Maginisto + Pilotblod - vågar man det???

ameo

Trådstartare
Moderator
Har fått veta att Pomme Royal står stationerad alldeles nära här (vet inte exakt men max 1 mil...) och färsk direktsemin är ju inte fel.
Men frågan är om man VÅGAR använda sig av Pilotblid till en temperamentsfull Maginidotter? För jag antar att man riskerar att få ett MONSTER :devil: :devil:

Hade NI vågat?

Jag är egentligen inne på att testa naturlig betäckning, men kanske kan ompröva det eftersom hingsten i sig är intressant och finns så nära att jag inte behöver lämna stoet på stationen. OM man vågar använda honom, som sagt...

Jag använde ett halvblodssto med lite av fullblodstemperament på honom. Stoet var mycket snällt att hantera, cool och orädd på alla sätt men väldigt laddad att rida utan att vara dum. 160 cm mkh. Avkomman blev mer än bra, helt underbar trots att han var hingst! Stor, väldigt vacker, snäll, lätthanterlig, orädd, inga problem med inridning, hantering osv... Dessutom hoppade han väldigt bra och var rolig att rida både på marken & i terräng. Med rätt hantering av fölet så skulle jag tro att du får en kanonhäst.

Min kompis har en helsyster till Magini som är lite speciell (men hoppar som en kanon och rör sig super). Hon fick föl 03 e.Pablo och det är den goaste hingstunge man kan tänka sig! Klart supertemperament (än så länge)!!

Min lilla Maginidam var också väldans snäll som föl.... Ofta visar sig inte temperamentet förrän man börjar ställa krav på dem, tyvärr. :crazy:
Både Magini och Pilot är ju liksom kända för avkommor med lite vassare temperament än medelpållarna... :smirk:

Sen en annan fundering - nån som har nån aning om hur det är med efterfrågan på Pomme Royal-avkommor? Vill folk (läs "tävlingsryttare") ha dem?

En uppfödare i mina trakter hade ett helt gäng PR-avkommor, alla såldes snabbt (som föl eller åringar). Visserligen brukar han få sina unghästar sålda, men det var då inget negativt att bli av med dem.

Ja, varför inte? Vill du producera en hopphäst av yttersta kvalitet kräver det ju en hel vilja och nerv, inte BARA hoppkapacitet utöver det vanliga.

Om du ska sälja den blivande avkomman till tävlingsryttare så varför inte? De kan väl förhoppningsvis klara av hästen även om den har mycket temperament?

Jag hade nog INTE vågat chansa på det... PR är ju "känd" för att lämna väldigt skarpa o nerviga hästar ( inte i positiv bemärkelse)
Dessutom är PR-avkommorna inget som hoppryttarna i allmänhet tittar 2 ggr efter...

Nä mitt förslag om Hamilton står kvar :)

Har ridit en Pomme R - Imperator-avkomma. Det var ingen nybörjarhäst, men ack så trevlig han var. Krävde mycket stimulans och hjärngympa. Ville helt enkelt bli stimulerad och han var mycket stolt. Han är min hitills finaste häst jag har ridit på. Var duktig att hoppa också.
Han kunde få sina ryck, men av någon anledning bar han sig åt med sin ägare och inte så mycket med mig. Rycken avtog ju mer jag lärde känna honom.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en PR-avkomma i framtiden.

Mvh Åsa

För inte länge sedan var det en tråd om just PR. Tyckte inte det verkade som så många upplever hans avkommor som skarpa. Här är den tråden.
Jag har haft en del att göra med PR och han var aldrig annat än änglasnäll. Hans avkommor var inte heller ett dugg värre än andra unghästar jag mött. Snälla rara föl/unghästar.

Jag betäckte mitt problemsto, med PR 2000, hon blev dräktig på första försöket, PR har mkt bra kvalitet på sina spermier.

Min avkomma efter PR, är numera treår och mycket snäll. Inridningen gick utan problem och hon löshoppar hus.

Jag har träffat flera avkommor efter PR och tycker att ryktet om honom, att han lämnar svåra avkommor är starkt överdrivet.

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
T
Western Kanske en konstig rubrik, men vet inte riktigt vad jag ska skriva.... Jag söker en liten (max 150cm) smäcker quarterhingst som idag...
Svar
13
· Visningar
2 346
Senast: QALM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka