Magsår och tarmrubbningar..

M

Maija

Har en pålle som alltid varit väldigt lätt född. :rofl:

Men för 2 månader sendan blev hon halt, fick vila 2 veckor, på en gång därefter blev hon förkyld å fick vila ytterliggare 2 veckor. Hon stod med låg feber några dagar men gick ner väligt mycke i vikt, båda fett å muskler försvann.. :(

Nu är hon fortfarande lite för smal enligt min åsikt. Men hon äter massor med mat:
10-12kg hö
3,5l havre
2l korn
2l fibergi
1,5l blöt betfor
1,5l lusern
De är ganska mycke för en häst som alltid vart lättfödd.

Börjar fundera på om de kan vara magsår eller problem med tarmfloran? Hon är väldigt slät, blank och fin i pälsen. Hon rids ungefär 4-5dagar i veckan, alltid pigg å glad! :bump:

Nån som vet vad jag kan göra?! :bow:
 
Sv: Magsår och tarmrubbningar..

Min fölunge har haft problem med magen och vi har i känsliga perioder med boxvila gett henne andapsin (magsårsmedicin). Det är ett ganska skonsamt "medel" som veterinären kan skriva ut. Sen så ger vi henne krossade loppfrön(mag o tarm-rens) också.

Du kan ju också ta ett träckprov o kolla masken, det kan ju vara en anledning när de inte tillgodogör sig maten. Är höet analyserat?

Mvh Maria
 
Sv: Magsår och tarmrubbningar..

Med den mängd foder kan jag konstater att din häst går i extrem hård träning= lika med trav eller galopphästar på elitnivå. Kanske det är orsaken till ditt problem???
 
Sv: Magsår och tarmrubbningar..

Tack för svaren!
Nej min häst går inte elithäst träning, rids 4-5ggr i veckan, 1 gång av dessa rids hon lugnt, övriga dagarna rids hon 1-1,5timme med mycke trav och galopp. Hon har MINST 2 hela vilodagar / vecka.

Nej vi har inte analyserat höet men övriga hästar (ponnyer och fullblod) är inte direkt tunna, å fullblod brukar ju vara svårare och föda än halvblod. Men vi ska pröva köpa nytt hö till henne å se om de kan vara de. :confused:

Linfrö är de bra för magen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp