A

asahes

Jaha, det var magsår på min älskade häst. Konstaterat med gastroskopi. Hästen blir kvar över helgen på Ulltuna och behandling påbörjas. Han har börjat äta :)
Vilka foder brukar man ge efter konstaterat magsår? Bara hö och lucern? Vad brukar de tåla/inte tåla? Ska de motioneras under behandlingen?
Tacksma för att höra era erfarenheter..

Sv: Magsår

Tråkigt för er.

Jag kollade runt med flera olika veterinärer men ingen hade nått riktigt bra svar. Hon fick bara hö under medicineringsperioden men när jag tyckte hon var bra igen efter några månader så började jag med fodret som vanligt igen. Tyvärr så fick hon då problem med magen. Men hörde mig för här på buke och konstaterade då att jag skulle ta bort allt pelleterat foder, betforn och frukten. Tog även bort havren tillfälligt. Köpte istället vetekli och linfrö. Linfröna åt hon inte men veteklit älskar hon. Och såfort jag bytte foder så försvann magproblemen! Men nu börjar jag försiktigt tillsätta havre igen för o se om hon tål det, hittills har hon inte reagerat. Hon är bara ett år så ang motion har jag inget svar.

Min förhoppning är att hon i framtiden kommer äta havre, men betfor o frukt kommer hon aldrig mer få. Kan tillägga att hon nu även får magbesvär av smärtstillande-antiinflamatoriska medel tex metacam. Det känns nästan värst.

Men vore jag dig så skulle jag ge endast grovfoder till en början iaf.

Mvh Maria

Som maria_b skriver så undvik pelleterat foder (pga bindemedlet), betfor och frukt. Undvik även korniga mineraler, antingen ska det vara mjöl eller i tex saltsten.

Alla mediciner som ges via munnen ska helst undvikas.

Sen såklart en massa bra grovfoder, helst i fri tillgång så hästen tuggar mycket.

Funkade bra på min magsårshäst, jag gav henne också linfrökaka och bra müsli.

Vilken musli gav du?
Jag hade precis köpt Fibergi (inte musli men nästan) men det innehåller havre så det borde jag nog inte ge. Sen har jag läst om Eggersmann Senior Vital som är havrefri musli, osäkr vad i övrigt den kan innehålla på spannmålssidan? Får kolla på det.
Vetekli gav jag i våras, då mådde han bra (vad man kunde se ialla fall) kanske bidrog det positivt då. Linfrö (pellets dock..) har jag också gett tidigare för magen.
Hur är det med de små pelleterade mineralerna, ska de alltså också undvikas?
Ska man inte heller ge Evitamin m Selen och Bvitamin?

Men som sagt - i huvudsak grovfoder alltså!
(ska förstås grilla veterinären på vad hon råder också)

Såg precis att du skrivit om mineraler - ursäkta att jag var lite snabb med mina frågor :)
Linfrö kaka - hur ser det ut jämfört med linfröpellets?, är det färdigpreparerat så man slipper kocka och så?

Vet ni vad den fått magsår av?

Min åt nämligen ekollon och fick det av den orsaken, och en massa annat på köpet (lever inte idag).

Som dom flesta skriver, grovfoder. Man kan ta linfrökaka, då behöver du inte kocka, annars kan man ta physulium frö, de avger en tunn fin hinna i mag o tarmkanalen som lägger sig som skydd dessutom. Det behöver man inte kocka utan bara mkt vatten till..

Min häst fick hö, majs (som cornflakes) kli och soja. Det funkade hyfsat för henne.

Har du inte fått tips på probiotika? Min häst fick i 1 år pro Equo. Därefter vara alla sår borta, även frätskadorna som blivit efter garvsyran i ekollonen.
Detta var -94 då var det inte så upplyst om ekollon som det är idag, tyvärr.. Har nu en häst som är precis lika glad för ekollon som den förra, att man ska stöta på en till ,suck.. (hästarna här emellan har inte brytt sig om dom märkligt nog)

Men min fråga igen, vad har hästen fått det av?

Senast ändrad:

Jag har inte pratat med veterinären i detalj ännu om vad de börjat behandla med, men han får i alla fall svälja ngn "pasta" som behandling. Det ska motsvara Losec.
Ang vad som orsakat det kan man ju spekulera.. Så länge jag kännt honom, i tre år har han haft kolikkänning emellanåt, men alltid ätit mkt och mått "bra". När jag tog över honom för två år sedan gick jag över till mer grovfoder och inget pelleterat kraftfoder. Däremot har han, när jag tänker tillbaka haft svårt med hullet och att sätta muskler (trots MKT mat) efter att han hade en inflammation i en ryggmuskel för två år sedan..han fick då mindre stimulans och den förra ägaren var tyvärr i en stressad livssituation. Han var kallad 'maghäst' redan innan dess, men just det här med hull och muskler blev nog problem efter det - jag och alla andra trodde det hade med åldern att göra, han är 17år idag men kanske var det magen som fick mer problem redan då??? (När han var 14 tyckte många han var tjock...)
I vintras/våras hade han inga koliksymtom alls (vad jag såg) och kanske hade jag då en bra foderstat för honom? (gav bl a vetekli och linfröpellets, ca 13kg hösilage =så mkt han ville, 1,75kg havre, betfor).
I somras såg han för första gången ok ut i hull.
Efter sommaren började jag med ett magpulver som "skulle vara så bra" fr AME Prod., det gav jag i en månad, mot slutet fick han gaskolik tre ggr på två veckor... sen fick jag råd av veterinär att ge Probimin istället - då slutade han att äta... Antingen blev det alltså värre av pulver nr 1 eller 2 - eller så blev det stress av att han fick ont i magen av pulvren - eller både och.

Han har en hagkompis som fungerar bra, stått i samma stall länge så jag tror bara det har med ovanstående att göra, och kanske att han gått med en lindrigare variant av magsår under lång tid. Men det var först nu när det gick ut över aptiten som jag förstått att det var ngt fel.
Men det var intressant att jag nu kom att tänka på det där med rygginflammationen och stressig ägare...djur påverkas ju av hur vi är och mår.

Jag har inte hört talas om den produkten du nämner. Men kan säga att där finns många produkter för magar, man blir lite "lurad" av vad som är bra. Blev själv tillsagd av 2 vetrinärer att ge en produkt som innehöll jäst. Min häst blev dödens sjuk, höll på att stryka med. Även nu när min nuvarande häst fick fångkänning, en klantig hästägare bytade hö hastigt till hästarna utan att rådfråga o är allmänt ohästig, givetvis drabbades min häst o inte hennes egen (är ju alltid så), fick jag iaf rådet att ge de häst jäst-baserade produkten. Eftersom jag gjort det en gång innan var jag på min vakt. Som förra gången, blev magen bara värre inom 24 timmar. Gick då åter över till Pro Equo.

Kan säga att min häst som jag berättade om med ekollonen var med i forskningsstudien för Pro Equo. Jag förespråkar denna produkt, givetvis beroende på vad som orsakat magsmärtan o problematiken..

Det kan mycket väl vara så att preparaten gjort din hästs återfall. Det kanske är så, en tanke bara, släppa hästen på lösdrift med fri tillgång till grovfoder, få vara i fred några månader här över vintern? Han kanske är av en stressad natur själv? Som du säger, dom påverkas av oss om vi är stressade har han levt under press/stress kanske han påverkas mer? Sen,hmm.. vill jag inte tro att det är hela sanningen men kanske en mkt stor del av hans välbefinnande..

Lycka till, från en som vet exakt hur jävligt det är att hitta en lösning på magproblematik..

Jag har inte haft ngn häst med magsår men däremot har jag en fånghäst. Jag ger henne jäst när jag vill vara säker på att hennes mage ska må bra. Det finns forskningsstudier som visar att den jästsvamp som finns i vanlig bakjäst gör att mikroorganismerna i tarmen mår bättre. Utan att ha ngn erfarenhet av magsår har jag svårt att tro att det skulle vara så skadligt för en magsårshäst att få jäst.

Till ts
Lucern har visat sig vara bra fär hästar med magsår. det finns andra trådar här som handlar om det.

Tack! Skönt att höra att man inte är ensam :)

Ska höra vad vetr rekom. och vad han ska behandlas med till att börja med. Har ju hört gott om Pronutrin också (om det nu är ngt liknande?). Min häst har alltid tidigare reagerat positivt på Kraffts MagTarm när magen varit i lite olag, men nu är det ju en annan situation..

Han är inte särskilt stressad av naturen, cool liksom men energisk att rida (det är det som är det roliga!). Kan dock bli stressad i ridningen också, om man är otydlig i hjälperna eller han inte förstår. Fast det har inte varit så senaste året för jag har hittat knapparna :) och har nästan bara haft honom själv.

Ingen aning om det är samma typ av mag-behandling. Den jag pratar om är den som är samma som Proviva för oss människor.

Det finns/ är olika saker som gör att hästar får ont i magen. Gasbildande funkaar inte på hästar som har sår. Då behöver mag-tarsystemet vila. Vi kan inte käka kål när magen behöver kokt ris o fisk. Medans andra behöver just kål (läs jäst) för att få igång magen o få rätt balans för det. Därför viktigt att veta av vilken anl hästen får magsår o kan behandla med rätt preparat. Om det är yttre eller inre faktorer som spökar.

Det tog mig 2.5 år att hitta varför min häst hade ont i magen, som sagt ekollon. Bytade hagar, flyttade o därmed bytade hagar, la om foderstat, ställde på vila mm.. Födde min dotter gick då hemma (flyttat så vi hade stall hemma) o kunde följa hästen flera timmar om dagen hur hennes beteende var i hagen etc, den kollen man sällan har som inhyst.
Har du din hemma eller du har den inhyst? Har du möjlighet att under en bestämd tid, granska din häst med lupp? Det är inte säkert att det hjälper i ditt fall, men i mitt fall var det min hjälp när man inte kan få fram varför hästen blir dålig.

Tycker det är av vikt att försöka få fram annars av vetr vad det kan bero på..

Har honom inackorderad på anläggning med personal. De kastar ju ett litet öga då och då, speciellt på honom som de vet har problem. Men kan inte ha honom under lupp tyvärr.
Får se om veterinären kommer fram till ngt mer, han är kvar på Ultuna.
Det som oroar är att han fortfarande inte kommit tillbaka i aptit, det är mkt bättre men inte bra tycker jag. Hur lång tid tar det innan behandlingen ger effekt?
Han har nu fått Gastroguard i fem dagar.

På sjukhuset får han bl a Krafft Rehab, Lusern pellets (ej uppblötta), är inte det dumt? - med tanke på vad ni skriver om pelleterat foder... men jag får väl lita på att de vet vad dem gör. Han hade också ätit gräs ute, trodde jag var "starkt" för en mage i träda? Men just nu kanske det bara är att få i honom allt som är möjligt..

EJ UPPBLÖTT LUCERN??? Ska dom ta dö på hästen??????

Alltså ja du, jag förstår eeexxxakt va du säger med att lita på. Men snälla du får nog stämma i bäcken. Oavsett, den foderstaten är ju helt upp åt väggarna för en häst med magproblem. Han ska inte ha! kraftfoder över huvud taget när det är i en akut fas, som jag faktiskt anser att det är, när han slutat äta!!! Kan inte beskriva min ilska.

Var bor du? Jag köpte precis magprodukt till min egen som gått på pencilin o blivit risig i magen. Fick med en dvd skiva från djursjukhuset här i Helsingborg. Ska kolla om den beskriver produkten bra, annars har jag en hemsida till dom som tillverkar denna produkten. PMa mig om du är intresserad.

Den produkten du beskriver vet jag inget om o kan inte uttala mig om den är bra eller dålig.

Min erfarenhet är att det bästa vore att få han äta gräs, hö, halm. Skippa ensilage om det inte är torr-hö på påse om du förstår vad jag menar. En fallgrop kan vara om ni har frost, kan reagera på frost i gräset o är det så är det bättre att skippa gräset för den saken, iiii det akuta tillståndet.

Lita inte på vad dom gör-gå på din magkänsla. Oavsett, pellets ska aaaallltid blötas, foderstrupsförstoppning, det vill man väl inte ha på köpet! Kan du mkt väl säga till dom.
Byt klinik om du inte är nöjd. Ring HBG o fråga efter vet Jan skidell o be honom om råd, även om du inte kan komma ner med hästen.
(jag blir frustrerad)

Tack för ditt svar, ja visst känner man sig frustrerad och vill kunna lita fullt ut på kliniken. Vi bor i Stockholm. Och han är alltså Universitetskliniken i Uppsala.

Vi börjar få frosttider här, så ja det var just sånt jag tänkte på med gräset.

Lusernpellets är ju ett grovfoder så det är ju bra, men som sagt i uppblött grötform är lindrigt för magen.
Har bara tänkt ge hö, inte hösilage.

Ge mig gäran länken till hemsidan.
Hls Åsa

Undvik hösilage till magsårshäst. Det har lägre ph-värde => inte så kul för magen. Fö har jag svarat dig i annan tråd. ;)

EJ UPPBLÖTT LUCERN??? Ska dom ta dö på hästen??????
...
Oavsett, den foderstaten är ju helt upp åt väggarna för en häst med magproblem. Han ska inte ha! kraftfoder över huvud taget när det är i en akut fas, som jag faktiskt anser att det är, när han slutat äta!!! Kan inte beskriva min ilska.

Var bor du? Jag köpte precis magprodukt till min egen som gått på pencilin o blivit risig i magen. Fick med en dvd skiva från djursjukhuset här i Helsingborg. .......

Lita inte på vad dom gör-gå på din magkänsla. Oavsett, pellets ska aaaallltid blötas, foderstrupsförstoppning, det vill man väl inte ha på köpet! Kan du mkt väl säga till dom.
Byt klinik om du inte är nöjd. Ring HBG o fråga efter vet Jan skidell o be honom om råd, även om du inte kan komma ner med hästen.
(jag blir frustrerad)

Dumheter! Varför skriver du så ? Om hästen slutat äta grovfoder svälter den ju ihjäl om den inte får annan mat, Lusern och Krafft rehab är väl helt idealiskt för en matvägrande magsårshäst. Fiberrikt, basiskt och ganska näringstätt. Lusern har dessutom visat sig medverka till att läka magsår. Pellets blöter jag bara åt glupska hästar. Denna är ju uppenbart inte glupsk.

Jag sätter en 100-lapp på att Skidell skulle ge samma råd! HH

Ensilage är ensilerat, det bildas mjölksyra vid ensileringen och har med lägre ph än hö. Jfr att dricka apelsinjuice när du har magkatarr/halsbränna. Inte kul.

Har inte tid att skriva den långa, välformulerade svarsvarianten nu med källor. Har själv en kolik-/magsårshäst som INTE får äta hösilage just pga detta.

Har du argument så framför dem gärna, jag läser allt jag hittar när det gäller magsår/kolik/tarminflammationer.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix