Magini + fullblod!?

lille skutt

Trådstartare
Ja ,vad tror ni om detta? Har varit så gott som klar med mitt hingstval tills jag satte mig med hingstkatalogen:D
Då det är stoets 1:a föl så vill jag som många andra inte lägga en jättedyr hingst på.
Samtidigt så vill man ju ändå ha en bra hingst...
Så vad tror ni kan det bli en bra kombination? Har ni sett några sådana avkommor isf. vad tycke ni om dem?

Sv: Magini + fullblod!?

Utan att ha sett någon sådan avkomma, så tycker jag personligen att det låter som en utmärkt idé. Jag älskar M och hans avkommor, och att lägga till fullblod för att få en modernare typ låter väl utmärkt.

Det beror ju en hel del på hur stoet ser ut. Vissa fullblod ser definitivt inte moderna ut i sin modell och många har dålig halsansättning. Så börja med att granskas stoet hur hon är i typ, hals, ben och gångarter. Efter det kan man lättare hitta "rätt" hingst.

Jag har en kompis som har ett fbl-magini sto. jag skulle aldrig för mitt liv vilja ha henne. Hon är illsk, bitchig, tempramentsfull men samtidigt lat och bekväm... För tillfället kommer ryttaren inte utan för gården med henne ensam...

Har även hört andra som sett henne sagt att "en sån korsning skulle jag aldrig göra!!"

Maginis temprament + fullblods nerv är inte alltid lika med bra.. man kan faktiskt får allt det dåliga också...

Dock hoppar hon bra (när hon vill):eek:

Jag hade ett sto född 06 e. mgini-fullblod (Lyphazia var morfar) och det var ett underbart sto. Vacker med supergångarter och ett psyke av guld.
Jag skulle inte tveka att göra den kombinationen. Mitt sto fick tyvärr avlivas pga brutet ben, och en sån fin häst dröjer det nog innan jag får igen:cry:

Jag hade ett sto född 06 e. mgini-fullblod (Lyphazia var morfar) och det var ett underbart sto. Vacker med supergångarter och ett psyke av guld.
Jag skulle inte tveka att göra den kombinationen. Mitt sto fick tyvärr avlivas pga brutet ben, och en sån fin häst dröjer det nog innan jag får igen:cry:

Lyphazia :love::love::love::love:

Tycker du tänker rätt och Magini är den överlägset bästa hingsten i den kategorin.
Men det är ett par saker att tänka på. Han ger små avkommor. Då fullblod ofta är mindre så riskerar du att få en väldigt liten häst. Naturligtvis beroende på stoet.
Det andra är att han kan ge ganska spetsigt humör. Obs, kan, för det finns motsatsen också. Är stoet åt det nerviga svåra hållet skulle jag tänka mig för. Är hon stabil och bra psykiskt så är det ett utmärkt val.
Han ger ofta lite grövre bulkigare avkommor, men ändå av bra typ, så fullblod passar nog honom fint. I nästa steg så brukar han vara väldigt populär som morfar åt mordernare hingstar som kan ge lite ädelhet och storlek. Tex Cardento-Magini är ju riktigt populärt, blir ju inte sämre av att ha xx i tredje led.
Lycka till

Jag red en Maginiavkomma för ett gäng år sedan. Hans mamma hade en hel del fullblod i sig och var inte jättestor, men avkomman blev ändå över 170 cm. Han var en oerhört vacker häst, kraftfull men ändå lättbyggd. Trevlig att rida, både bra gångarter och bra hoppförmåga, men ganska "mycket häst" emellanåt, både i form av framåtanda och i form av att få en hel del egna idéer emellanåt. I hanteringen fick man vara bestämd mot honom, men var man det var det aldrig några problem. Sammanfattningsvis en rolig och väldigt vacker ridhäst som krävde en fast hand! Jag hade inte tvekat att göra om en sådan kombination (även om mamman i detta fallet kanske egentligen var väl mycket bitch för att man skulle vilja avla på henne alls....).

Stoet i fråga är 163cm i mkh. de som sett henne gillar hennes modell och tycker att hom är fin att se på.
Hennes humör är som vilken hästs läs sto;) som helst.
Min dotter på 6år kan handtera henne.
Hon har gått löp i 5säsonger skadefritt med plac. och vinster.
Hon är en arbetsmyra som inget hellre vill göra rätt för sig!
Lite bilder
Hstarna080420005.jpg

Hstarna080420002-1.jpg

100_1008.jpg

Om inte den sista bilden är helt fruktansvärt missvisande skulle jag framför (nästan) allt annat prioritera att hingsten ger en bra framdel och överlinje, och att den gud förbjude absolut inte ger den minsta tendens till underhals. Jag är inte helt säker på att Magini är en perfekt match i det avseendet.

Den sista bilden är från dagen efter att jag köpte henne i okt förra året.
Den underhalsen är idag så gott som borta. Hon har gått med en tandfraktur som ingen visste om tom. vet har missat den.
Så mkt. av underhalsen kommer ifrån spänningar av detta.

med tanke på att många anser att briar-fullblod ger skarpt temprament hade jag inte velat lägga hans pappa på fullblod.

Kan tillägga att på sista bilden står hon även i nedförslut;)

Jo, det såg jag. Men överlinje och halsansättning såg inte optimal ut på någon av bilderna.

Saigon är någon jag kommer att tänka på spontant, men jag tror inte han är i avel i år.

Är ju tacksam för alla tipps man kan få:laugh:
Kan ju även säga att jag har varit klar med hingst valet ganska länge tills Magini dök upp i huvet...annars är det Advokat sok ligger på plats nr. 1 och även en annan hingst som finns "här" på buke:angel:

Min kompis har ett sto Magini-xx. Hon påminner lite om rebeckasff's exempel, men går oftast att övertala. Iaf av ägaren, inte av mig :angel:
Trots detta är hon min favorit :confused: :D

Hon ser dock ut som en lättare nordis, väldig lik pappa i kroppen och 158 cm hög om jag inte minns fel. Hon rör sig bra, har fått pappas bakben men är ingen stjärna i hoppningen.

Dock har jag inte sett hur mamman såg ut.

Jag har haft en avkomma efter Magini som hadefullblod i tredje ed på mammans sida. Han blev ca 167 cm i mankhöjd där både Magini och mamman var lägre. Fick bra typ, inte alls burkig på något sätt, men relativt kort i kroppen. Mycket trevlig i hantering och ridning. MEN. Vid ridningen så fanns det en nerv som spelade spratt emellanåt. Inte så att han blev jobbig på något sätt, men... Tja, lite allmänt "nervig" ibland kanske. Nu behöver det inte bero på fullblodsinslaget då det fanns andra "nervhingstar" i mammans led.

Det första jag tänkte var att den kan bli liten..... Är det stoets första föl är ju inte det någon fördel. Då det första brukar bli lite mindre...
Har en kompis som har en Magini avkomma som är av det mindre slaget och ändå halvblods mamma... Men hoppa kan den:laugh:
Men tittar man då på Briar och Okeanos så är ju inte de så små..
Där är ju också Biggles som är efter Briar som också har lite storlek så det behöver inte bli litet....

Har nu beslutat att det blir som jag först tänkte! Så nästabrunst bär det av till Advokat!:banana:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 354
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 777
Senast: YlvaG
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 714
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka