Niki

Trådstartare
En bekant berättade härromdagen att hennes ryggproblem, som påminner om min hästs men där den bekantas är värre, blir mycket bättre av att hon äter magnesium.
När jag googlar och kollar på buke verkar magnesium ges till hästar där man direkt ser att det finns för lite i foderstaten eller för att lugna ner dem. Har någon hört att det även skulle fungera för att hjälpa musklerna hos häst, eller gäller det snarare människa?
Om jag inte missminner mig räknar SLU's foderstats program med magnesium och i så fall är hästens "egentliga" behov tillgodosedda.

Sv: Magnesium

Musklerna är beroende av magnesium, har behoven täckts blir det inte bättre med en överdosering. Hästar kan bli förgiftade av magnesium, en typisk förgiftningssymtom är att hästen blir lugn och låg.

Så med magnesium är det som med allt annat, lagom är bäst.

Om magnesiumhalten är tillräcklig beror ju även på hur hästen har det i övrigt, dvs både övrig kost o miljöpåverkan och hur hästen är i humöret.

Har veterinär kollat på hästen? Och eller Et eller massör?

Magnesium ska bla hjälpa till när musklerna ska slappna av.

Senast ändrad:

Nej, så klart får man inte överdosera, men om man har vissa problem kanske man behöver en något högre dos? Rekomendationerna kan ju inte vara exakta för alla hästar utan snarare ett troligt värde som stämmer för de flesta.
Än ger jag inget tillskott, men funderar på om det kan vara värt att prova.

Kiropraktor och två Et har hittat samma problem och behandlat det många gånger, tyärr går det väldigt lätt tillbaka så fort det blir höst och kallt (trots massage, strech, varma täcken, träning etc). Ytterligare ett problem /delad orsak ? är att cirkulationen är dålig (vilket ju inte hjälper musklerna som gärna vill dra tillbaka kotorna som låser sig i ryggen)

Funderade bara på om det kunde var värt att prova eftersom denna människa hade upplevt en rejäl förbättring med sina problem (men hur hennes kost ser ut har jag förståss ingen aning om ;) )

I år är hon faktiskt mer harmonisk än någonsin, kosten väl uträknad (analyserat hö och SLU´s foderstats program).

Senast ändrad:

Musklerna är beroende av magnesium, har behoven täckts blir det inte bättre med en överdosering. Hästar kan bli förgiftade av magnesium, en typisk förgiftningssymtom är att hästen blir lugn och låg.

Så med magnesium är det som med allt annat, lagom är bäst.

SÅ det är därför extra magnesium rekommenderas till "heta" hästar, att de blir lugnare innebär alltså att de troligtvis är förgiftade?
Skrämmande:eek:

Jag ger endast magnesium under brunstens första dagar då min dam annars blir "alldeles okontaktbar".

Så behöver det ju inte vara, eftersom många inte ens tar hänsyn till magnesium i foderstaten så kan det ju också handla om en brist som behöver täckas. Sen kan jag uppleva att många väljer fel typ av häst, alltså lite väl mycket nerv utan att ha kunskapen. Säkert kommer jag att få på skallen för det här, men det har funnits i tanken vid ett par tillfällen.
Nu krävs det rätt stora mängder av magnesium för att göra den sjuk, men indirekt så har du rätt.

Sen kan jag uppleva att många väljer fel typ av häst, alltså lite väl mycket nerv utan att ha kunskapen. Säkert kommer jag att få på skallen för det här, men det har funnits i tanken vid ett par tillfällen.

Jag kan faktiskt hålla med dig här...ibland undrar man hur vissa djur och deras ägare kom att bli "ett par". INte konstigt att det då och då blir problme, kan dra mer än ett skräckexempel :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: screen
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 809
Senast: Jiovedi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 445
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 632
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka