Sv: Magnesium

svårt. Det hänger en analys i stallet, men den är från 2007... Annars har jag en från mitt gamla stall, en ny analys alltså. Stallen ligger en 5 km ifrån varandra.

Utan analys på den aktuella skörden du har i stallet nu (nyfiken fråga - varför gör du inte bara en analys?) så är det lika mycket bingo.

Två fält i bredd som sköts olika, gödslas olika etc kan ha HELT skilda värden. Även två fält som ligger i bredd, är sådda med samma sak vid samma tid, gödslade lika etc men skördade vid olika tidpunkt kan ha stora variationer.

Så enda sättet att ha en aning, både om hur mkt MJ, proteinkvot, mineralbalans, giva och kvoter så måste du ha en analys på den skörden ni har i stallet nu i år och använder i vinter. Dessvärre, allt annat är att jämställda med bingo tyvärr =/

Okej, då förstår jag. Anlednignen till att jaginte gör analys själv är att jag står inackorderad hos min tränare som driver ridskola. I det gamla stallet gjordes analysen och skickades till Krafft eftersom att en av hästägarna kände en av rådgivarna så var det bara ringa dit så kunde hon titta och hjälpa oss med foderstaten direkt.

Det enda jag kan konstatera är att alla i stallet är nöjda med hösilaget och att min häst faktiskt har gått upp i vikt sen han började äta det :)

Fast har ni fått hem hela årets behov, eller får från samma skörd hela vintern, så är det ju inga problem att du själv tar analys. Eller går ihop med några om det är flera som vill veta.

Kan ju vara välinvesterade 600 kr? (Alldeles särskilt om det visar sig på sikt att det är bra med MJ men dåligt med protein, det märks kring nyår ungefär på hästarna oftast)

HJälp att tyda analysen och räkna kan jag hjälpa dig med så slipper du dessutom låsa dig till kraffts sortiment :angel:

Hojta om du vill ha hjälp med hur du ska ta prov för att skicka på analys.

Det vore ju faktiskt himla smidigt. Jag vet att vi skördar själva och sånt, eget korn fixar vi också. Jag ska höra med stallchefen idag och se om dom tänkt skicka nån analys eller så.

Jag har också gett BioMag vid olika tillfällen och det har fungerat jätte bra. Framförallt på en val som jag hade för något år sedan. Han blev verkligen mycket lugnare.
Nu har jag ett sto som också är ganska nervig och het. Jag ger henne två mått/dag och jag har märkt skillnad men jag undrar om jag kan ge lite till???
Jag har gjort någon analys än,för vi har inte börjat med hösilaget än. Jag har hört att det inte är skadligt om man ger för mycket... Är det så??
Tack för svar:)

KL

spelar det någon roll om pulvret ligger i blöt tillsammans med betforn?
Det tas ändå upp på samma sätt?

Jag brukar blöta lite krafft och stoppa i magnesiumet tillsammas med det andra jag ger honom. Det kanske ger lite speciell smak om du blöter betforen tillsammans med det?

av erfarenhet kan jag säga att eggersmann är en av de få produkter på marknaden som inte blandar i en massa utfyllnad. det är väl bättre att betala 300kr för hel substans ist för 200kr och det innehåller mest potatismjöl? jämför innehåll och var glad att du upptäckt eggersmanns fina produkter.

haha så är det iaf inte... :p biomag innehåller 33% magnesium och kostar 65kr/600g. 15% magnesium innehåller magnesium-mixen... är du åf för eggersman eller? ^^

har användt deras foder sen det kom på marknaden så du kan skippa säljsnacket....

Jag ger mina:Franzefoss- Dolomit, Dolomitkalk i naturlig balans calcium- magnesium

Jag ger tre mått Biomag per dag..

Finns 3 kg spannar också. för typ 180 spänn! ( fortfarande chockad!)

VA!!!:bump::love::bow:

Var hittar du 3kg spannar för det priset? Jag vill ha!

Hade kanon fint resultat på biomag på min gamla fullblodsmärr (R.I.P) och skulle kunna behöva trycka i lite i galningen som är under igångsöttning. Samt det stressade pensionerade fullblodet skulle nog må bra av att få gå ner i varv.

Magnesium är muskelavslappnande. Därav blir hästen lugnare.

Jag läste för länge sedan att man lätt kan dra på med 20-30 gr magnesium per dag. Vi har magnesiumfattiga marker i det här landet och därmed magnesium fattigt foder. Det kroppen inte behöver åker ut med urin/träck.

Tänkt dock på att magnesium och andra mineraler ( t ex kalk) påverkar varandra, och stör varandra upptag om det blir alltför stor obalans.

Så det är inte om man ska vara petig så 'bara' att överskott kissas ut, utan överskottet kan hämma upptaget av andra mineraler etc.

Tänkt dock på att magnesium och andra mineraler ( t ex kalk) påverkar varandra, och stör varandra upptag om det blir alltför stor obalans.

Så det är inte om man ska vara petig så 'bara' att överskott kissas ut, utan överskottet kan hämma upptaget av andra mineraler etc.

Vilket huvudbry jag fick nu. Hur sjutton ska man veta när det blir bra. Eller är det lika bra att bara köra på (inte ge några tillskott) och hoppas på att hästen inte får några bristsjukdomar...

har analys på ensilaget och enligt slu:s beräkningsprogram så är hennes magnesium behov 12.6 och hon får i sig 11.0. en balans på -12,4%
Är det nödvändigt att försöka få upp magnesiumet till behovsnivån, eller är det bara att köra på som jag gör?

Skulle absolut ta upp det till behovsnivån.

Det jag menade var att de som tyckte att man inte kan överdosera Mg och öser på 20 - 40 gram med motiveringen 'överskott kissas ut', de riskerar störa upptaget av exvis kalk.

Vill du ha mer huvudbry så skiljer sig upptaget individuellt med, hästar har olika bra upptag. Så mineraler är verkligen en djungel där MIN slutsats är - man kan aldrig vara säker :devil:

Men om man analyserar, kollar att de har sitt behov täckt och att det är i balans så gott man kan räkna på det, ja då kan man inte göra mer. Risken finns att just ens häst är förbenat dålig på att ta upp ditt eller datt, men så länge hästen tycks må bra får man liksom bara hoppas. Är ju omöjligt få det perfekt dessvärre.

Men jag tycker inte man häftigt ska överdosera någon mineral för att få någon form av fördel som inte ens är klarlagd. Däremot om man t ex har en häst som ligger precis på Mg-behovet, men som man tycker är nervöd och stissig och där man ger LITE mer Mg, och hästen blir lugn och harmonisk - så absolut ge Mg om man vill. Men inte 'ösa i'.

Jag väntar fortfarande på min analys, så jag vågar helt enkelt inte ge honom mer än ett mått om dagen. Jag trodde faktiskt att vi skulle fått vår analys nu...

foderbutiken hade 3kg hinkar inne så var snabbt in och högg det. Gav igår till kvällen. Mina två får nu 2 mått i första veckan sedan drar jag ner till ett. Har kört så förr och det har funkat kanon bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 228
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka