Sv: Magnesium

*KL*

Vet inte om folk tänker på att det ska bli BALANS som Alexandra_W skriver... Vet att det skriks som magnesiumbrist hit och dit, men tex om ni kan kalkrik jord har ni säkerligen en bra balans magnesium. Ett enkelt sätt är faktiskt att fråga bonden vilken pH jorden har där ni ta ensilage/hö, är pH högt (över 6,5-8) då har ni säkerligen bra magnesiumhalt.

Fosfor är ju annars ett ämne som ofta fattas, vet dock hur pålästa folk är om det...

*KL*

Vet inte om folk tänker på att det ska bli BALANS som Alexandra_W skriver... Vet att det skriks som magnesiumbrist hit och dit, men tex om ni kan kalkrik jord har ni säkerligen en bra balans magnesium. Ett enkelt sätt är faktiskt att fråga bonden vilken pH jorden har där ni ta ensilage/hö, är pH högt (över 6,5-8) då har ni säkerligen bra magnesiumhalt.

Fosfor är ju annars ett ämne som ofta fattas, vet dock hur pålästa folk är om det...

Tja, vi har kalkrika marker, jag har för närvarande ingen analys på fodret. I många år fodrade vi med ickeanalyserat foder. Hade uppfödning och fina avkommor som i sin tur gick in i avel osv. Har aldrig haft problem med hästarna eller haft foder relaterade skador de senaste trettio åren.

Jag väntar på analyssvar på grovfodret vi köper in nu. Det jag vet är att min icke uträknade foderstat har lyckats få en häst med dassig mage att bli bättre och börjat gå upp i vikt, en häst i så fint hull att den ännu inte satt vinterpäls, en lite lätt överviktig och en som är i normal hull.

Och två av dessa, från och med igår, får biomag.

Visst är det bra att ha koll på vad man sätter i dom men även en klinik vet (som själv föder upp hästar) sa att man kan räkna foderstat tills man blir blå men det är ögat man ska använda i första hand.

Köper ren magnesiumoxid på Apoteket,ren råvara och betydligt billigare.Brukar kombinera med extra stor dos av B-vitamin,Emin-fungerar mycket bra.

Köper ren magnesiumoxid på Apoteket,ren råvara och betydligt billigare.Brukar kombinera med extra stor dos av B-vitamin,Emin-fungerar mycket bra.

Åh! Kan man göra det fortfarande? Jag gjorde ansiktsmask av det (magnesiumoxid, 3% väteperoxid, ett par droppar nejlikeolja) vilket var kanon mot finnar. Funderat på om de fortfarande säljer det. Vad kostar det?

*knapplån*

Det här med att mineralerna kan hämma varandra...

Jag ger min åring både fosfor och magnesium (BioMag), 1 mått fosforbalans, 1 (eller 2, har inte bestämt mig än) mått BioMag.
Kan jag ge dem samtidigt? Eller ska jag dela upp dem?
Jag ger även b-vitamin nu under en period. Kan det påverka?
(I övrigt får hon hö, lusern, krafft protein och betfor och hon äter halm ibland.)

Det beror väl på vad du har för analys på grovfodret. Men OFTAST så tar fosfor och Mg ut vartannat, om det är höga halter Mg så blir det Magnesiumfosfater och då binds ju fosforet och kan inte tas upp.

Hur menar du att de tar ut vartannat?
Kan de ta ut varandra om man ger dem samtidigt i krubban eller kan de göra det även om de ges separat?

Det är höga värden Ca i grovfodret och lusernet, därför ger jag tillskotten för att mätta behovet och för att balansera upp kvoterna.

Som sagt, magnesiumet binder fosforn vid höga halter... Det kvittar nog om du ger det vid olika tillfällen:) Hur höga halter Ca är det?
Om du hittar den ultimata balansen så funkar Mg, Ca och P ihop, men för mycket Mg och Ca gör att P binds till Kalciumfosfater och Mg-fosfater. Tyvärr vet jag inte hur man för över det på häst, jag kör på växter;)
Ett annat ämne som ju minskar vid högt Ca är Mangan, men hur viktigt det är för häst vet i tusan...

Det är dock hur som helst bättre med ett högt Ca än ett lågt.

Kom på en sak till. Mg och Ca är två-värdigt, hur tar analyserna hänsyn till det? Det är alltså helt normalt om Mg och Ca är dubbelt så mycket som P och K.

Att om du har tex 8 Mg på en analys (vet inte vilken enhet de använder) och 4 P så är det lika mycket värt... Förstår du? Det är det jag menar, om de omvandlar så att det ena eller andra höjs. För att Mg är dubbelt så högt som P eller K är normalt, men om de inte omvandlar det så kanske folk ger alldeles för mycket P...

Att om du har tex 8 Mg på en analys (vet inte vilken enhet de använder) och 4 P så är det lika mycket värt... Förstår du? Det är det jag menar, om de omvandlar så att det ena eller andra höjs. För att Mg är dubbelt så högt som P eller K är normalt, men om de inte omvandlar det så kanske folk ger alldeles för mycket P...

Jag är ledsen men jag fattar ingenting, är nog helt trögfattad för tillfället.:cry:
Vad menar du med att det är lika mkt värt?

Alltså, Ca, Mg och P anges i mg (milligram) eller g (gram) på både burkar och analyser.
M (Mega) blir en helt annan storlek än m (milli)...

Senast ändrad:

Jag gav till två nerviga hästar, på en funkade det och på en inte.
Körde med Kraffts på knappa 200 kr (?) och den funkar OK

Ni som ger/har gett hera hästar BioMag, hur lång tid tog det innan ni såg märkbar skillnad? På vilket sätt såg ni skillnad, var det temperamentet som lugnade sig?

jag ger ju biomag och har gjort sen 2008 uppenbarligen :p
lugna kan jag väl inte direkt påstå att mina hästar är hehe. däremot blir dom mindre nerviga och stissiga, mindre rädda. tar väl en knapp vecka.

tänk även på att magnesium tillskott endast hjälper om man har brist på magnsium, det är magnesiumbristen som gör hästen extra stressad, inte magnesiumet som har en lugnande effekt. att det fungerar på såpass många hästar talar ju tydligt om att många hästar faktisk har magnesiumbrist.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 226
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka