Magomvridning, min fina !

xaheena

Trådstartare
Usch, vet väl inte riktigt varför jag skriver nu men alla har väl varit i samma situation någon gång.

Nyss hemkommen från djursjukhuset, utan hund.
Min finafina Rhodesian Ridgeback hane på 7 år ligger på operationsbordet, magomvridning.

Och matte kan såklart inte sova utan oroar ihjäl sig.

Håll tummarna för min pojke !

14414821.jpg
[/url][/IMG]

Sv: Magomvridning, min fina !

Håller tummarna jag med! Hoppas du lyckas på lite sömn och får positiva besked imorn(idag)! :)

Styrkekramar

Åkte ni in direkt när ni märkte? Det handlar verkligen om minuter vid en magomvridning så ju tidigare ni åkte in desto större chans finns att hunden överlever. Det går ju att operera om inte magen eller andra organ skadats för mycket.

Håller tummarna för att det går bra! Kram

Nej men fy! :( Det är min största mardröm, att någon av hundarna skulle få magomvridning, speciellt på tider mär man har skapligt långt till djursjukhus.

Håller alla tummar och tår!

Fy!
Håller alla tummar och tår för att din underbart fina pojke ska klara sig!
:cry:

Åh vi håller tummar och tassar för er <3

KL

Tack för era fina ord, de värmer !

Hotet av magomvridning har man alltid i bakhuvudet så när min pojke ville gå ut i spöregnet (vilket han hatar) blev jag orolig, stod kvar i dörröppningen för att kolla och mycket riktigt försökte han spy, lade sig, rullade och gnällde.
Det var ingen tvekan så från det att jag släppte honom utanför dörren till vi var på djursjukhuset tog det ca 20 min.

Jag ringde på vägen in och förvarnade dom så han fick in på röntgen direkt, magen hade på dessa 20 min svullnat massor. Röntgen konstaterade det vi redan visste, de försökte slanga honom för att undvika operation men det var tvärstopp för slangen.
Ca 30 min efter detta var han sövd och redo för operation, veterinären ringde mig 04:10 när han höll på att vakna upp från operationen.

Magsäcken hade varit helt vriden, alltså 180 grader. Den var också jättesvullen och hade pga detta orsakat blödningar som dom fick stopp på. De fick även ta bort mjälten som hade gått sönder. Han förlorade så mycket blod så dom hade gett han nytt. :bow: till blodgivare !
Narkosen hade gått bra (han har aldrig varit sövd förr), han hade svårt att hålla värmen så han fick ligga på värmedynor och filtar.

De skulle ringa igen efter 11:00, så nu är det ju "inga nyheter är goda nyheter".

Jag totalt bröt ihop när han väl var sövd, han är mitt allt och tanken på att kunna förlora honom gjorde att det brast.

Min första hund, min eviga följeslagare och livskamrat...

Håller alla tummar jag har att han blir återställd! Sedan måste jag berömma ditt mycket snabba agerande - att du körde honom till djursjukhuset omgående. :bow:

Fy, så otäckt! Stackars fina hund och stackars matte! =/

Hoppas innerligt att han mår fint nu efter operationen och att ni snart får mysa tillsammans igen.

Men fy :eek: skönt att det verkar klarat sig nu iaf :bow:

Men jag måste fråga, magomvridning? Är det något man alltid har i bakhuvudet? :confused: Vad har jag missat :eek:
Eller är det något som drabbar RR lättare?

Hade aldrig hört om det förut, vad orsakas det av?

/Nu orolig förstahundsägare :crazy:

Hej, nej det är inget som är vanligare för just RR men det sägs ju att stora hundar med djup bröstkorg har lättare för det iom att magsäcken har mer plats att röra sig på om jag inte missminner mig helt.
Man ska heller inte ge hunden mat och motionera kraftigt efteråt, finns en del råd & rön.
Jag har inte gjort ngt av det som sägs kan framkalla det men Fighter lyckades få det iaf.

Nu har veterinären ringt iaf, han är väldigt medtagen och har rest sig en gång men inte lyckats gå än. Han ligger tyst, medtagen och vilar. Vill inte äta än.

Veterinären sa att om allt går åt rätt håll kan jag tidigast få hem honom på fredag. Uppe i 23 000 kr nu efter 12h på sjukan, tacka vet jag försäkringar.

Håll tummarna !

Tack för svar! Tur att man har en liten hund då.. bra att veta dock :bow:

Vi håller tassar och tummar att du snart får hem honom frisk och kry!

Det KAN drabba små hundar med, men är vanligare, som sagt på hundar med djup bröstkorg. :)

Nej - stackars Fighter :cry:

Hoppas verkligen han blir bra, jag och lilla Millisen håller tummar och tassar för honom

Skönt att det går åt rätt håll!
Jag är också ständigt orolig för magomvridning.. Extremt noga med att inte motionera direkt efter maten men precis som du säger kan det väl hända ändå..
Är symptomen väldigt tydliga? Jag har aldrig varit med om det och är rädd att jag inte skulle förstå och därmed kanske inte komma in till veterinär fort nog..

Tummar hållna för att han snart blir bra igen.

Hur påverkas hunden av att mjälten tas bort?

Man får ett något nedsatt immunförsvar utan mjälte, men det är i princip allt. Det är endast under fosterstadiet (åtminstone hos människor) som mjälten är livsviktig.

Här kommer lite "goda nyheter" mitt i bedrövelsen!

I december 2008 fick min riesentik magomvridning. Hennes symtom var inte de "klassiska", men jag insåg vad som höll på att hända och vi ilkörde till vet.
Hon blev opererad akut på kvällen/natten och överlevde.
Sjukhuset hade dock ingen stationärvård, så jag fick ta hem hunden redan på natten. (Självklart med all adekvat medicinering insatt !)
Alternativet hade varit att köra hunden till något av de större sjukhusen, men då kändes det betydligt bättre att sköta allt själv.

Efter en vecka var alla hundens värden betydligt bättre, men jag kände att något var fel.
Vet vände ut och in på allt, men fann ingen orsak till min "oro".

13 dygn efter operationen hände dock det värsta tänkbara... Hunden fick en ny magomvridning - trots att magsäcken fästs vid bukväggen vid op nummer ett...

Jag skall erkänna att jag i detta läget tog ett "mentalt farväl" av min hund!
I bilen på väg till vet. satt jag med hennes huvud i mitt knä och tackade för alla underbara år vi fått och bad om ursäkt för att hennes sista veckor varit ett lidande helt i "onödan"...

Väl framme kom vi dock överens med vet om att de skulle öppna henne och se hur det såg ut - inte avliva direkt som var min tanke.
På op-bordet såg de att det nya problemet var klart begränsade och att hunden rel "lätt" skulle klara även detta ingrepp.
Så hunden opererades och 14 dagar senare var hon piggare än hon varit på flera månader.

Vi fick drygt två fina år i bonus! I höstas fick hon dock somna in av andra orsaker...

Det jag ville ha sagt var att magomvridning är en hemsk, hemsk åkomma, men det är inte en dödsdom!

Vi håller alla tummar och tassar för er!

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 093
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Under det senaste 8 månaderna har jag haft möjlighet att ta del av min bror och hans sambo och deras sons vardag och är även faster åt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 173
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
3 152
Senast: Otter
·
Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
5 057
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka