Sv: Magomvridning, min fina !
KL
Tack för era fina ord, de värmer !
Hotet av magomvridning har man alltid i bakhuvudet så när min pojke ville gå ut i spöregnet (vilket han hatar) blev jag orolig, stod kvar i dörröppningen för att kolla och mycket riktigt försökte han spy, lade sig, rullade och gnällde.
Det var ingen tvekan så från det att jag släppte honom utanför dörren till vi var på djursjukhuset tog det ca 20 min.
Jag ringde på vägen in och förvarnade dom så han fick in på röntgen direkt, magen hade på dessa 20 min svullnat massor. Röntgen konstaterade det vi redan visste, de försökte slanga honom för att undvika operation men det var tvärstopp för slangen.
Ca 30 min efter detta var han sövd och redo för operation, veterinären ringde mig 04:10 när han höll på att vakna upp från operationen.
Magsäcken hade varit helt vriden, alltså 180 grader. Den var också jättesvullen och hade pga detta orsakat blödningar som dom fick stopp på. De fick även ta bort mjälten som hade gått sönder. Han förlorade så mycket blod så dom hade gett han nytt.
till blodgivare !
Narkosen hade gått bra (han har aldrig varit sövd förr), han hade svårt att hålla värmen så han fick ligga på värmedynor och filtar.
De skulle ringa igen efter 11:00, så nu är det ju "inga nyheter är goda nyheter".
Jag totalt bröt ihop när han väl var sövd, han är mitt allt och tanken på att kunna förlora honom gjorde att det brast.
Min första hund, min eviga följeslagare och livskamrat...