Magmuskler

J

Juvelflickan

Hejsan!

Är lite nyfiken på hur man kan se att hästarna har goda magmuskler?
För att min häst har jag tränat väldigt mycket nu och hon är inte tjock eller spänd runt magen, men den är hyfsat stor ändå. Kan detta vara magmusklerna som jag märker?
Hur tränar ni upp magmusklerna på era hästar?

Tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Magmuskler

Magmusklerna krävs för att hästen ska kunna bära sig riktigt. Tränas upp genom att rida i rätt form, gärna kavallettibommar för balansen/takten samt för att lyfta ryggen mera. Även hoppa studds är bra för magen, rumpa och bakben. :bump: Mindre bra om hästen har problem med ryggen...såvida den inte bara är svag.Musklerna syns mest som en kant vid virveln i ljumsken där de slutar/fäster samt känns under magen speciellt vid sadelgjorden. Om man spänner gjorden för hårt, lätt gjort vid resår i gjorden, så kan man "dela" musklerna så de får en bristning där. :devil:
Att träna och rida hästar rätt är en vetenskap...man blir aldrig fullärd vilket är det fantastiska!!! Man kan lära sig något nytt varje dag. Ta del av allt som finns att ta in för din hästs välbefinnande och ditt!!! :)

Långa långsamma galopper är effektivt. Men som sagt, hästen bör alltid jobba i form. Inte det lättaste kanske med en travare, nu vet jag inte om din häst starta, då går de ofta med uppkäk vilket håller upp huvudet på dem, din häst tror alltså att den gör rätt, för den har lärt sig hålla upp huvudet. Arbeta gärna med tömkörning och i lina för att ha bättre koll.

Om hästen är i lagom hull (alltså inte för tjock) så brukar man kunna se magmuskeln om den är tillräckligt vältränad. Den syns när man rider och syns då som ett streck en bit ovanför och parallellt med undersidan av buken. Som några andra har sagt så tränas magen när hästen arbetar i rätt form och magmusklerna är en förutsättning för att hästen ska kunna bära upp sin ryttare med sin ryggmuskulatur.

Tack för svar :)
Då har min pålla fin-fina magmuskler :banana:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Eh... :confused:
Nu hänger jag inte med...
Jag har ingen travare, haha! Jag har islandshäst, såklart :)
Alltså rids hon med låg och i korrekt form!

Ursäkta, jag läste ett tidigare inlägg om ett varmblod, hade inte huvudet riktigt på skaft och blandade ihop dessa, sorry, :smirk: .
Tur att det finns värre saker än att skriva fel, skratt :D

Haha, det är ingen fara :D
Blev bara lite förvirrad och trodde jag hade skrivit något galet!

Tack för svaren!

Jag brukar träna min foderhästs magmuskler genom att dra med fingrarna från undersidan av magen och uppåt så att han lyfter på ryggen (fattar ni vad jag menar? ). jag vet inte om det hjälper men massören sa att det skulle vara bra han verkar bära sig bättre nu.
Jag får be om ursäkt om jag svamlar en massa men klockan är tio i fem på morgonen och jag har jobbat hela natten

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar