Magnetbehandling?

C

Catinca

Undrar bara om någon här har erfarenheter av att behandla hästar med magneter och som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter kring detta.

Inte back-on-track och liknande utan just magneter som fästs på olika ställen på hästen för att hjälpa mot olika åkommor.

Sv: Magnetbehandling?

Jag hoppas att du inte tar detta alltför personligt:o , men har du prövat att låta hästen beta ett tag under en högspänningsledning ?

Förmodligen mycket billigare än att ta ut en magnetisör till hästen...
magnetisörer kallades dom förr i världen, vid tiden strax innan det förra sekelskiftet, men det är samma gammla lurendrejare nu som då.

Använder massor av magneter för att bota spänningar både på hästar och människor. Funkar super.

Min gammling har bioflow magneter på frambenen, haft i många år. Helt klart värd pengarna, kostade 1200 för två paddar för en del år sen..

Själv har jag köpt BoT till mina handleder, känns om det hjälper.

Använder massor av magneter för att bota spänningar både på hästar och människor. Funkar super.

Hur då? I täcken paddar eller på andra sätt. Vad har det botat?

Vi har nåt slags magnetkulor som rullar, som blir som lite massage man kan ge, vet inte om det hjälper:confused:

Magneter är rätt använda väldigt effektiva. JAg har använt magneter flitigt på mina egna hästar och även när jag varit ute och behandlat andras hästar. Både på leder, senor och muskler. Ibland har jag lämnat några som ägaren själv kan applicera när hästen behöver extra hjälp mellan behandlingarna.
Pluspol för att öka blodcirkulationen är så effektivt att man redan på 15-20 min märker resultatet.

Jag har inga dyra paddar eller magnettäcken utan använder lösa magneter med bra styrka.

Magnettäcke har jag men det är den magnetprodukt som har sämst effekt. Täcket funkar som en gigantisk värktablett, vilket ofta gör att man missbedömmer hälsostatusen på hästen och överanstränger den. Det läker inte, bar abedövar.
Småmagneter applicerade på strategiska platser gör undervärk däremot. Släpper spänningar, får igång blodet etc.

Jag föredrar att arbeta med magneter med blandade riktningar på poolerna och relativt svag styrka.
Men på gaffelband har jag fått bra effekt av att ha HELVETISKT:devil: starka magneter.

Hej!

Min häst är behandlad en gång med magneter och det gjorde ingen som helst skillnad.

Jag som gärna vill ha evidens på att saker fungerar har inte hittat några trovärdiga bevis för magneter och har valt att inte tro på dom förrän jag sett trovärdiga studier som visar det motsatta.

/ Lavinia

Hej!

Min häst är behandlad en gång med magneter och det gjorde ingen som helst skillnad.

Jag som gärna vill ha evidens på att saker fungerar har inte hittat några trovärdiga bevis för magneter och har valt att inte tro på dom förrän jag sett trovärdiga studier som visar det motsatta.

/ Lavinia

Givetvis beror det ju på vad man behandlar och var OCH vad man förväntar sig för resultat. En ledinflammation t ex får du knappast helt okej med enbart megnetbehandling.

För egen del använder jag magneterna främst i cirkulationsbefrämjande syfte. Att lägga magneter på en öm och styv rygg innan t ex en
akupunkturbehandling gör stor skillnad. Musklerna slappnar av och hästen känner ett välbefinnande som gör den lugn och harmonisk.
Magneter på gamla senskador är också väldigt effektivt. MAn kan även ha dem i akutskedet men då med nordpol inåt.

Vet många hästar som fått mjukare gallor, mindre gallor av magnetbehandling.

Hade det inte varit konstigare om en enda magnetbehandling hade gjort nån skillnad?
Magneter är inte nått undermedel som man behandlar med en gång, jag brukar säga att minst 10 behandlingar under 14 dagar för att "få igång" en nedsatt häst.

Är det täcket med vanliga magneter i som du syftar på eller det elektromagnetiska ?
Använder själv en elektrisk magnet maskin (Palmmag från Nikken) och har fått helt enorma resultat med denna, har därför lystet kikat på de elektriska (svindyra) täckena just för tidsbesparingen och enkelheten att slänga på dem ett helt täcke och få dem genombehandlade utan att själv behöva stå timme ut och in med den lilla maskinen. Därför mkt intresserad om du har erfarenhet av dessa (eller någon annan här har det), är ju minst sagt mycket pengar det handlar om så inte så kul att konstatera att de inte är bra när man väl köpt ett.
Till er som tvekar om funktionen på magnetbehandling, kan jag säga att jag var totalt skeptisk och slog ifrån mig det som trams till jag själv fick min första magnetbehandling i samband med ett kiropraktor besök och herre jisses vilket resultat normalt är jag stamkund hos kiropraktorn ofta numera ser de mig aldrig. Köpte efter detta denna palmmag maskin den avger ett mkt starkt tredimentionellt magnetfält genom någon egendomlig rotation på två håll runt sin axel eller hur det nu var. Ut och prova på hästarna och vilket resultat den gör jag har provat mkt på mina tävlingshästar alla möjliga alternativ beh el, laser mm mm men inget har gett det resultat jag får av denna maskin. Så har ni inte testat så gör det, dessutom älskar hästarna det tom de som normalt hatar att bli behandlade och annars icke vill stå still, står där och tuggar och gäspar och är cool lugna.

Vad är det för magneter ni använder? Inte vanliga kylskåpsmagneter antar jag....
Vart köper man magneter?

Magneterna är helt vanliga magneter som för att vara mer lättarbeta satts fast på tex vaddstycke, täcke etc. Det enda som är viktigt är att ta reda på styrkan i dem samt ha koll på vilken sida som är nord respektive syd.
Man kan köpa hästanpassade magneter lite varstans.

Det vanliga utan elektricitet. Ingenting från Nikken kommer innanför mina dörrar :devil Det är såna som Nikken som ger magneter dåligt rykte.

Det enda som är viktigt är att ta reda på styrkan i dem samt ha koll på vilken sida som är nord respektive syd.

Vad händer om man sätter magneten "bak och fram"?
Kan man ha på en magnet för länge? Vad händer då?

Kan ni inte berätta lite, för jaghar just insett att magneter finns, och kan ingenting om det. :bow:

Hej
Har bara gott att säga om magneter! Har själv fibromyalgi och bär ett magnethalsband och det hjälper mig mycket. Hästarna har benmagneter och magnettäcke. Min valack älskar täcket, det tar inte många minuter innan han slappnar av och börjar gäspa och blir simmig i ögonen. Stoet har fått vänja sig i perioder för hon spände sig emot vad som hände i kroppen på henne, men nu slappnar hon också av. Man ska ha uppsikt över hästen när man börjar med magneter. Min tik som blir 10 år i år och som alltid varit lite överviktig pga att hon är steriliserad, fick ont i sina leder, tog på henne en nackmagnet som är till hästar och hon är som en unghund igen. Hon bär den nästan alltid.
Mina hästmagneter kommer från Uncab.se
Kram Suss

Hej
Har bara gott att säga om magneter! Har själv fibromyalgi och bär ett magnethalsband och det hjälper mig mycket. Hästarna har benmagneter och magnettäcke. Min valack älskar täcket, det tar inte många minuter innan han slappnar av och börjar gäspa och blir simmig i ögonen. Stoet har fått vänja sig i perioder för hon spände sig emot vad som hände i kroppen på henne, men nu slappnar hon också av. Man ska ha uppsikt över hästen när man börjar med magneter. Min tik som blir 10 år i år och som alltid varit lite överviktig pga att hon är steriliserad, fick ont i sina leder, tog på henne en nackmagnet som är till hästar och hon är som en unghund igen. Hon bär den nästan alltid.
Mina hästmagneter kommer från Uncab.se
Kram Suss

Vet att det är en gammal tråd, men jag är nyfiken på vad det är för halsband du har? samt om du fortfarande är nöjd med hästtäcket, benmagneterna och nackmagneten. Funderar lite på om det kan vara värt att prova.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har tältat en del med vovvarna denna sommar och det har varit riktigt mysigt. Men jag har lite svårt att bedöma om nätterna är för...
2
Svar
20
· Visningar
1 033
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden