Magnesium, hur länge ger man?

pinky

Trådstartare
Tänkte börja ge Pinkisen Krafft Magnesium för att testa hur det påverkar hennes temperament.

Frågan är bara hur länge man måste ge det för att märka av effekten? Om det nu skulle funka...

Är det något annat man ska tänka på när man ger magnesium? Hon kommer snart att gå ut på bete, men jag tänkte isf blanda det och vitlöken som i nån dl betfor som hon får efter ridningen. (Hon ska alltså inte ställas av helt i sommar.)

Är Kraffts prisvärt? Vilka andra tillverkare finns det? Jag har lättast att handla på Granngården, så då kanske jag bara har Krafft att välja på...
 
Vet du hur mycket magnesium foderstaten innehåller idag?

Hästen ska ju ha sitt behov av magnesium tillgodosett alltid, inte bara under en begränsad tid.

Hur ser foderstaten ut idag? Har du analys på höet? Vad väger hästen?

mvh Jessica
 
Nej, tyvärr vet jag inte just magnesiuminnehållet, men jag kan ju fråga om det finns en "riktig" höanalys att titta på. :)

Men hästar som får ett lugnare temperament när man ger magnesium, har de tidigare haft brist, eller blir de dämpade av ett "överskott"?
 
Det jag lyckas hitta om magnesium är att...
Risken för brist hos hästar är mycket liten om hästen har en väl balanserad foderstat. Magnesium fin framför allt i hö och betes gräs. Överskott kan störa upptaget av andra mineraler framförallt kalsium.

Vad är det som får dig att tro att hästen har ett underskott?
 
Det är egentligen inget som får mig att tro att hon har brist på magnesium, men jag har läst flera trådar här om att man kan ge magnesium till hästar som är heta och har svårt att varva ner.
Därför blev jag nyfiken på att testa.
 
Som Mirjada skrev, det är inte bara att fodra på med Mg, det ska alltid finnas en balans mellan de olika mineralerna etc. För mycket av det ena slår ut det andra, vilket får till följd att inget stämmer i slutändan. Man ska inte ge saker "bara för att", det kan ge ordentliga störningar för hästen. Se istället till att ha en balanserad foderstat till hästen. :)
 
Kraffts Mg är enl. mig det som gett bäst resultat.

Jag har gett det till två hästar till och från den ena fick för att han bl.a. hade kroniskt fång, anemi, trasiga inre organ, överkänlig m.m, den andre för att han var helt uppslukad i det blå.

Inom en vecka märktes resultat. Den sjuka åt extra under en hel vintersäsong, den andra fick under ca. två månader så kroppen fick en chans att lugna sig.
Den sjuka hästen hade ingen "normal" foderstat eftersom hans kropp inte klarade det. Den andra har en för honom "normal" foderstat, båda svarade positivt.

Så prova du om du vill och märker du skillnad och vill fortsätta under en lite längre period så kan du då titta över så resterande mineralvärden överenstämmer någorlunda tillsammans. Hästen far inte illa av detta intag under en kortare period utan att du har 100% koll på resten. Vi kan aldrig någonsin veta till 100% vad våra hästar behöver så länge vi inte tar mineral/vitaminanalyser på dom, vi kan bara hålla oss inom vissa framräknade normer och hoppas och tro att det passar alla individer. En del behöver mer av något som andra kanske fungerar bättre på i mindre dos.

MVH/
 
Jo, jag förstår att det ska vara en balans, men eftersom hon "är som hon är" kanske det är ett tecken på brist? Hon har i så fall haft det LÄNGE...

Om vi säger så här då: HUR farligt är det att överdosera? Jag kommer självklart att ta reda på om det finns en fullständig höanalys, men jag tror inte att den chansen är så stor...

Törs jag i så fall anta att hon har magnesiumbrist och ge ett tillskott under en period?
 
Men varför inte prova med örter istället om "hon är som hon är"? Jag är inte typen som ger saker till mina hästar bara "för att". Men så kom ett telefonsamtal i vintras då mina pållar var under inkörning, jaha, ena hästen hade varit med om en "liten" olycka. Det var inte så farligt menade de på, men för säkerhets skull åkte jag ut dagen efter för att titta till det själv. Åh hu så min häst såg ut i sitt ben!!! Har nog aldrig sett en större svullnad utan att huden spricker! Ingen vacker syn vill jag lova, jag gapar och skriker åt folket som haft hand om honom, såhär ser inte en "liten" olycka ut, iaf inte om man har häst hos mig. Hämtade trailern omgående och körde hem en apatisk och frånvarande häst med oroväckande svullnad höger bak. Ringer omedelbart min massör som kommer ut och tittar på honom, hon förfäras över hästen hon ser, det går inte att få kontakt med honom, du ser att livet passerar revy i hans ögon. Hela tiden snurrar det i mitt huvud, jag vill inte förlora honom. Det är nu örterna kommer in i bilden, jag har ALLTID varit skeptisk till örter, vet inte varför. Massören gav mig en påse med blandade örter, minns dock inte namnet på denna produkt.4 mått om dagen sa hon.
Och gissa att jag blev förvånad när jag kommer ut till stallet morgonen därpå, där står min älskade lilla pojke och är mkt bättre, äter till och med mat. Benet var försvisso väldigt svullet och fult, men det skulle veterinären få titta på, röntgen visade en liten blödning, dock inget allvarligt. Resten av hästens kropp var det värre med, sne något så vida pass!!! Kiropraktorn kom ut och han rättades till i nacke, hals, manke, rygg och kors! 2 behandlingar krävdes för att han skulle bli ok. Idag springer denna häst som en blådåre och njuter för fullt av livet igen, enda minnet av olyckan är ett lymfangitben och ett sargat psyke, som dock växer sig starkare med varje ny uppgift han får, denna gudomliga lilla pojke ska kvala den 9 Maj på Täby, inte illa för en häst som varit så olycklig pga sin skada. Men det har han glömt för längesedan...

Mitt råd, prova på örter, jag ångrar det inte en sekund!
 
Jo, det har jag också tänkt på, faktiskt.
Men då var det för att dämpa hennes ständiga och knepiga brunstande, vilket equiatrikern trodde kunde bero på den enorma överutfodring hon stått på innan jag köpte henne. Så jag väntade bara ut henne s.a.s, och efter ett tag (9-10 månader) med en normal foderstat så blev hon bättre.

Men jag ska kolla med honom vad han tror om örter i detta fall, han kanske har något bra på lager.

Tack för en ny infallsvinkel! :D
 
Tycker helt klart att du ska kolla efter några örter som kan passa in på din häst, lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp