har inte hö högre ph-värde då? Jag tänkte just på att hösilage/ensilage ofta doftar syrligt.

Nu kanske jag kapar tråden men det kan kanske vara av intresse för ts...

*kl*

Jag har hört att fri tillgång på grovfoder hjälper magsårshästar väldigt mycket. Men det kanske är en för enkel lösning?
Ser ju nu att det finns en hel del annat man kan göra också.

Jo har högre pH-värde men det är inte detsamma som att hösilagets lägre pH-värde har någon praktisk betydelse. Varför det avråds från hösilage skall du inte fråga mig om, jag avråder inte!
PL

Vidare har den körtelfria delen av hästens masäck(där man oftast hittar såren)en egen produktion av mjölksyra, denna anses dock inte ge problemen utan uppskvalpande saltsyra från nedre delen pga för tom magsäck.
PL

KL
Faktiskt skulle det kunna vara så att ensilage med rejäl mjölksyrejäsning skulle kunna bidra till att läka och förebygga magsår. Men detta är ännu så länge hypoteser grundade på några få experiment.

Vid magsår är Helicobacter ofta inblandade – både hos häst och människa. I experiment har man sett att produkter med pågående jäsning av lactobaciller hjälpt till att fösa undan de magsårsskapande bakterierna. Det tycks inte räcka att ge bakteriena rena, det måste ges i en jäsande produkt. Syrligt ensilage verkar ju idealiskt ur den synpunkten.

Visserligen skulle pH kunna sänkas i magsäcken men det tycks som om det är underordnat. Effekten att kunna slå ut Helicobakterierna väger tyngre för läkningen av magsåren i dessa studier. Men det återstår större studier innan man kan säga säkert.
HH

Nytt för mig, jag hade för mig att man inte sett mgt samband mellan magsår o helocobakter alt inte hittat helicobacter på häst.
PL

Nej du har helt rätt i att det inte är ett så etablerat samband hos häst som människa (dock hos åsna). Märkligt nog var det en veterinär som, långt innan helicobactrarna blivit så ”stora” på humansidan, sa till mig att hästars magsår nog orsakades av helicobaktrar. Det fanns ju inte bevis, han var väl bara klok. Det finns inte tydliga bevis nu heller men man börjar hitta helicobaktrar i magen hos allt fler hästpopulationer med magsår. Mest fullblod är studerade vad jag vet. Och om nu helicobacter-gruppen ger magsår (och vissa andra magtarmsjukdomar) hos både kattungar, fåglar, uttrar, människor och åsnor så vore det väl märkligt om det sambandet snart blev lika säkerställt hos häst som hos människor.
HH

Om du läser vad jag skriver innan du kommenterar.. EJ UPPBLÖTT är ledordet. Handlar inte om att inte GE hästen det utan att BLÖTA UPP DET. Då tillhör du den kategorin som inte blivit drabbad av foderstrupsförstoppning. Du vet då inte heller att pellets inte är en normal foderstat/magvänlig form av foder för häst o har aldrig varit, att magen har svårt att handtera den formen av foder. Jag kan garantera, då jag själv har haft mkt kontakt med herr Skidell, att herrn rekommenderar just att fodret ska just blötas upp, även till icke sjuka hästar....

Ska du kommentera får du nog läsa bättre vad som skrivs

Jag tror säkert att HH kan svara själv.

men ett litet tips på vägen:
Läs några av HHs tidigare inlägg här på forumet.
Jag är helt övertygad om att hon vet vad som är en normal foderstat/magvänligt foder till en häst.

Om du läser vad jag skriver innan du kommenterar.. EJ UPPBLÖTT är ledordet. Handlar inte om att inte GE hästen det utan att BLÖTA UPP DET. Då tillhör du den kategorin som inte blivit drabbad av foderstrupsförstoppning. Du vet då inte heller att pellets inte är en normal foderstat/magvänlig form av foder för häst o har aldrig varit, att magen har svårt att handtera den formen av foder. Jag kan garantera, då jag själv har haft mkt kontakt med herr Skidell, att herrn rekommenderar just att fodret ska just blötas upp, även till icke sjuka hästar....

Ska du kommentera får du nog läsa bättre vad som skrivs

Ja jag läste att du skrev så här

Oavsett, den foderstaten är ju helt upp åt väggarna för en häst med magproblem. Han ska inte ha! kraftfoder över huvud taget när det är i en akut fas, som jag faktiskt anser att det är, när han slutat äta!!! Kan inte beskriva min ilska

och så här.

Lita inte på vad dom gör-gå på din magkänsla

Jag tycker det är jättedumt att skriva så till någon som redan är jätteorolig för sin häst.

Vad gäller att blöta pelleterat foder så är det en bra säkerhetsåtgärd det håller jag med om. Hästar som äter fort har utan tvekan risk att få foderstrupsförstoppning.

På vår gård finns ett 70tal häst som alla periodvis äter lusernpellets. Åt en säger en blöter vi maten för hon är en riktigt glupsk typ och har haft attacker av foderstrupsförstoppning.
Jag ger ofta råd att man just för säkerhets skull kan hälla vatten på sina pelletsar, MEN det är ovanligt att det blir problem och det är definitivt inte en anledning att skåpa ut en kliniks behandling av en häst.

Sen finns det inga belägg för att malt, upphettat och till pellets format foder på nåt sätt skulle vara olämpligt i sig. Tvärtom blir ju många ingredieinser mer lättillgängliga för matsmältningapparaten, Det intressanta är ju snarare vad som är i dem. HH.

Så dom hästar som står hos dig, är då ett AKUT fas? Om du läser, åter igen, handlar det om ett AKUT fas som JAG anser det vara om hästen har slutat äta. Det du pratar om är i största allmänhet.. Jag vet inte din bakrund (o inte du min heller förstår jag såklart) men att ge kraftfoder i det akuta stadium ej lämpligt. När det akuta stadiet är över, då är det rimligt att föra in kraftfoder i rimlig giva utifrån häst.

DU kanske inte anser det vara ett akut stadium för hästen, där TS för närvarande är och pratar om i tråden, det är då din åsikt, du får gärna ha den, framföra den, lika så jag med erfarenhet av just magproblematik och åtskilliga besök på klinik...

Och nej, man ska inte lita på vad andra gör/säger, man måste förlita sig på sin egen känsla, man kan lyssna, ta in och solla själv

Vad det gäller ditt inlägg om inte finns forskning, finns det just forskning om pelletrerat foder från ett biokemiskt bolag här i skåne som just forskat kring det.. Men eftersom vi nu inte ska stressa upp TS med mer än nödvändigt, o det är inte det tråden handlar om heller väljer jag att avstå från vidare kommentarer om det är.

Hoppas det löser sig för TS, varmaste hälsningar Nowa

Jo har högre pH-värde men det är inte detsamma som att hösilagets lägre pH-värde har någon praktisk betydelse. Varför det avråds från hösilage skall du inte fråga mig om, jag avråder inte!
PL

*knapplån*

En häst i vårt stall fick fång tidigare i år. Ägaren fick då rekommendationen att undvika att ge hästen hösilage pga det finns en viss risk med ojämn kvalitet mellan balarna. Kan det vara anledningen till att man rekommenderar att inte ge hösilage till fånghästar?

Em

När det gäller fång finns en viss praktisk erfarenhet att torrhö är bättre, experterterna vet inte vrför.
PL

Hej!

Jag har själv läst ganska mycket om magsår på häst och det jag tyckte jag läste var att pH i magen inte påverkas nämnvärt av vad man stoppar i pålle. Läste inga förbud mot silage alls, men jag tror mycket av det folk säjer (även vet, tyvärr) är baserat på personliga åsikter.

Hittade många studier som sett skillnad med lucern, men nästan lika många såg ingen skillnad alls (detta i vetenskapliga studier, inte "min häst"-varianten).

Eftersom det finns massa olika orsaker till magsår (ffa dock för lite grovfoder vilket (förenklat) gör att magsäckens slemfria delar utsätts för magsyran (som ju tillsätts kontinuerligt)), är nog behandlingarna lite olika också. Det jag fick fram var att grovfoder är jätteviktigt- helst fri tillgång!

Sen måste man ju lära sej skilja mellan magsår och kolik/magont av andra orsaker- de behandlas olika!

/ Lavinia,

Det var nog så att kliniken helt enkelt ville få i honom ngn mat - han var på väg att svälta ihjäl. D v s krafftfoder, pellets, what ever som han knaprade i sig. Han tog inte uppblött pellets där. Det gjorde han innan vi åkte hemma så jag bad dem prova, men han tog det inte och gör det inte nu hemma igen heller.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix