Magnussons nya foder

Kalaspinglan

Trådstartare
Är det någon som prövat Magnussons nya hundfoder, Meat&Biscuit? http://www.hundmat.com/alltom.htm

Jag är så förvirrad vad gäller hundfoder. Nu har Magnussons, som första leverantör i världen (?!) lyckats göra ett foder utan köttmjöl. Däremot innehåller fodret en massa vete, istället för ris eller majsmjöl etc. Detta har jag hört mycket negativt om.. men aldrig fått förklarat varför.

Vad säger ni?
Har ni åsikter? Erfarenheter?

(Vi bor i princip granne med fabriken, därför vore det både billigt och enkelt att köpa därifrån - därav mitt intresse).

Sv: Magnussons nya foder

Fast det är fullkornsvetemjöl. Inte vanligt vitt vetemjöl som är raffinerat. Det är vl stor skillnad på det? Iaf tycker jag det. Vanligt vitt bröd eller fullkornsbröd. Eller??

Jag är också sugen på den maten. Funderar på att testa. Mina äter nu Standardt men får äta så lite och så blir det betong i magen på dem. Jag tror att det är därför magarna tjorvar nu hela tiden. De blir nästan förstoppade och sen så kommer allt på en gång och de blir dåliga i magen och sen funkar det ett par dagar till.

Jag ger inger foder som innehåller vete eller andra sädesslag heller.
Mina hundar äter Standardt och BARF lite varierat...
Det spelar nog ingen roll alls om det är fullkornsvete eller vitt mjöl, det är för att det blir en bukfylla av bla. mjöl.
Och jag har då aldrig sett eller hört om en varg eller ngn. vildhund som står i havreåkern och käkar... :crazy:

Det finns mycket våra hundar äter som ett vilt djur aldrig skulle äta. Processad mat kallas det för. Standardt är också gjort på processade produkter. Jag har aldrig sett någon vildhund stå hetta upp sin egen mat heller. M&B W innehåller dessutom mindre kolhydrater än vad Standardt normal gör.

Kalaspinglan skrev:
Är det någon som prövat Magnussons nya hundfoder, Meat&Biscuit? http://www.hundmat.com/alltom.htm

Jag är så förvirrad vad gäller hundfoder. Nu har Magnussons, som första leverantör i världen (?!) lyckats göra ett foder utan köttmjöl. Däremot innehåller fodret en massa vete, istället för ris eller majsmjöl etc. Detta har jag hört mycket negativt om.. men aldrig fått förklarat varför.

Vad säger ni?

(Vi bor i princip granne med fabriken, därför vore det både billigt och enkelt att köpa därifrån - därav mitt intresse).

Vår anorektiker gillar fodret skarpt, så jag gissar att smakligheten hoppar upp ett snäpp. Det är det enda torrfoder som hon fortfarande har gillat när vi kommit över halva säcken. Naturligtvis ger jag även annat foder till henne eftersom hon tröttnar även på rent kött om hon får det till varje mål, men det är ju en annan historia. Hon har faktiskt lagt på sig några hekto de senaste veckorna - något jag är väldigt glad för, det händer inte ofta att jag lyckas mata i henne tillräckligt för det.

Så vad det gäller kvalitéen på maten måste jag säga att den är mycket bra. Smaklig nog för att även vår anorektiker ska gilla den på sikt, och med så mycket smältbar energi och näring att hon t.o.m går upp i vikt. Det var inte fallet när vi provade RC 4800 (tror jag det heter - det var ett tag sen vi gav upp med det fodret) trots att det är ett högenergi foder som inte innehåller vete. För övrigt får hon Magnussons även när jag varierar. Då får hon Blanda + kött och vitaminer. Hon får vart annat mål köttmat och vart annat mål M&B.

För de hundar som är överkänsliga mot vete är det naurligtvis viktigt att man inte ger dem foder med vete i. För övriga hundar ser jag inget problem med det.

Mvh,
Duvan

Tja man säger att vete orsakar följdsjukdomar och sånt. Sant eller inte? Vet ej... Vi ska ju heller inte äta för mycket vitt bröd. Men fullkornsbröd går ju bra. Vet inte om det är skillnad... Jag har alltid gett vetefoder till mina hundar (Lone Star) å inte vet jag... De lever iaf. Å de har mått bättre i magen än vad de gör med fodret nu.

Nu har vi inhandlat en påse från Magnussons, och han ÄLSKAR det. Nu hoppas vi bara att det funkar bra med magen och att han inte är överkänslig mot något... *hoppas*
375 kr kostar en 15 kg påse, tycker jag är helt överkomligt.

Uppdatera gärna och berätta hur fodret funkar senare. Jag är också intresserad av detta.

Kalaspinglan skrev:

Vad säger ni?

Ha, ha. :rofl: När jag läste ditt inlägg tolkade jag det som att fodret bara innehöll vete. :angel:

Min hund får fullt med röda prickar på hela magen och blir glanslös i pälsen samt får klåda av foder som innehåller vete. Detta är tydligen ganska vanligt vad jag förstått. Vad innehåller Magnussons foder för vete, finns det verkligen olika soters vete :eek: ?

Ibland fungerar inte hjärnan ordentligt när jag skriver, och då blir det sådär.. Tur att du var begåvad att förstå vad jag egentligen menade.. :)

Jag reagerade inte, men det var vansinnigt kul att läsa det i efterhand *ha ha*

Kalaspinglan skrev:
Ibland fungerar inte hjärnan ordentligt när jag skriver, och då blir det sådär.. Tur att du var begåvad att förstå vad jag egentligen menade.. :)
Det var jag inte, trodde att du kanske var millitant vegan eller nåt. Men jag förstod när jag tittade på deras hesida :smirk:

Min mammas hund äter det just nu. Med god aptit, fast det har hon visserligen på allt. :d

En nyfiken fråga: När du blandar med kött, hur mycket kött ger du då (i procent)?

amalia skrev:
En nyfiken fråga: När du blandar med kött, hur mycket kött ger du då (i procent)?

Det är olika beroende på hund. Grunden är 1/3 Magnussons Blanda 1/3 kött och 1/3 vatten - allt räknat efter volym. Den högaktiva får lite mer kött, den som behöver banta får lite mindre kött.

Mvh,
Duvan

Min syster gav Magnussons ena foder till sin dobermantik, men hon fick ganska snart utslag o knölar i pälsen av det. Har också förstått att vete, havre o dyl inte är bra för hundar, men när jag tänker efter säjer ju det sej självt om man ser efter vad hundar äter annars.
Jag ger bara mina hundar Hills foder. Dubbelt så dyrt men oslagbart bättre...

Nej nej nej. Köp inte Magnussons nya foder...

..såvida ni inte vill ha en hund som står och drägglar (!!!) vid matskåpet dygnet runt. Min älskling är fullkomligt tokig i fodret. Han skulle sälja sin själ till en katt för en extra deciliter. Han är superfin i pälsen och i mycket gott hull (perfekt), möjligtvis har han lagt på sig lite grand men det kan också bero på att han faktiskt är inne i en väx-period... :-)

När jag ringde och frågade på magnussons, sa de att många som barfar ger deras nya foder, enbart, istället...

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har åsikter om Magnussons foder? Har funderat på detta tidigare, och nu såg att jag Ica Maxi numera säljer fodret. Låter ju... 2 3
Svar
46
· Visningar
25 659
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat...
Svar
13
· Visningar
1 564
Senast: Huffsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur