magkatar på hund

Sv: magkatar på hund

Min tik har fått diagnosen magkatarr. Hon kräks, har lite slemmig, lös avföring. Vill helst inte äta och det purrar och har sig i hennes mage. När hon hade som värst fick hon äta kortison för att få igång aptiten och även få medicien Andapsin (+ en till som jag inte minns namnet på) allt för att göra det bättre i magen.

Numera äter hon specialmat, för känsliga magar. Hon får mat tre gånger om dagen för att inte hinna bli så tomt i magen. När jag misstänker att katarren är på gång brukar jag ge henne majsvällning, mellan måltiderna. Vällingen är mycket snäll och skonsam för magen.

De ska ta hunden till veterinär, få en diagnos, förmodligen någon form av behandling och en "plan" på hur de ska hålla magen i trim hädanefter..

Dom va hoss en vet i mondags. Fick bara svar magkatarr och vila ha tråkigt skulle hunden ha.
Så blev hon sämre de åkte på tisdag till en annan vet.
Hon hade blodig avföring spydde äter inget dricker inget. Fick stäng mat lista och vatten lista. och flera olika medesiner.+ en avmasknings spruta i fall att det är det

Min tik blev gnälli, 'vankade' runt, och så verkade honf å ungefär som sura uppstötningar. Enligt vet så ett väldigt vanligt tecken är att de som 'smackar' och slickar sig om munnen, som om de ätit något, fast de inte har det. Just så gjorde min dam med.

Hon åt ompeprazol, i övrigt fick hon göra hur hon ville, dvs inget 'ha tråkigt', koppeltvång eller liknande. Dock hade hon inte lust att göra så mycket förrän hon började må bättre vilket tog ca 5 dagars beh (tot behtid var 14 dagar)

min hund fick magkatarr från kotisonen han hade ätit för sin lunginflammition.det började me att han slutade äta hängig o började kräkas vitt typ skum flera gånger om dagen..o bara sov..
åkte te vet som röngade han o trodde bara han fått i sig ngt..
men där fanns inget..
så det blev spec mat för känsliga magar o små portioner o ingen annan mat inga ben lr ngt godis..

blev bra efter en månad ca

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
741
Senast: MML
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 495
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka