warg

Trådstartare
Just nu är jag avundsjuk på alla stora, fina magnolior som blommar. Vi har också en magnolia, men den är långt ifrån magnifik. Den har tre blommor och är ca 70 cm hög. Hur ska jag sköta den för att inom några år ha något som är lite mer imponerande?
Jag lägger in en inspirationsbild från en annan magnolia så länge.
1010709_10203689320747168_3751139569928670418_n.jpg

Vi har två magnolior, planterade förra året. Ena är nog 6 år gammal och andra är nog 5 år.
Det tar tid! Så länge de står på ett bra ställe (soligt och bra dränerat, inte för mycket vind) så klarar de sig själva.

Vilken sort har ni?

Du får ta tålamod!
Vi får nog bara fem blommor på ena trädet i år, kan hoppas att det kommer fler på båda träden nästa år, men det återstår att se.

Jag har ingen aning vilken sort det är, den stod här när vi köpte huset, flyttade in i november... Det är vita blommor, inte jättestora.

Magnolior har väldigt ytliga rötter, så var väldigt försiktig med att gå nära eller gräva i jorden så länge den är ung. Har den vuxit upp till ett träd (om det är en sådan sort) har rötterna också blivit så kraftiga att de inte går av om msn går under den.

De ytliga rötterna gör också att den kan behöva passas lite mer än andra tråd/buskar med vattning. Magnolior är surjodsväxter, så använd rhododendrongödning om du gödslar.

Det finns rätt många med inte så stora vita blommor, men t ex stjärnmagnolia har annan form på blommorna än blomman på din bild.

Min Wadas Memory har sin första blomma, ett smutsvit sladder ca 3dm från marken på en planta som ar ca 1,1m. Förmodligen hade den sett bättre ut om det inte varit ett par rejält kalla nätter. Tror det är ett par knoppar i ett par av de andra också, men plommonträdet är väldigt mycket mer imponerande!

Magnolian står i en bred rabatt, så man går inte precis runt den. Den har mer buskig form än trädform. Jag kan fota den i morgon :-) Kan jag vattna med gödselvatten från vår gödselstad (hästgödsel)? Det är ju den gratisgödsel jag har - men jag kan absolut tänka mig att köpa lite om det behövs också.

Har också en magnolia som inte ser mycket ut för världen. Fick den i bröllopspresent för 4 år sedan och den hade tre blommor förra året. Får se om de kommer några i år, kan se att andras börjat men minns inte om våran är lite senare.

Den har ju inte växt synligt sen den kom hit, men står så vi inte trampar på den iaf. Det är rätt blött just där dock, var det otrivsamt för magnolior? Vi hade dränerat om sommaren innan den planterades, men just det området måste ha blivit igensatt igen för nu är det blötare än någonsin.

Magnolior vill inte stå blött!
Jag har lagt massa sten och liknande under våra just för att rötterna inte ska ligga i en vattensamling.

Blötan går nog inte att ändra på just nu, ska ha en kille och gräva här senare i sommar, kan se om han kan gräva om den sträcken.

Blir det lilla livet ledset om det blir flyttat? Hur ska man tänka om man gräver på den?

Jag vet faktiskt inte hur de mår av att bli flyttade.
Men flyttar du den så lägg massa större stenar/trasiga krukor/annat som inte förmultnar och gör att det blir ett ungefär 10 cm hålrum under magnolian så vattnet rinner undan och sen en markfiberduk (heter de så?) ovanför så inte rötterna gräver sig ner bland stenarna.

kl*
Jag avgudar magnolior:love:, men tror inte att den skulle trivas på vårt landställe, är troligen för kallt där.
Tror ni att en liten magnolia skulle vilja trivas på min balkong i en jättekruka? eller kanske inne med min gigantiska benjamin fikus som sällskap?

*Jag anar att det inte går men skulle gärna vilja att det funkade*

kl*
Jag avgudar magnolior:love:, men tror inte att den skulle trivas på vårt landställe, är troligen för kallt där.
Tror ni att en liten magnolia skulle vilja trivas på min balkong i en jättekruka? eller kanske inne med min gigantiska benjamin fikus som sällskap?

*Jag anar att det inte går men skulle gärna vilja att det funkade*

Det skulle jag också gärna vilja veta, bor också i lägenhet och på min lista när jag flyttar till hus står helt klart ett magnoliaträd. Synd att de bara blommor några veckor.

Fotade dessa i Alnarp, där har de en "magnoliaskog" (som de själva kallar det, men ja det är väl kanske 8 olika träd, jag vet inte hur månag träd det krävs för att det ska vara en skog :D ) Hur som är det helt underbara blommor så tänkte dela med mig av bilderna :) Finns ännu fler här
pict1615_53557ad8ddf2b326ad4a715e.jpg

pict1636_53557c419606ee0c61be0efe.jpg
pict1645_53557ced9606ee555328f239.jpg

pict1660_53557dabddf2b36638b917d5.jpg
pict1675_53557f0be087c338c4a3cb96.jpg

Vilka härliga bilder! (Fast nog är det mer än 8 olika träd i magnoliaskogen, det är ju en mängd olika hybrider av magnolia, blandat med andra arter då såklart).

För att svara ts så skulle jag vilja tillföra att det inte är så konstigt om ens Magnolia inte blommar något vidare i början, det tar tid för Magnolia att få rik blomning i vårt klimat. Ibland kan det ta så länge som 10 år innan det händer något nämnvärt, även om den trivs och mår bra.

Lucker (sur) jord och skyddade rötter är heta tips. Skulle däremot inte besvära mig med att lägga tegel/stenkross under plantan om jag planterade om den, ett sådant brott i jordstrukturen mår inga växter bra av, även om den inte vill ha vått om fötterna (under etableringen är det däremot jätteviktig med fukt).
Bättre då att plantera den på en plats med lämplig jord :)

wp-1525621400248..jpg

IMG_4538.jpg

Jag hittade det här gamla inlägget och ger här en uppdatering flera år senare: Jag gav upp på den pyttiga magnolian och bestämde mig för att tänka större. Jag gjorde ett hål mitt på innergården och köpte en praktmagnolia som var ca 3 meter hög. Den planterades 2015, i våras såg den ut så här.

wp-1525621400248..jpg

IMG_4538.jpg

Jag hittade det här gamla inlägget och ger här en uppdatering flera år senare: Jag gav upp på den pyttiga magnolian och bestämde mig för att tänka större. Jag gjorde ett hål mitt på innergården och köpte en praktmagnolia som var ca 3 meter hög. Den planterades 2015, i våras såg den ut så här.
Vilket underbart fint foto den där första var! Jag älskar färgerna i bakgrunden, diskret mörka :love: gjorde du det i efterhand eller?

Flåt för OT men det var bara så snyggt. Och blomman är väldigt fin den också!

Vilket underbart fint foto den där första var! Jag älskar färgerna i bakgrunden, diskret mörka :love: gjorde du det i efterhand eller?

Flåt för OT men det var bara så snyggt. Och blomman är väldigt fin den också!
Jag har använt ett filter i appen snapseed på första bilden för att få den effekten. Den andra bilden är oredigerad.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka