Mager häst!

Sv: Mager häst!

Han är arabkorsning, slutmätt ponny, så ja. :)

Men 6 kg är ju pyttelite :confused:

Mitt kallblod, liten D-ponny, fick 16 kg ensilage om dagen innan de fick fri tillgång på halm. Hon rids knappt alls nu och ändå är hon inte speciellt tjock.

kl

Har lite samma problem. Min häst är inte riktigt så tunn, har fått upp honom betydligt i vikt sen förra vintern. Höanalys är på väg och så fort den kommit så ska en riktig (!) foderstat räknas ut.
Vad jag funderar på är, att under sommaren är han hur fin som helst och är precis lagom kraftig.
Däremot nu under vintern, så tappar han i vikt och blir dessutom bukig. Då är min tanke, att det måste finnas nåt i gräset som foderstaten nu saknar. Proteinet?
Han får ca. 6 kg hösligae, ett mått fibergi bas och linfrö + ett halvt mått müsli för äldre hästar (Eggersman tror jag?)
Foderstaten ska ändra så snart sommöjligt, undrar bara om nån vill vara snäll att ge mig en hint om vad det kan vara som saknas?
Tack på förhand!

Nu vet vi ju inget om din häst. Saker som ålder och storlek spelar ju in en hel del. Men äldre hästar får större behov än vanliga vuxna hästars. De behöver mer av både protein och energi. Det du ger är inte mycket i mängd om det inte handlar om en liten ponny. Även det att du ger bas är lite fel för det har alldeles för låga värden för en äldre krävande häst. Det hade nog varit bättre om du bara gav av det fodret som är speciellt för äldre hästar. Då istället gett mer av det. När du inte vet värdena på ensilaget så kan det med fördel kompletteras med lusern som är väldigt likt gräs värdemässigt. Mina gamlingar får fri tillgång på lusern och då äter ungefär tre kilo om dagen.
Det faktum att hästen blir bukig tyder på att den får för lite protein i sitt foder. Även här kan då lusern hjälpa till och höja proteinhalten på ett snällt sätt.

6 kg ensilage låter otroligt lite. Minst det dubbla och gärna mer om han är maxad ponny och tunn. Vikten beror ju på hur mkt vätska det är i fodret, jag brukar räkna på 1,5 gånger högiva om jag fodrar med hösilage och inte har fri tillgång (som jag oftast har).

6 kg är vad de minsta ponnyerna i stallet får här, jag hade ju ökat det till iaf det dubbla

Han får ca. tre-fyra kilo på morgonen också, så ja kanske nio-tio kilo om dagen blir det totalt. Räknade bara kvällshöt där, förlåt. Har bara följt de anvisningar då jag köpte honom (maj) hittills, men ökat lite mer i hö och foder gradvis. Har märkt nu först på senare tid att te varit lite fel..
Men ska som sagt få ordning på allt med fodret och höt inom en snar framtid! Har anat att det varit helt fel på foderstaten ett tag.
Har redan talat med en kunnig tjej som ska hjälpa mig att räkna på allt sen, när jag fått värdena. Tack för alla tips och råd!

Fast du behöver inte vänta på några värden för att öka på ensilaget. Man kan inte överfodra med grovfoder på ngt farligt sätt. Är han tunn behöver han mer.

det som saknas är mängd. Energi och protein. Inte bara det ena.

Din häst äter troligen snudd på det dubbla på sommaren.
bantar man hästen på vintern (=ger den mindre än den behöver) är det inte så konstigt att den tappar i vikt.

Förlåt alla. Såg att jag skrivit fel... Hon äter 2kg av korn och fibergi per dag.
Men höet kan jag inte höja. Hennes ägare gav henne bara 10 kg hösilage per dag och redan då blav hon lös i magen. Men nu efter 3 v ser jag redan en enorm skillnad. Så killen på tre hästar hade helt rätt.

Förlåt alla. Såg att jag skrivit fel... Hon äter 2kg av korn och fibergi per dag.
Men höet kan jag inte höja. Hennes ägare gav henne bara 10 kg hösilage per dag och redan då blav hon lös i magen. Men nu efter 3 v ser jag redan en enorm skillnad. Så killen på tre hästar hade helt rätt.

Det är ju bra att din häst ser bättre ut nu.
Men jag har svårt att tro att en häst blir lös i magen av för mkt ensilage, i så fall kan man ju nästan tro att det är ngt fel på det. Däremot kan de bli lösa i magen om de får för lite grovfoder.

Det jag kan säga är att med min häst kom en stor erfarenhet av mat. Jag äger en kräsen, svårgödd hästrackare som kom till mig mager som en pinne.
Dem råden jag kan ge är:
1. Kolla så att din häst äter höet/ensilaget för det är det absolut viktigaste (grundfoder). Egentligen ska en häst kunna klara sig på det.
2. Kolla analysen på ensilaget/höet.
3. Testa Spillers Condition Mix, ett extremt bra foder hos svenska foder. Müsli-foder som är rekommenderat för smala och tunna hästar. Krävs inte mycket för att få upp hästen i vikt och syns redan på pållen efter två veckor. Dem lanserar även foder för äldre- och fånghästar och är jätte duktiga och erfarna (kolla Svenskafoder.se och klicka vidare till häst- foder - Spillers) Glöm bara inte att fodra efter ridning för tusan annars är det lätt att du får en fång- eller energi häst. Dock innehåller inte Spillers foder havre så det är alltid ett +!

Om inte fodret funkar så ta ett trec-prov så du är säker på att det inte finns någon mask i magen som äter allt för din stackars häst.
Finns det ingen så kolla även tänderna så dom får i sig maten!

Hoppas det går bättre!
Lycka till :)
Mvh
Annika

Tack så mycket för tipsen! :)
Analysen är på G som tur är! Ja, min pålle var också en mager stackare, har faktiskt fått upp honom en hel del, men lär mig fortfarande om allt med foder och grejer! Inte är det lätt inte, trots att jag frågat massor av kunniga.
Tack igen! :)

Min häst var oxo väldigt mager ett tag. Jag ger henne nu 1dl matolja om dagen, kan säga att det funkar alldeles utmärkt och hon har till och med fått en liten "kul mage". :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: mackan
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka