Magic bett

Centaur

Trådstartare
Någon som vet om Pessoas Magic bett är tillåtna? Dom ser ut som helt vanliga tredelade tränsbett, men dom uppför sig som ett rakt bett i munnen. Kollade på dom i går och dom går inte att vika i hop alls.

Sv: Magic bett

tror att dom är fullt tillåtna... har själv ett 2 delat som funkar likadant och min ponny tycks gilla det mkt.

Synd att Pessoa har patent på dom, för dom e inte gratis precis...

Såhär ser det ut:

600_605_gd.jpg

Hur kommer det sig att det inte går att vika ihop? Vad är det för mening med att ha ett ledat bett om det fungerar som ett oledat?
*Nyfiken* :p

Därför att det enligt TR inte är tillåtit att tävla med rakt bett, står att det ska vara ledat. Men många hästar trivs så himla mkt bättre med ett rakt bett, så om det här är tillåtet så vore det ju värd att prova.

Varför det inte går att vika beror på hur lederna är samankopplade.

Centaur skrev:
Därför att det enligt TR inte är tillåtit att tävla med rakt bett, står att det ska vara ledat. Men många hästar trivs så himla mkt bättre med ett rakt bett, så om det här är tillåtet så vore det ju värd att prova.

Varför det inte går att vika beror på hur lederna är samankopplade.

Men om det ändå inte går att vika så borde det ju inte vara tillåtet :confused: Tanken med regeln är väl att man inte ska tävla på oledat bett och det här bettet blir ju som ett oledat fast med leder "för syns skull"... Förstår du hur jag menar..?

Möjligt att det är ett kryphål!

Men det där bettet är ju en halvmåne i mitten, är det inte så att det i dressyr måste vara en droppe??

Jag trodde du menade det tvådelade först, men hur är det med det då? Är det nåt man kan tänkas få tävla på? Borde ju vara samma funktion på deras "magic bit".

Jag har ett magic bite av ett annat märke. Det är tredelat med droppe i mitten. Ser precis likadant ut som vilket tredelat som helst med enda skillnaden att det bara går att böja åt ena hållet. Det fungerar som ett vanligt tredelat bett så länge hästen är eftergiven men om den försöker dra tag i bettet får det en stångverkan. Red på det ett tag i början på min unghäst eftersom hon kunde vara STARK när hon ville springar FORT. Bra bett och jag tror att man än så länge får tävla på det. Passa på för det kommer säkert att ändra sig.

Gammal tråd, men jag undrar om någon vet vart man kan köpa detta bett? Har letat efter det hur länge som helst...

* kl *

Jag skulle verkligen vilja veta om TS bett får ridas med !

Såg inte i tråden om detta kom fram...tillåtet eller ej ??

De finns tvådelade. Jag har ett vanligt tvådelat och ett tvådelat pelham till min häst.

Därför att det enligt TR inte är tillåtit att tävla med rakt bett, står att det ska vara ledat.

*KL

Varför får man inte tävla på rakt bett egentligen? Det lär ju vara ett av de mildaste betten man kan ha på sin häst (såklart beroende på hästen).
Har ett rakt gummibett på min häst, som han gillar väldigt mycket.
Måste jag då byta tillbaka till mitt tredelade när jag ska tävla i dressyr?

*KL

Varför får man inte tävla på rakt bett egentligen? Det lär ju vara ett av de mildaste betten man kan ha på sin häst (såklart beroende på hästen).
Har ett rakt gummibett på min häst, som han gillar väldigt mycket.
Måste jag då byta tillbaka till mitt tredelade när jag ska tävla i dressyr?

Ja det måste du.
Eller så gör du som jag och köper ett tvådelat magic bit.Tror inte det som visats på bild i tråden är tillåtet på dresyrtävling med tanke på mittdelen.
Det tvådelade beter sej ju som ett rakt, men är ju lite 'flexiblare' då såklart, men eftersom det är ledat så är det fritt fram för dressyrtävling:angel:
Har också en häst som älskar raka bett, OCH det här!

Men VARFÖR egentligen?! Det verkar ju som de flesta hästar trivs bättre med det, då det är mjukare i munnen.
Sen är de ju svårare att ställa oh sådär, men det är bra för min häst då han gärna förböjer sig. Och det är ju beroende på ruttarens ridande.
Hm.. låte rju fint i och för sig, får man tävla på det då? han trivs på sitt tredelade också, men går bättre påd et odelade. Men jag får väl ha det tredelade på tävlingarna bara då ;)

Varför har jag inget svar på. Hänger nog kvar sen gamla tider skulle jag tro..tyvärr.

Ang tävla på tvådelat Magic bit så står det i TR att bettet måste vara ledat på ett eller två ställen (två eller tredelat alltså;)) plus att det inte får skada hästen på något sätt då förstås.

Det här ser ut som vilket tvådelat bett som helst. Går bara inte att böja så det hamnar i gommen. Så nog är det tillåtet alltid.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 182
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30