Sv: Magnesium
Om man ska jämföras pris per magnesiumgram får man nog räkna på den siffran som säger hur mkt mg 1 förpackning motsvarar, dvs hur mycket magnesium hästen kan tillgodogöra sig som man får ut. Det borde funka?
I BioMags fall är 1 mått pulver 10 gram och ger 3.3 gr magnesium, dvs hästen får av 10 gram pulver ut 3.3 gram mg som den tillgodogör sig. Borde ju gå att räkna ut hur många mått man får ur en burk (1,5 kg = 1500 gram/10 = 150 mått) och hur mycket magnesium en burk ger (150 mått a 3.3 gram = 495 gram.
495 gr tillgodosedd magnesium på 1.5 kilos burk, som kostar 160 kr. 495/160 = 3 kr/gram magnesium hästen tillgodogör sig.
(Res för ev tanke och räknefel).
Tyvärr anger inte Krafft på sin hemsida hur mkt mg hästen får ut av det, eller hur mkt ett mått motsvarar etc. De skriver bara 'dosering, 5 gram/dag'. Typiskt krafft iofs att generalisera och inte tänka på att en hästägare kan vilja korrigera ett känt magnesiumunderskott på X gram.
Mitt magnesium+ ska eg inte vara med här då det inte är ett renodlat magnesiumtillskott utan komb av magnesium och fosfor, men.. Magnesiumfosfat, 240 gr mg per kilo pulver (vi skiter i fosforn just nu).
1 hink är 1.5 kg, dvs ur en hink får man ut 360 gr mg som hästen kan tillgodogöra sig. Nu skulle jag ju helst kommit ihåg vad fan det kostade med men det gör jag inte
, men hade jag priset skulle jag kunna räkna ut kostnad/gram mg hästen kan tillgodogöra sig, och då skulle man kunna jmf vad som är mest prisvärt av BioMag och det.
SÅ borde gå att räkna. Men räkna på ren mg som någon föreslog går inte, däremot på gram mg som hästen kan ta upp, vad priset är för det, det går ju. (Eller vad tabellhästen kan ta upp, vi behöver inte börja klyva hårstrån med att olika hästar hat olika upptag..)