Magnesium....bra till vadå?

majapia

Trådstartare
Stämmer det att om man har en häst som ser "spöken" överallt och ingenstans att lite extra tillskott av magnesium hjälper?

Har hört att det hjälper lite "pigga" hästar att coola ner sig..Har dem rätt eller stämmer det?

Sv: Magnesium....bra till vadå?

Magnesium är bra, om man har brister i foderstaten. För att veta om brist finns, får man se över intaget för hästen via analysen för grovfodret.

hästar kan bli lite spooky och mindre stresståliga om dom har magnesiumbrist, och i dessa fall kan tillskott av magnesium självklart hjälpa till att lugna ner hästen iom att magnesiumvärderna går tillbaka upp till det normala. Men om hästen inte har brist på magnesium, så blir den inte heller lugnare för att du ger extra.

Det mindre lustiga är att ett överskott på magnesium enligt uppgift ger samma effekt som ett överskott.

Har själv haft en elektrisk häst som blev mycket bättre med Equicalm (som bl a innehåller magnesium). Skuttig var hon ju däremot ändå.

Hm.....skumt.

Ja ska i alla fall in och köpa lite magnesium och se om det blir någon skillnad. Om det inte blir det så är han väl bara väldigt "aktiv" just nu och det är väl kul i lagom mängd. Inte så kul när man har en häst på 750 kg som drar och bockar så fort man ska trava eller galoppera.
Och spänna för honom framför vagnen just nu, det törs jag inte..

Men som sagt ska pröva och se om det blir någon skillnad.

Jag hade hellre valt någon av de andra blandningarna, som innehåller mer än bara magnesium. Vi fick inte alls samma goda resultat med bara magnesium, vi körde först två kurer med Equicalm.

Klippt från Equicalm:

---
... För vissa hästar i stressade situationer räcker inte fodrets innehåll av magnesium, b-vitamin och aminiosyran L-Tryptofan. Genom att tillföra dessa ämnen kan man stabilisera hästens temperament utan att prestationförmågan försämras...
---
Källa: eclipsebiofarmab.se

Sen är det ju så att även om man räknat efter och behovet av magnesium är täckt kan de utveckla en brist ändå. Stressade och nerviga hästar förburkar ju tydligen mer magnesium, så det räcker inte att täcka tabellvärdena för en sån häst. Vi ger lite extra megnesium, men jag är osäker på om det hjälper vår häst som är sån utan några som helst brister:o

Spännande diskussion. Enl vetenskapen är magnesium en aktivator för ett flertal enzymer och är nödvändig för muskelarbetet.

Brist kan leda till kramper. Normalt ger en moderat överdosering av magnesium inga negativa följdverkningar.

Jag vet faktiskt människor som fått väldigt fina resultat av magnesium vid ryggskott och liknande.

Kan man överdosera med magnesium? Hur vet man om man har gjort det?

Köpte magnesium idag, biomag tror jag att den hette. Om man ger en skopa (10 mg) i ggr dagen kan dem få får mycket då ?

Den ena hästen får enbart lite betfor och den andra äter lusern pellets och lite lite betfor, sen får dem 1 näve med musli på morgonen.

Jag har ingen analys på mitt grovfoder, har aldrig tagit det under alla mina 15 år med hästar...

Det kanske blir svårt då.....hm..:grin:

Han fick en släng med magnesium i våras för att han var så himla pigg och studsig och faktum var att han lugnade ner sig men sen om det berodde på att han fick det eller att jag red/körde honom mera...Kan jag inte svara på.

Men nu så rids han varje dag, har inte vågat att spänna för honom ännu men snart så..hoppas jag :crazy: så jag vet inte om det är brist på magnesium eller bara att han tycker att livet leker..

Men säg då kanske att det är tillräckligt med magnesium i grovfodret, kan det då vara risk för en överdosering och vad kan då hända..

jag ger just nu equicalm till hingsten för att han ska hålla sig "lugnare" tills kastreringen.. han blir lugn i huvet coolare på nått sätt, men lika mkt uppe i luften ändå .. så de sätter sig i huvet men inte i kroppen..

Jag ger magnesium till min 21-åriga f.d travare. Han är superpigg utan mgtillskottet, kan nästan inte hålla sig stilla under en sekund.
Bara står och studsar typ.. Och det beror INTE på att han får mkt kraftfoder, för det får han inte :)

Men när han får sitt magnesium så håller han sig lugnt och går jätte fint när man rider, man slipper också ha en häst som bockar och busar runt när man sitter på, bocka och springa extra mycket får han göra i hagen :D

Kan man överdosera med magnesium? Hur vet man om man har gjort det?

Köpte magnesium idag, biomag tror jag att den hette. Om man ger en skopa (10 mg) i ggr dagen kan dem få får mycket då ?
Skopans innehåll väger 10 gr men magnesiuminnehållet i det är 3.3gr om jag minns rätt. Ger biomag själv.

Magnesium är gynsamt för nerverna och hjälper muskler att slappna av. Avslappnade muskler på en idvid är oftast också likvärdigt med en avslappnad individ. Häst som människa.

Intressant! Kanske kan funka på min överpigga häst också. Hur vet man hur mkt magnesium en häst ska få i sig om dagen?

Mitt hö innehåller enligt analys 0,9g magnesium per kilo foder.
Är det för lite? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar