P

ponnylollo

Några har säkert sett dom här bilderna men jag har aldrig fått några kommentarer om hoppningen :p
Så nu får ni titta på dom igen o kommentera ;)

Kommentera nu men tryck inte ner oss tänk på att jag inte e en duktig ryttare:angel: ;) Säg gärna vilken bild ni tycker va finast oxå:o

Sv: Magic =D

Bildbombning men jag älskar att bildbomba så det får ni stå ut med ;)

Åh nej inte Magic nu igen...;)

Nej jag bara skojar, det ser jättefint ut när ni hoppar, är ju inget proffs på hoppningen själv, så jag avstår att kommentera.
Men tycker det ser fint ut i det stora hela. :banana:

Ni är duktiga!

Tack :rofl:

Man kan aldrig få nog av magic :rofl: nää men det e ju aldrig nån som vill kommentera det jag vill få kommenterat tex. i förra tråden börja dom helt plötsligt diskutera om att sadeln inte passa :confused: :p

här e filmen

Bry er inte om halten det va meningen att han skulle lära sig att ta det lugnt även innan hinder :D jag vet att det ser ut som att han inte har nån frammåtbjudning men det har han :rofl: Tränade på att han skulle gå lugnt o då sakta han av te skritt ibland :D

jag tycker ni är duktiga som kämpar på! ;)

det jag skulle vilja ändra på är lite mer kontakt med hästens mun generellt, så att man inte kastar fram handen så det glappar i språnget, utan ger en mjuk eftergift istället.

när tygeln blir lite kortare skulle du nog få jobba lite med eftergiften, ibland ser du ut att bli kvar i handen i sprången, men det är sånt som kommer med balansen.

tycker du har en bra sits i grunden, och oftast en väldigt bra blick över hinder också, rakt fram istället för ner på hästen! :) kanske att du skulle kunna lätta lite mindre ur sadeln, nu står du nästan på raka ben i språnget. försök istället tänka "lite lätt kontakt med rumpan i sadeln" fast ändå lätta, om du förstår hur jag menar :p hindren är ju ändå ganska så små.

sen vet jag att det beror på paddocken etc, men i framtiden tror jag det är dags för er att börja med lite mer stärkande övningar, istället för bara enkelhinder. lite studs och annan gymnastikhoppning på låg höjd. något annat som är bra är att ha trav- eller galoppbom framför hindret för att lättare hjälpa magic att hitta avsprångspunkten och komma rätt in på hinder. en markbom hjälper också till ;)

ang. halten i början av filmen så tycker jag det är bra tänkt om han gärna springer iväg från dig! :) dock skulle jag nog lägga den tidigare isåfall, kanske 3-5 meter ifrån göra en lugn halt eller avsaktning och sen fram i trav så att man inte trixar för mycket direkt framför hindret, för som du själv märkte så blev det ju inte så bra över hindret, även om det var så lågt att han kunde skritta över ;)

nu ska jag inte tjata mer :D har ni bokat ridhuset än förresten? :)

Senast ändrad:

tack :)
haha eftergiften och min sits måste jag träna på :rofl: Det e så svårt att hänga med i hans språng ibland så lägger han in ett extra litet galoppsprång o ibland tar han bort ett :eek: :D

nä det har vi inte gör det imotgon :) :D men vilken tid kan du?:)

att avstånden blir lite sisådär har att göra med din och hans orutin ;) men det är som sagt lätt avhjälpt med mer träning och lite bommar här och var som gör det lättare för pållen! :)

nu är det så nära min tenta så jag kan troligtvis inte före den 10e, men de närmaste dagarna efter det kan jag närsomhelst och då helst efter kl 13 vardagar (så hinner jag med bussen ut) och runt 12 på helgerna. (dvs. de tiderna kan jag vara i stallet)

*kikar på filmen med*..
Det är alltid svårt när det är ett enstaka hinder. Hästen bjuder iaf ärligt på hindren men det blir alltid lätt obalans när de har svårt att bära galoppen. En häst som behöver balans är bommar helt ovärderliga. Många hinder, serier och bommar, lågt lågt lågt.Gradvis händer det saker och så plötsligt en dag fungerar allt helt bra. Varmblod är ofta rädda om benen och har stort hjärta, det väger upp mycket. Sitsen skulle jag ha som fjädern säger lite mer still i sadeln i språnget och framför allt inte ha så brått över hindret. ;)

Tack :bow:

Bjuder gör han allt lite för mkt ibland :rofl:
Okej så du menar att man ska hoppa banor och sånt lr? :o
Bommar brukar vi träna med :idea:
Haha jag e en ovan hoppare jag tror att magic e duktigare i hoppning än jag :o :rofl:
nää men min sits måste jag bättre på mycket:D

*smileybombning* som vanligt ;)

107 har kollat men det e fattigt med kommentarer:eek: inte kan ni väl tröttnat efter bara trehundrafemtioelva trådar om honom :eek:;)

svarar istället för carrin för vi verkar tänka rätt lika ;)

nej, inte banor nödvändigtvis, det är ju i princip bara en massa enstaka hinder i följd det också, kan man säga.

det iaf jag pratar om är linjer, studsserier och annat som gör att han får gymnastisera kroppen, öva på att komma rätt in på hinder och allmänt "tänka till" lite. hoppning är inte bara banor, utan så himla många övningar man måste göra däremellan. nåt som är nyttigt är att t.ex. rida "banor" med både trav- och galoppbommar och någon studs däremellan som tillsammans stämmer av både tempo, vägval och annat, samt ger häst och ryttare mer självförtroende! :)

Ser fint ut :)
Försök att ha skänkeln vid sadelgjorden, lite mer vinkel i höften, handen ngt längre fram (kanske dock ej på denna höjden) och även lite bättre kontakt med hästens mun. :p ;)

är 5½ bra då?:) för det får en ju att komma rätt bra för hans självförtroende:D
Vad är det för nån övning som e bra när hästen drar iväg lite för mycket o inte vill lyssna? :angel:

Duchesse:
Tack för kommentarerna det ska jag tänka på :bow:

ja, 5½an är helt okej, även om jag inte tycker du o Magic ska hoppa ALLTFÖR superhögt innan ni känner varandra lite bättre på låg höjd ;)

har lite övningar med travbommar o hinder för springiga hästar, men jag är trött, orka dra det här :D
du får boka ridhuset två gånger, en för dressyr o en för hoppning den närmaste framtiden ;)

nej jag mena låga 5½ :D jag e höjdrädd på honom änså länge :D hoppar typ max 60-70 :o

jaa det får jag göra ;):D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 328
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur