Magproblem (igen)

Mynta2

Trådstartare
Hittekatten har ju rännskita. Så när jag ändå hade vägarna förbi...nära där veterinären håller till så gick jag dit. Fick ett sk kosttillskott som hette: Diarsanyl. En pasta som ser ut som bajs (i färgen) och luktar choklad, och katten älskar det. MEN, jag tycker inte hon blir speciellt mycket bättre. 1 ml 2 ggr/dag ska man ge i 5 dagar. 100 spänn kostade det...

Jag har även maskat med Axilur samtidigt (enligt vets order)...Veterinären sa att: ibland kan det vara svårt att få ordning på hittekattars magar. Hon hade själv haft sånna, och ibland har det tagit halvåret minst innan dom stabiliserat sin mage. MEN, om hon nu ska ha bebisar så kan hon ju inte hålla på å skita ut all vätska och näring hela tiden. MEN hon dricker jättemycket, som enligt veterinären berodde på att hon sket ut all vätska. Hon är inte uttorkad längre som hon var från början.

Vad finns det för andra alternativ ? Ska ringa på måndag, men ni kanske har egna knep till gravida donnor att ge ?

Sv: Magproblem (igen)

Har du provat med skonkost? Fasta henne i 12 timmar och ge bara skonkost tex. rå lammfärs med morostpuré eller kokt vit fisk med morotspuré. Det brukar få ordning på dåliga magar.

Vi har oxå några hittekatter varav en är har väldigt känslig mage. Har provat olika mat och nu fungerar eukanuba intestinal (eller nått likande). Fodret finns hos vissa veterinärer och är snällt mot hennes mage.
Hon har oxå gått på olika mediciner för att utesluta något annat fel, men nu fungerar magen bättre. Eftersom hon är utekatt så äter hon ju möss och andra läckerheter men mage är okej ändå med detta foder. Vissa dagar är hon lite lös men nästa helt bra. Så det verkar som att magen är i den balans som det går att få den i. Detta foder brukar man ge under en period för att sedan övergå till annan men har pratat med vet och de säger att om det fungerar och inget annat gör det så är det bara att köra på. Det kostar en slant men det är det värt!

Lycka till!!

Veterinären ska jag skulle ge kokt torsk. Nu fick jag inte tag på torsk utan Alaska pollok :crazy: . Har kokat några dagar, fast har inte märkt nåt. Hur länge ska man ge sk skonkost då ? Kan man fasta en höggravid katt ?

Får antagligen köpa *snällmat*. Vet ska jag kunde prova Feline. (stavning).

Man kan få ge skonkost i 1-2 veckor. Jag skulle tillsätta morotspuré, det är stoppande. En dräktig katt coh kattungar kan fastas i 12 timmar, men inte längre än så.

Ska jag köpa Feline burkmat som vet föreslog + morotspuree, eller färs + morotspuree ? Ska hon äta så mycket som hon vill ?

Hon bör väl egentligen bara få små portioner, men ofta eftersom hon är dräktig. En matsked åt gången brukar jag ge.

Nu har jag inhandlat 2 burkar morotspuree. Jag klickade upp en tesked och sträckte fram, och katten åt som bara den...i min lycka över att ej behöva truga fick hon 2 teskedar. Jag kanske ska ge mer lite senare ?!

Japp, du kan ge lite mer senare. Jäklar vilket lyx med en katt som äter purén utan problem. :)

Ja, hon är så lättsam. Gör allt man ber henne om. Inga problem med äcklig medicinpasta, antibiotikapiller, maskmedel och nu morotsgröt ;).

När jag fick hem min honkatt, då 8 månader, var hon jättelös i magen. Hon fick då Kittekatt torrfoder. Jag köpte dyrt dietfoder och hon blev bra i magen, men när jag gick över till Kittekatt igen blev hon dålig. Jag bytte då torrfoder till Friskies och sedan dess är hon bra i magen. Hon har dock väldigt känslig mage. Jag är glad att jag slipper ge henne det dyra dietfodret och att det bara var Kittekatt hon inte tålde.

Jag har en kise som hade problem med räserbajs. Jag fick ordination på rått maletkött av min vet. Helst ox el vilt. Han blev bra på det i alla fall. Små portioner ofta. Jag köpte mycket och frös in i portioner som var lagom att ta fram. Kanske värt att prova. Lycka till.:)

Det har gått bra...efter 1 1/2 burkar morotspuree, blev hon bra i magen. Och tur katten bara älskade morotspuree...hur man nu kan göra det som katt ;)

Haha sött, skönt att det har ordnat sig...min katt hatar morot hon får värsta avsky-blicken :rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 442
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 847
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka