turbofling

Trådstartare
Nu har vi varit uppe i några timmar, Emilia bara skriker och skriker, känner mig så maktlös som inte kan hjälpa henne. Verkar som att hon har ont i magen, den bubblar och låter.

Bytte bajsblöja och ammade henne vid 2 och sen började det onda. Lyckades inte rapa henne efter amningen, kan det magonda bero på det? Har ni tips på hur jag ska få henne att rapa isf? Eller andra tips på vad man kan göra när dom små får så ont.

Det är första gången nu som hon skriker överhuvudtaget så magen verkar ha varit ok innan men hon är inte ens 2 dygn gammal än.

Sv: Magont

Först och främst gratis till en liten Emilia!!!

Bägge mina två har haft ett tufft andra dygn innan mjölken runnit till riktigt. Bara velat ligga vid bröstet och skrikit. Med första barbnet var jag näst intill hysterisk frammåt två tre på natten, var då fortfraande kvar på BB så nattsköterskan tog hand om henne ett par timmar... *minns och ryser lite smått*.

Mitt tips är helt enklet att amma, amma, amma och amma så att maten kommer igång riktigt och hon blir mätt. Är du orolig kan du väl ringa till BB. Alla BB har väl BB-hemvård däer man kan få råd och stöd första månadern. Eller?

Om jag inte minns fel så ändrar bröstmjölken sammanställning någon gång under dom första dygnen.. kanske kan vara därför hon får ont i magen innan hon vant sig + att hon kanske är hungrig för att hon inte fått kläm på det där med att amma... hon kanske ammar som hon ska men inte tillräckligt för hon inte förstår det ännu..? Prova att amma mera ett tag!! Det går troligtvis över!! Håll ut! =)

Stort grattis o lycka till!!

Jag håller med ovanstående, det är nog så att hon är hungrig eftersom mjölken ännu inte kommit igång ordentligt.

Det är bara att amma, amma och åter amma. Mesta möjliga ökning får du om du ammar ofta, och gärna nattetid, då prolaktinet är på sina högsta nivåer under dygnet. Det kan vara jättejobbigt innan man har mat så det räcker till, men det är värt de där nätterna. Min lilla L ammade var 45:e minut i början, och jag trodde att jag skulle dö av trötthet...

Men det blir bättre, till dess får du massor av styrkekramar från mig med!

Hon är jätteny och förvirrad över att vara född och utanför din trygga mage. :)

Det kommer att bli bättre om ett tag, men just nu förstår jag att det känns skitjobbigt. Pröva att lägga henne till bröstet så fort hon skriker, det är möjligt att hon lugnar sig av att snutta även om hon egentligen inte är hungrig. Angående rapningen så hade vi också jättesvårt att få till det till en början. Vi fick göra en massa försök innan rapen lossnade, ofta var det under själva lyftet upp på axeln som den till sist kom. Det såg antagligen jättekul ut när vi la ner bebis i knäet, lyfte upp på axeln och klappade, la ner, lyfte upp osv.

Håller med övriga om att du ska försöka fortsätta amma, kanske är tillgången för liten helt enkelt så att hon är hungrig.

Angående rap-tips så lärde sig min svägerska ett effektivt knep från sin amerikanska makes familj - sätt barnet i knäet, håll en hand framför magen och luta barnet framåt - benen ska vara "framåt" så att barnet verkligen "sitter", så att det blir lite "trångt" för magen. Stryk sedan med handen nerifrån och upp på ryggen. (blev det begripligt?) Jag har själv testat detta och det är verkligen effektivt.

Tack för era tips, vid 7 ungefär somnade hon tillslut, hårt inlindad i en filt nära sin pappa. Nyss ringde dom från bb för att kolla att allt var bra (dom ringer varje dag när man gått hem tidigt). Hon sa ungefär som ni, försök amma så mkt som möjligt och att jag kunde massera magen lite (ska googla lite om hur man gör).

Hon är riktigt duktig med att äta, redan direkt hittade hon rätt teknik och jag har haft mkt råmjölk men det är nog på gång och bli "vanlig" mjölk nu. Samtidigt så håller bajset på att ändra sig, "kolabajset" blir mindre och mindre. Så det är väl egentligen ganska naturligt att det är jobbigt för hennes mage. Det känns bara så jobbigt när man går omkring med henne och känner hur spänd hon är för det gör ont och sen inte kunna hjälpa henne.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 028
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 108
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka