magsår pga nsaid

ridtravare00

Trådstartare
hej
min travare fick finaadyn pga lymfangit. efter 2 dagar vägrade han äta kraftfoder, en halv dag senare vägrar han även äta hö....:/

vet kom ut o sa tvärsäkert magsår (gastoskopi ej gjord dock)
idag får han Andapsin som hjälp mot detta och han äter nu hösilage men inte mkt per dygn men något. har nu fåt detta i 1 dag och verkar piggare iaf men orolig eftersom han äter så lite mat men är ju så kort tid så svårt att göra en bedömning än tkr ja hur d går.... men framåt går d ju iaf då han e piggare iaf.

nu undrar jag
hur lång tid har d tagit innan era hästar börjat äta igen? kraftfoder/ normal mängd hö.

nån mer som gett sin häst andapsin o hur har d fungerat?

alla svar tas tacksamt emot

mvh

Sv: magsår pga nsaid

Du bör ge Gastrogard istället, det är det enda läkemedlet som har påvisats effektivt mot magsår. Pga hästens särskilda GI system så måste det verksamma ämnet skyddas så det når fram till rätt plats dvs magsäcken.

Det finns en studie på det, du kanske kan googla fram den. Magsårsmedicin för människor hade liten effekt.

Och så måste du förstås sluta ge finadyn.

Min började äta hö så smått dagen efter att nsaid och penicillin togs bort, då hade han fått gastrogard i 2 dagar. Fick en dryg vecka totalt om jag minns rätt.

Du bör ge Gastrogard istället, det är det enda läkemedlet som har påvisats effektivt mot magsår. Pga hästens särskilda GI system så måste det verksamma ämnet skyddas så det når fram till rätt plats dvs magsäcken.

vet sa att detta var det som fanns för att hjälpa honom :S
och att det bara var att hoppas på att det skulle hjälpa samt att detta skulle skydda magen... gud så dum ja känner mig. läst en hel del men just denna info har ja missat :(
får ringa en annan vet om inte annat men denna vet station anses duktiga i stan så då tror man ju det :/

Det finns en studie på det, du kanske kan googla fram den. Magsårsmedicin för människor hade liten effekt.

Och så måste du förstås sluta ge finadyn.

sry glömde skriva det... så fort första symtomen kom slutade ja omedelbart med detta.

Min började äta hö så smått dagen efter att nsaid och penicillin togs bort, då hade han fått gastrogard i 2 dagar. Fick en dryg vecka totalt om jag minns rätt.

okej tack för svar och hjälp. Min äter ju hö smått men inte speciellt bra o endast hösilage, hö ratar han.
låter som ja måste ringa en annan veterinär helt klart till honom....

mvh jeanette

Ja gör det, eller be din nuvarande om att få Gastrogard. Det är dyrt, därför tenderar vissa veterinärer att försöka med humanmediciner istället, men det fungerar som sagt inte lika bra.

De behöver ju bli bättre ganska snabbt så att de inte får kolik pga att de äter för lite.

Ja gör det, eller be din nuvarande om att få Gastrogard. Det är dyrt, därför tenderar vissa veterinärer att försöka med humanmediciner istället, men det fungerar som sagt inte lika bra.

De behöver ju bli bättre ganska snabbt så att de inte får kolik pga att de äter för lite.

hej igen
har ringt o pratat med vet o hon menar på att ftersom han inte svarat bra med att äta mera på andapsin är d inte magsår? :S
nu vill hon ha in honom till klinik och där göra gastoskopi istället.
hon vägrar även skriva ut gastro gard till honom och sa ja skulle ringa en klinik som gör gastroskopi som ligger ca 5 mil om inte mera härifrån..... vet inte vad ja ska säga, allt käns bara skumt o hon avfärdade helt gastrogard. de är dyrt och ja tror inte det är magsår då... ja nån med erfarnhet va säger ni om detta?
förösker kontakta flera veterinärer för att få mer åsikter o mera kompetens om detta får vi se vat vi hamnar.

mvh

Äter han fortfarandeid lika dåligt?

hej
ja d är maten som e problemet.igår åt han 5 dl lucern med typ ett halvt paket morötter... men hösilage o så äter han lika dåligt... bajsar dock lite mera nu än tidigare.... de som e d stora efter denna kur e att han piggat på sig. pigg o fräch o framåt igen. hans nerver börjar synas igen o han e inte låg som han varit..

men som sagt stor aptit på morötter o åt lucern igår kväll men ej imorse....

väntar på att en klinik ska ringa o sen spåna vidare i detta men alla tips o ideer välkomnas o ad ni tror tkr d låter som.

mvh

Tycker det låter vettigt att göra en gastoskopi för att ta reda på om det är magsår eller ej.

Hade ett föl som fick starka mediciner och därför fick äta Andapsin i förebyggande syfte. Hon fick magsår ändå och det konstaterades med gastoskopi efter ett antal kolikanfall. Vi fick då Gastrougard utskrivet som gjorde henne helt återställd :)

Och ang Finadyne. Det innehåller nått NSAID som även finns i Metacam. Min häst tål inte dessa utan får ont i magen direkt. Min veterinär skrev därför ut ett annat smärtstillande/antiinflamatoriskt sist hon var i behov.

Det heter Equioxx och är också ett NSAIDpreparat men saknar den substans de ofta får ont i magen av :) Funkade kanon på min häst! Kolla FASS om du vill läsa mer om det. Många veterinärer känner inte till det, så man kan få be särskillt om det. När distriktaren var här så bad jag om det och hon hade aldrig hört talas om det. Men jag stod på mig så hon kollade upp det och skrev ut!!!

Slog upp det, men man ska tänka på att det är kontraindicerat om nu hästen har ett blödande magsår. Man bör därför kolla så där inte är magsår först innan man sätter in det, då nsaid har en blodförtunnande effekt som kan göra det svårare att läka.

Tycker det låter vettigt att göra en gastoskopi för att ta reda på om det är magsår eller ej.

Hade ett föl som fick starka mediciner och därför fick äta Andapsin i förebyggande syfte. Hon fick magsår ändå och det konstaterades med gastoskopi efter ett antal kolikanfall. Vi fick då Gastrougard utskrivet som gjorde henne helt återställd :)

Och ang Finadyne. Det innehåller nått NSAID som även finns i Metacam. Min häst tål inte dessa utan får ont i magen direkt. Min veterinär skrev därför ut ett annat smärtstillande/antiinflamatoriskt sist hon var i behov.

Det heter Equioxx och är också ett NSAIDpreparat men saknar den substans de ofta får ont i magen av :) Funkade kanon på min häst! Kolla FASS om du vill läsa mer om det. Många veterinärer känner inte till det, så man kan få be särskillt om det. När distriktaren var här så bad jag om det och hon hade aldrig hört talas om det. Men jag stod på mig så hon kollade upp det och skrev ut!!!

Det är två olika verksamma ämnen i Finadyne (Flunixin meglumin) och Metacam (meloxicam), men de verkar på samma sätt. Equioxx är ett ganska nytt preparat som också till stora delar verkar på samma sätt men tanken är att det ska ge mindre biverkningar (på t.ex. mag-tarm kanalen) än de tidigare NSAIDs eftersom den hämmar en enzymreaktion som inte finns i lika många normala "strukturer" i kroppen jämfört med tidigare NSAIDs.

Till TS: Håller med Centaur- ska man behandla magsår på häst är det gastroguard som gäller så stå på dig där. Gastroskopi kan ju vara en bra idé om man vill vara 100% säker. Man kan ju också prova med gastroguard först, det är inget skadligt och utifrån symptom så låter ju magsår eller något i den riktningen sannolikt.

Jag tycker det verkar vara en strålande idé att göra en undersökning istället för att lägga massor av pengar på medicin utan att vara säker på vad det är som felar hästen.

Nu börjar det ju dessutom bli bråttom eftersom hästen ätit lite under flera dagar. Koliken börjar säkert knacka på dörren snart, och helgen också för den delen.

5 mil är ju ingenting att köra till klinik!

Slog upp det, men man ska tänka på att det är kontraindicerat om nu hästen har ett blödande magsår. Man bör därför kolla så där inte är magsår först innan man sätter in det, då nsaid har en blodförtunnande effekt som kan göra det svårare att läka.

Vill klargöra att jag inte i första hand menade att ge preparatet just nu när hästen troligen har magsår, utan när behov finns fortsättningsvis istället för Metacam och Finadyne just för att förebygga problem med magen :)

Ja det stämmer säkert att Metacam och Finadyne inte är likadana, men faktum kvarstår att båda preparaten kan vara problematiska för hästar med magproblem, medan Equioxx verkar vara betydligt lindrigare, mer så jag menade :) Sen vet jag inte vad som är värst för magen, om det är Metacam eller Finadyne, jag har främst prövat Metacam innan på mina hästar, varav den ena inte tål det alls medan Equioxx funkar utmärkt. Innan jag fick kännedom om Equioxx har jag ibland fått avstå smärtlindring när hästen kanske haft behov av det, för att inte få problem med magen, lite som att välja mellan pest eller kolera. Därför är jag extremt tacksam att det nu finns ett preparat hon tål och därför kommer jag alltid att be om det fortsättningsvis oavsett veterinären känner till det eller ej sen tidigare :)

Ok. Equioxx hämmar mer selektivt på Cox-2 som är den indikatorn som främst finns vid inflammation. Metacam och finadyne är oselektiva Cox-hämmare och hämmar både Cox-1 och Cox-2. Cox-1 finns med i skyddet i magen mot saltsyran, och hämmar man den så får man en större irritation på magslemhinnan.
Liknande preparat finns till människa med, men man är restriktiv med att skriva ut det eftersom man mes dessa fick större påverkan på hjärta och kärl som gav resultat i fler svåra hjärtkärlkatastrofer.

Oj, vad det någon som förstod den svenskan:crazy:

Ok. Equioxx hämmar mer selektivt på Cox-2 som är den indikatorn som främst finns vid inflammation. Metacam och finadyne är oselektiva Cox-hämmare och hämmar både Cox-1 och Cox-2. Cox-1 finns med i skyddet i magen mot saltsyran, och hämmar man den så får man en större irritation på magslemhinnan.
Liknande preparat finns till människa med, men man är restriktiv med att skriva ut det eftersom man mes dessa fick större påverkan på hjärta och kärl som gav resultat i fler svåra hjärtkärlkatastrofer.

Oj, vad det någon som förstod den svenskan:crazy:

Jadå jag förstår, tack för infon :) Jag har fått förklarat för mig om Cox1 oc Cox-2 förut men mindes inte tillräckligt för att våga mig på att återberätta det här så det var bra att du gjorde det :) Vet du om det finns studier på hjärt- och kärlpåverkan på häst och Equioxx? Och om det är större risker än med Metacam o Finadyne? Har inte sett nått om det...

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 900
Hästvård Hej alla på bukefalos. (varning för långt inlägg) Jag har många funderingar kring det här och vet inte hur jag får svar riktigt, så...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 011
Senast: Apollo
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 621
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat