KL Nu har jag fått svar!
"Hänvisa till ex "Näringslära för Högskolan", "Syra/bas-balansen" och andra böcker som beskriver näringens funktion i kroppen.
....
I ett normalt torrfoder finns runt 1% kalcium. Hunden på 12 kg bör därför äta 400 g torrfoder/dag för att täcka sitt behöv.
Hur många skulle kunna klara det...?
Dock är behovet han räknat på passande för de flesta hundar.
Därför krävs ofta ett tillskott. Ren kalk kommer ut med avföringen om man råkat ge ett överskott. Man ser det tydligt på att avföringen blir mycket hård och ljus.
Då minskar man dosen till man ser att det inte längre passerar ut ett överskott.
Detta överskott skulle kunna orsaka förstoppning, men är annars ofarligt för en normal hund (det finns alltid extrema undantag).
Rädslan för kalcium ligger kvar sedan 70-talet då Hedhammar och Kasström forskade på Grand Danois.
De överdoserade valparnas kost med 10 ggr så hög dos av ett fosfatkalk än vad som skulle anses lämpligt.
Denna typen av kalcium kan i motsats till ren kalciumkarbonat (ex proteinfri kalk) överdoseras då den tas upp via slemhinnorna.
Resultatet av forskningen blev att valparna utvecklade hemska skelettdefekter.
De bodde dock dessutom i en liten box med betonggolv och en lite grusplan att rasta sig på.
Alltså fanns inga normala förutsättningar för dessa stackars valpar att bygga någon muskulatur som skulle avlasta den tunga hundens skelett.
Ang pH-balans, så innehåller det ett ämne som reglerar surhetsgraden i kroppen. Albumin heter det.
Finns även i kvarg.
Detta är ett naturligt protein, och hundar blir sällan dåliga av ett proteintillskott.
Speciellt inte med tanke på att de flesta foder innehåller allt för lite animaliskt protein.
Jag är utbildad djursjukvårdare, har gått flera utbildningar i näringslära (bl a en för hund på SLU, men den var inte speciellt givande), arbetar med nutrition för människa (specialkost) mm mm.
Samt lärt mig massor av de hundar jag arbetat med.
Förstår inte att folk är så rädda för kosttillskott.
De skulle börja granska vad deras foder innehåller lite närmare först.
Kan heller inte förstå att den som skriker högst om att ex kalcium är livsfarligt själv väljer att ge kortison och andra kemiska preparat till sina hundar, utan att försöka hitta orsaken (ofta brister i kosten) och rätta till detta naturlig väg.
Konstigt att folk tror att alla hundar har samma näringsbehov som genomsnittshunden. Det är väl självklart att även hundar är olika individer med olika behov.
Kost är inget undermedel, men det kan många gånger göra stora förändringar i hundens (och människans) välbefinnande.
Men man kan ju aldrig garantera någon att en hund blir frisk bara av en justering i kosten.
Dock anser jag det alltid som en bra början."[/QUOTE
Tant Ester - snälla svara så att detta inte lockar valpägare att laborera själva.
Att hänvisa generellt till böcker om näringslära var väl inte det som Tant Ester frågade efter - tror inte hon behöver detta med den utbildning hon har.
Sedan måste jag säga att om du gått SLU kurs och tyckte att den inte var bra tolkar jag det som "tagit del men inte förstått" och kanske beroende på att du hade en uppfattning och inte fick stöd för den och därför slutade lyssna.
För mig känns dessa svar du ger farliga, oseriösa och stridande mot accepterade och bekräfatde forskningsresultat.
Till TS flera har sagt att man är förvånad över att parasiter inte kollats - och det är jag med. Den främsta kunniga på hundens hud sa på en föreläsaning att "PIA" var bra att komma ihåg - dvs att vid hunlidanden undersöka i ordningen parasiter - infektioner - allergi.