Centaur

Trådstartare
Ni som ger magnesium, vilken sort ger ni?

Jag ger Eggersmanns Magnesium Mix och det kostar nästan 300kr för 750g. Dagsgiva är en skopa. Är väldigt nöjd med det, ger fånghästen och en som är lite nervig. Men tänkte om det kanske finns ett mer prisvärd alternativ som fungerar lika bra?

Sv: Magnesium

Jag gav som du men märkte ingen skillnad alls på min lättstressade häst. Dessutom tyckte han et smakade apa så jag slutade ge fast jag har kvar i burken..

Har gett BioMag till min nerviga ponny tidigare. Tyckte att hon blev lite lugnare, men kan inte säga att det var av magnesiumet eller om det var i mitt huvud :)

Ni som ger magnesium, vilken sort ger ni?

Jag ger Eggersmanns Magnesium Mix och det kostar nästan 300kr för 750g. Dagsgiva är en skopa. Är väldigt nöjd med det, ger fånghästen och en som är lite nervig. Men tänkte om det kanske finns ett mer prisvärd alternativ som fungerar lika bra?

köper mitt billigt på granngården o det är superbra :)

Jag köper det i min lokala affär :D Men jag har köpt det på Granngården också, tror att det finns på ganska många ställen faktiskt.

därför att brist på magnesium (vilket är mkt vanligt) ger en hel massa problem, ett av dom är nervositet. det ger även problem med muskler och ämnesomättningen, en större brist kan ge smärtor i alla mukler och leder och svaghet.

jaha.. bör man märka nervositet hela tiden eller kan det vara i stort sett bara vid ridning?
Tänker på M som är väldigt lugn när man hanterar honom i stall osv men betydligt mer nervös när man rider honom..

Gett Biomag (fast det är drygt hålla på med, extremt fluffigt pulver, jag nös en gång och hmm..say no more) eller Magnesium+ som jag i nuläget glömde var det är från, kan kolla. Det innehåller fosfor med, vilket jag också saknar. Nackdelen med Magnesium+ är att det är ett granulat som man inte kan blanda ihop med exvis betfor när man blöter den, då blir det som en klump. Fungerar dock perfekt strö ovanpå.

Jag har hade också det problemet först, men nu har jag hittat det som granulat! Mycket bättre än det vita pulvret, det här är mer fast och nästan lite "smetigt". Det yr inte runt i luften i alla fall.

det kan nog vara bara vid ridning också, om inte annat så märks det ju mer då.. inne i stallet är det ju inte så mkt att hetsa upp sig för. om jag vore du skulle jag testa. :) ska inte vara farligt med överskott.

Jag har haft det på en pissemärr innan och det hjälpte med magnesium. Även mim tränare har användt det på sina stoiga ston och det har blivit skillnad. Har även det på min knasiga vallack och det blev även skillnad på han när jag började med det.

det kan nog vara bara vid ridning också, om inte annat så märks det ju mer då.. inne i stallet är det ju inte så mkt att hetsa upp sig för. om jag vore du skulle jag testa. :) ska inte vara farligt med överskott.

Jag har haft det på en pissemärr innan och det hjälpte med magnesium. Även mim tränare har användt det på sina stoiga ston och det har blivit skillnad. Har även det på min knasiga vallack och det blev även skillnad på han när jag började med det.

Är det dyrt?
(Ja jag är snål:angel:)

Det var ju inte så farligt.. Ska nog åka förbi och köpa en burk - man kan ju iallafall testa :idea:

Är det dyrt?
(Ja jag är snål:angel:)

Nej.

Biomag kostar 160 kr för 1.5 kg som det står nedan i tråden. Doseringen beror ju på om du bara vill prova ändå, eller täcka ett underskott?

1 mått biomag innehåller 10 gram pulver och ger 3.3 gr magnesium.

Så vill du bara 'lägga på extra' så räcker ju 1 mått. Dvs 1.5 kg (det finns i 600 gr burkar med om du vill prova med mindre burk först) räcker i 150 dagar.

Jag har ju tyvärr inte analys på grovfodret så jag har ingen aning om hur mycket eller lite han får i sig..
Det enda jag vet är att han får i sig 6g/dag från krafften.

Hur stort räknar man med att behovet är?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 227
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka