kl
Plitorna kunde hon inte säga något om då de i princip är läkta och inte syns. Han är röd i huden på vissa ställen, men ingenting syns på pälsen mer än att han blir rödbrun i rumpan när han slickar sig när han är långhårig (nu är han nyklippt så det syns inte).
Han ska fortsätta med allergifodret (tror det var eftersom magen blev bra på det, vet som sagt inte om det har med fodret att göra dock).
Fortsätt hela eliminationsdieten iallafall, tycker jag. Inte har det redan gått 8 veckor väl? Magproblemen brukar ge med sig ganska snart medan det tar uppemot 6 veckor för huden att läka. Det är för tidigt att dra några slutsatser.
Vi ska även fortsätta mer regelbundet med schampot och vi har även fått ett klorhexidinschampo att ha till tassarna, som är rödast (vet inte procenthalt, kan kolla sen).
Schampo är alltid bra. Är det Douxo är det 3% tror jag, lite starkare än övriga och innehåller även nåt hokuspokus som förstärker hudens barriär. Verkar dock funka, efter vad jag har sett, så strunt samma att det verkar mysko!
Han ska nu äta kortison, till en början 3 dagar på en dos och sen 3 dagar på lägre dos. Teorin är fortfarande allergi och blir han bättre på kortisonet tyder det på att han har allergi om jag tolkat allt rätt.
ÅÅÅÅÅÅ! Ja, iofs, om han svarar bra på detta så tyder det på en atopi. Men även foderallergiker kan reagera positivt, så det är inte diagnostiskt. Kortison är en mkt potent antiinflammatorisk medicin som mkt effektivt dämpar klåda.
Men varför börjar vetten mixtra med detta nu? Det vore bättre att, som du själv föreslår i ett annat inlägg, att ta en sak i sänder. Om hunden blir bättre på Stronghold + kortison är det omöjligt att avgöra om det var rävskabb eller atopi. Eller mja, är det atopi kommer förstås klådan tillbaka efter avslutad kur.
Fick även stronghold utskrivet, efter att jag frågat om parasiter. Hon sa att man kan behandla för att ha uteslutit det men hon trodde inte på det då han var så fin i pälsen.
Jag kommer dock börja med enbart kortisonet nu över helgen då apoteket inte kunde få in stronghold förrän på måndag.
Bra!
På måndag ska även jag och veterinären höras på telefon ang. hur det går med kortisonet.
Ang. vikten; han väger nu 7,9 kg =) Dvs har gått upp 600-700 g sedan sist så jag tror inte det är något fel där utan bara att han är svårfödd (och inför förra veterinärbesöket även varit magsjuk en vecka och då självklart gått ner så han var smalare än vanligt också).
Fel å fel. En foderallergiker som får ett foder som den är allergisk mot kan inte tillgodogöra sig maten ordentligt. Ett byte till ett foder som är hypoallergent eller inte innehåller det hunden reagear på brukar just ge en viktökning. Men, det kan också vara resultatet av en tillfällig magsjuka med viktförlust...
Tror inte jag glömt något nu...
Tillägg till Apollo: Allergi mot kvalster etc är ungefär min värsta mardröm... Hur pass bra blir de av sprutorna då? Dock inte helt otroligt, tex har jag ju kaniner på balkongen så hö kommer han i kontakt med mest hela tiden.
Ungefär 75% av de hundar som behandlas med hyposensibilisering blir hjälpta av sprutorna. "Hjälpta" kan innebära att de klarar sig på endast sprutor eller att sprutorna minskar behovet av andra mediciner eller gör att "utbrotten" blir mer sällsynta. Har för mig att kostnaden är ungefär 2000 kr per år, dyrare det första året.