YorkWann

Trådstartare
Lite tips på vad man kan ge en häst med troligt magsår (foderstaten kollad, underhållsbehov och tuggbehov är tillfredställt)?

Ja, jag HAR kontakt med vet, men det skadar ju inte med lite input och åsikter iaf :laugh:

Sv: Magsår?

Gastrogard, magsårsmedicin till häst. Rek behandlingstid är 28 dygn och för några år sedan hade jag en kompis vars häst fick en kur, då gick det på ungerfär 8000 kr för en normalstor häst. Pasta typ avmaskningsform.

ja jo alltså medicin får han, det var mer förebyggande jag menade. Mer än att man kollat över foderstaten då :)

1 dl kalk om dagen för att hålla ner syranivån.
Goda magbakterier
Samt mat till de goda magbakterierna (hel havre, loppfrö betfor)

Fri tillgång på grovfoder, eliminera ev stress (arg boxgranne osv) och Gastrogard. Att kalka bort magsyran är inte ett fungerande alternativ, problemet är inte att det är ett surt pH i magsäcken utan att magsyran skvalpar upp på den kutana delen av magsäcken när den står tom. Hästen har ju en kontinuerlig magsyraproduktion.

Ja men det är det som varit lite konstigt, för grovfodertillgången har ändå varit konternuerlig... (3kg 06.30, 2kg 12.00, 1kg 16.00, 2kg 17.00, 4kg 22-23.00 samt lucerne i krubban tre gånger om dagen, kanske ska testa mer fri tillgång ändå? ) dock har det varit en del förändringar med hästar osv i vinter, men nu är det tillbaka till "vanligt" igen. :)

Just nu testar i hyaluron, med gott reslutat :) Han hade anemi och akut järnbrist med. (Äter medicin och tillskott för det med )

Det beror ju på lite hur snabbt han äter om behovet är tillfredsställt. Min ena häst skulle få magsår direkt på den givan medan min andra skulle klara sig utmärkt.

Jag har löst problemet så att hästarna har fri tillgång på hö ute om dagarna och sedan får de fri tillgång på halm inne. De får även hö inne men inte tillräckligt för att fylla tuggbehovet över natten (därav halmen).

En magsårshäst ska ha så lite stress i sitt liv som möjligt så försök minimera stressmomenten. Sen är tuggbehovet en gigantisk del.

Okej, tack för svar, jag har höjt givan, men fri tillgång är lite omöjligt för då får han gå själv och det blir i sånna fall att verkligen sätta in stressmoment. Han får 3 kg inne nu och 5kg till natten. :) Sen får han som sagt lucerne och betfor (tog bort betforen, men den verkar vara stabiliserande för magen)

Svårt det där med stress. Man tänker då ofta på att det händer saker, tex byte av kompisar i stall/hage, tävlingar, resor etc etc. Men stress kan åxå vara att det inte händer nåt. Dvs är för tråkigt. Min häst har fått magsår i vinter, och enda förändringen som skett för henne är för hon fått gått i hagen för mycket och nästan ingen ridning alls pga väder, arbete etc. Bara en tanke...

Min ena häst har nyss fått diagnosen magsår. Klinikens råd var: Fri tillgång till hö och vatten, lucern/alfaalfa antingen som pellets eller hack, lite olja (energiolja bättre än kraftfoder om inte energin i hö och lucern räcker till för arbetet) mineraler och vitaminer. Inget annat!

jo precis, min har haft kolikkänningar i vinter pga för lite vatten, så det är jag noga med, och som sagt, hö och lucerne får han :)

Mer hö? :) fri tillgång inne iaf? D äter 19 kg/dag nu och han äter upp allt. Men sen är det ganska blött med..

En kanske korkad fråga men:),

är magsyraproduktionen konstant eller ökar den med mängden mat?

Är magsyraproduktionen styrd av typ av foder, ex vis ett grövre hö eller halm kräver mer magsyra?

Läste någonstans att just mängden foder vid varje giva kunde påverka produktionen, om jag fattade det rätt. Därför var det viktigt med mindre givor men ofta (typ som för IR-häst). Men jag kan ha fått det om bakomfoten.

Skrev precis att han får mer hö? Sen får ju Buster uträknad foderstat. Laborera mer med foderstaten gör jag inte med inrådan från vet, (mer än ökad grovfodergiva) får se vad nästa prover säger. Anemi och järnbristen är konstaterad.

:)

intressant! :)

Dock får jag nog ändå tro på prover som gjorts och på vet. Inflammation i kroppen hade han inte :)

Ja men det är det som varit lite konstigt, för grovfodertillgången har ändå varit konternuerlig... (3kg 06.30, 2kg 12.00, 1kg 16.00, 2kg 17.00, 4kg 22-23.00 samt lucerne i krubban tre gånger om dagen, kanske ska testa mer fri tillgång ändå? )

Räkna det du skrivit där. Det är 12 kilo. Har han fått det hela vintern så har du svaret till magsåret där. 12 kg av ett hösilage med vårt ts är lika med 7,5 kg ts. Det är minimum för en häst på 750 kg. Trots lusern och har vet. sagt att det är lagom så har hon fel.

Nu har du ju ökat hösilaget (fri tillgång inne är det allra bästa du kan göra) och ger medicin, mer kan du nog inte göra i nuläget :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka