Sv: Magnesium

0,15 gr per MJ. Kan räknas efter kroppsvikt med, men..

Så de 6 gr räcker inte långt alls tyvärr. Får den inga mineraler? Ta en analys kanske?

Senast ändrad:

Han får tokosel men annars inget utöver det som finns i krafft grund och hösilaget.

Det känns inte lönt att ta någon analys, vi har ganska stor omsättning vad gäller hösilage balar vilket medför att vi har flera olika hösilage.. Någon bal är torr och grov, nästa jätteblöt, osv.. Jag tror inte att de har samma värden.. Inte optimalt men det är så vi har det..
(jag står inackorderad)

Jag ger tre mått Biomag per dag..

Finns 3 kg spannar också. för typ 180 spänn! ( fortfarande chockad!)

Och ni hittar detta på granngården? Låter som nått att prova kanske, speciellt när det inte var så dyrt..min pålle är väääldigt nervig av sig..kan bli nervös inför en ridtur tom.

det är ju skitbilligt jmf med vad jag ger. även om jag ger en mindre mängd. får komma i håg det nästa gång jag är i närheten av granngården - här i stan har dom lagt ner..^^

Är det ren magnesium i de här preparaten?

Annars borde man räkna priset per gram magnesium för att göra den bästa jämförelsen!

Ni som har uppgifter om pris per gram magnesium på de olika preparaten får gärna skriva och tala om det.

Hästar tar upp ren magnesium dåligt.

Men som jag skrev, Biomag så ett mått biomag innehåller 10 gram pulver och ger 3.3 gr magnesium. Innehåller magnesiumfosfat.

Men ren magnesium tar de upp dåligt, de behöver 'förstadier' eller hur man ska säga.

Överskott skall enl min vet kunna ge urinsten, den risken kan man dock reducera genom att ge salt i kraftfodret vilket gör att hästen dricker mer och genomsköljningen av urinröret/blåsan blir större...

FPL

KL

Idag var jag och skulle köpa magnesium, hade tänkt att köpa BioMag men min granngården hade den inte hemma :crazy:
Köpte kraffts istället..

Kraffts innehåller tydligen 100% magnesiumoxid, är det bra?
Alexandra_W skrev ju att de inte tar upp ren magnesium bra, menas detta att det är ren magnesium?

Jag fick betala 99 kr för 130g. Betydligt dyrare än biomag om man bara ser till kilopris..

Senast ändrad:

*KL* Allmän fråga: Jag ger 1 mått BioMag/dag. Jag har ingen analys, men vi ska tydligen ha ett sjukt bra hösilage. Min häst har lagt på sig riktigt bra på bara en månad med det här silaget. Dessutom får han 1 kg korn och 1 kg Krafft. Hur mycket magnesium kan man räkna med att han får i sig, och hur mycket bör jag egentligen lägga till?

Jag ger honom det just nu eftersom att min Equiterapeut rekomenderade det. Det hjälper det allmänna tarmsystemet och fungerar även muskelavslappnande till viss del.

Kraffts innehåller tydligen 100% magnesiumoxid, är det bra?
Alexandra_W skrev ju att de inte tar upp ren magnesium bra, menas detta att det är ren magnesium?

Detta med mineraler till hästar är inte det lättaste.
Men magnesiumoxid är ett av flera salter som delvis består av magnesium. (Vad de menar som skriver ren magnesium kan man undra. Det låter definitivt som något som man inte ger till hästar utan som magnesium i metallform vilket antagligen inte alls tas upp av kroppen. Ursäkta men jag kan inte låta bli att undra)

Men i alla fall så har jag förstått det som att magnesiumoxid är en bra magnesiumkälla. Sedan undrar jag om man bara kan räkna ut hur mkt magnesium man får för pengarna av de olika magnesiumföreningarna. det beror säker på hur de tas upp i kroppen också. Men det ger jag mig inte in på att försöka svara på.

Om man ska jämföras pris per magnesiumgram får man nog räkna på den siffran som säger hur mkt mg 1 förpackning motsvarar, dvs hur mycket magnesium hästen kan tillgodogöra sig som man får ut. Det borde funka?

I BioMags fall är 1 mått pulver 10 gram och ger 3.3 gr magnesium, dvs hästen får av 10 gram pulver ut 3.3 gram mg som den tillgodogör sig. Borde ju gå att räkna ut hur många mått man får ur en burk (1,5 kg = 1500 gram/10 = 150 mått) och hur mycket magnesium en burk ger (150 mått a 3.3 gram = 495 gram.

495 gr tillgodosedd magnesium på 1.5 kilos burk, som kostar 160 kr. 495/160 = 3 kr/gram magnesium hästen tillgodogör sig.

(Res för ev tanke och räknefel).

Tyvärr anger inte Krafft på sin hemsida hur mkt mg hästen får ut av det, eller hur mkt ett mått motsvarar etc. De skriver bara 'dosering, 5 gram/dag'. Typiskt krafft iofs att generalisera och inte tänka på att en hästägare kan vilja korrigera ett känt magnesiumunderskott på X gram.

Mitt magnesium+ ska eg inte vara med här då det inte är ett renodlat magnesiumtillskott utan komb av magnesium och fosfor, men.. Magnesiumfosfat, 240 gr mg per kilo pulver (vi skiter i fosforn just nu).

1 hink är 1.5 kg, dvs ur en hink får man ut 360 gr mg som hästen kan tillgodogöra sig. Nu skulle jag ju helst kommit ihåg vad fan det kostade med men det gör jag inte :crazy:, men hade jag priset skulle jag kunna räkna ut kostnad/gram mg hästen kan tillgodogöra sig, och då skulle man kunna jmf vad som är mest prisvärt av BioMag och det.

SÅ borde gå att räkna. Men räkna på ren mg som någon föreslog går inte, däremot på gram mg som hästen kan ta upp, vad priset är för det, det går ju. (Eller vad tabellhästen kan ta upp, vi behöver inte börja klyva hårstrån med att olika hästar hat olika upptag..)

Okej..
Men menas inte 100%magnesiumoxid som att hästen kan ta upp allt?
Det är så jag tolkar det men jag kanske tänker fel..
I så fall betalar jag ca 1,3 kr/g magnesium från krafft.
Det är ju billigare än BioMag, men nu vet vi ju inte om de verkligen tar upp 100%..

Men jag ska nog ta och ringa till krafft och höra, jag vill veta vad som blir billigast! :p

Min häst verkar förresten tycka att detta var ett äckligt tillskott.. Gav det tillsammans med torr pellets och han ratade pelletsen som det var magnesuimpulver på..
Hällde på lite betfor, får se om han äter då..

Senast ändrad:

Magnesiumoxid är ju en just oxid, oxider är om jag inte minns helt galet en 'blandning' mellan ett ämne och syre. (kollade wikipedia och jo http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumoxid)

Magnesium har kemisk beteckning Mg. Magnesiumoxid har MgO.

Jag vet dock inte hur upptaget är, men googlade lite och hittade, dock obekräftad uppgift att magnesiumoxid innehåller 60% mg.

Ska man krångla btw så i flera studier anges upptaget från tillskott för hästar till ca 70%, men då börjar det bli alldeles för många 'om det är si och vi antar att det är så..' :devil:

Magnesium har kemisk beteckning Mg. Magnesiumoxid har MgO.

Jag vet dock inte hur upptaget är, men googlade lite och hittade, dock obekräftad uppgift att magnesiumoxid innehåller 60% mg.

Ska man krångla btw så i flera studier anges upptaget från tillskott för hästar till ca 70%, men då börjar det bli alldeles för många 'om det är si och vi antar att det är så..' :devil:

Det stämmer att magnesiumoxid består av 60 viktsprocentmagnesium. Det är jag helt säker på och kan förklara hur man kommer fram till det.

Sedan tycker jag som jag skrev innan att det är svårare att bedöma hur mkt hästen kan tillgodogöra sig. Jag förstår det som att just magnesiumoxid är en bra magnesiumkälla och har också sett uppgifter på 70% upptag.

(Står det inte på förpackningarna hur mkt magnesium man kan räkna med att hästen får i sig?) Vet inte riktigt hur vi hamnade i den här diskussionen.

Senast ändrad:

Nix, det står inte på förpackningarna, utan det som står (förutom på kraffts) är typ '1 dosmått är 10 gram och ger 3.3 gr Mg'.

Om det är 3.3 gram magnesium punkt, eller 3.3 gram magnesium som hästen kan tillgodogöra sig låter jag vara osagt. Men det BORDE vara som hästen kan tillgodogöra sig, iom att dte på t ex mineraler, höanalyser osv står just 'magnesium, X gram'. Och hitills vet jag ingen - ens experterna - som räknar av 30% från det när det räknas foderstat. Så man får ju HOPPAS att det är i form hästen kan ta upp iaf, annars blir det väldigt mycket bingo.. :crazy:

Krafft säger bara 100% magnesiumoxid, ge 5 gram/dag. Helt horribel rek iofs, men inte förvånad.

Vi kom in på det när ngn tyckte man inte kan se pris per burk utan måste se pris per gram rent Mg för att avgöra vad som är billigast. Fast det är en intressant diskussion.

70% upptag gällde ju inte specifik form heller, utan det jag hittat är just upptaget av Mg som inte kommer via grovfoder.

Hästar är ju kluriga så, de har ju överlag svårt att ta upp 'färdiga' mineraler/vitaminer utan oftast så får man tillföra typ 'förstdiet' och så ombildar de själv.. En hel vetenskap, men intressant (FAst jag får tvångstankar och mardrömmar när jag börjar gräva för djupt, kontenan blir ju eg att 'man har inte den blekaste aning om de EGENTLIGEN får i sig tillräckligt med mineraler i rätt kvot'..)

Senast ändrad:

Jag håller med dig om att det verkar vara en hel vetenskap.
Jag har läst att hur mycket som tas upp kan variera mellan 35-70% beroende på vilken form man ger det i. Och där magnesiumoxid då är en form som tas upp snabbt. Men sedan är det tydligen ändå osäkert om hur mkt hästen verkligen tillgodogör sig det eftersom magnesiumupptaget påverkas av kalcium, fosfor och andra mineraler. Ganska komplicerat med andra ord.

Suck så komplicerat det blev..
Jag som tänkte vara duktig och ekonomisk.. Nu tar jag nog den burk som är billigast bara :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 228
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka