Mager häst!

N

Nicolina20

Hej, jag har en korsning fullblod och något mer ( kan inte exakt har henne som foderhäst) och hon är väldigt mager. Man kan känna revbenen lätt och hennes kotor på rumpan syns jättetydligt. Hon är 20 år och går på lösdrift.
Hon äter 12kg hösilage om dagen + att hon får ett halvt hippomått korn kross och ett halvt hippomått fiber gi.
Min fråga är: Är det tillräckligt eller ska hon ha mer av något?:confused:

Sv: Mager häst!

Med tanke på att hon är mager så räcker det ju inte...
Har du någon koll på hur mkt näring det är i höet?
Rids hon? Isf, låt henne stå tills hon lagt på sig, med tanke på hennes ålder kan det bli svårt ändå.. Jag ger inte korn till mina då jag inte tycker att det ger någon effekt och har dessutom haft hästar som fått utslag av det. Prova ge henne lusern? Är inte säkert att hon tycker om det men är värt att prova. ½ mått fibergi ger nog inte speciellt mkt heller tyvärr (antar att det är bas?) Om hon är så mager som du beskriver behöver hon minst ha det dubbla.. Och mer hö, helst fri tillgång. Åka kraftfodret succesivt till henne, och ta ut en vetrinär, kan vara så att hon har dåliga tänder och om inte annat så kan du få tips av denne vad du ska mata henne med.
Hoppas du får upp henne i hull igen :)

Är hon mager låter det knappast troligt... Hur mycket de behöver beror på hur näringsrikt silaget är. Om det finns analys på silaget går det realtivt enkelt att räkna ut om det är lagom eller ej. Jämfört med en "standardhäst" sedan är de individuella skilnaderna jätttestora.

Som jämförelse så äter min normalhulliga häst mer än din och då har vi bra värden på silaget. Ett halvt mått kornkross är ju i prinicp inget, det väger inte mycket.

Hur länge sedan är det du avmaskade henne? Kan ju annars ha med det att göra?

Dels så räcker ju uppenbarligen inte det foder hon får eftersom hon är mager. Dels så är det alltid svårare att fodra äldre hästar.
Som skrivet innan finns det en del frågor att få svar på för att ha en chans att fundera ut vad som är fel på henne. Vissa av dem kanske du inte har svar på men då kan det vara bra att undersöka de sakerna.

Man behöver veta följande:
Hur mycket hon arbetar/rids?
Storlek på henne?
Har hon täcke på sig på lösdriften?
Hur värdena är på ensilaget hon äter inte minst TS halten för att kunna säga om 12 kilo är bra eller dåligt mängd?
När hon är avmaskad eller om det gjorts träckanalys?
Inte minst på en så gammal häst så behöver man hålla väldigt koll på tandstatusen. Så när är hennes tänder kollade sist.

För om hon rids mycket eller hårt är det på tok för lite foder hon får oavsett värdena.
Stoleken på hästen avgör i viss mån hur mycket foder den behöver.
Med eller utan täcken kan spela väldigt stor roll för en äldre häst som är tunn. Utan täcke på lösdrift kan den lilla energi hon får av fodret helt gå åt till att hålla värmen. Så med ett till förhållandena väl anpassat täcke kan göra att mer energi går åt till hästen själv istället.
Om ensilaget har en låg TS-halt så är inte heller 12 kilo så mycket att hurra för till en stor häst. Men har det en hög TS-halt så kan det vara vad hästen behöver äta. TS-halten avgör ju hur mycket vatten ett foder innehåller och ju lägre den är ju mer väger fodret även om volymen är den samma.
Mask är en vanlig orsak till hästar inte håller hullet kanske inte på så gamla hästar som den här men ändå fullt möjligt. Så om det inte är gjort träckprov på henne bör du göra det. Går lätt att köpa på apotek eller i hästaffärer ett kolla masken paket och göra det. Visar det sig då hästen har mask ringer man veterinär och beställer ett recept på ett lämpligt maskmedel.
Tänderna slits på hästar och när de blir äldre får många problem med att tugga vissa typer av foder. Vanligast att de har svårt för stråfoder och säd. Så till hästar med tandproblem kan man få hitta på alternativa lösningar för att de ska kunna äta på ett bra sätt. Om det inte är gjort ska du låta kontrollera hennes tänder. Det kan på en gammal häst både handla om att hon då inte kan tugga men också att hon har fickor i tandköttet där det packas foderrester.

OM du har koll på värdena på grovfodret, täcke, avmaskning och tänder och allt är bra så behöver du ändra eller öka mängden foder hon får. Det är inga större mängder som du ger idag och kanske inte de bästa fodren heller till en gammal häst. Som exempel skulle t ex Hippoalfa troligen vara ett mycket bättre foder till henne än kornkross och Fibergi. Kanske att hon skulle behöva ett par kilo per dag också av det för kunna hålla hullet nu vintertid på lösdrift.

Vet du vad hösilaget innehåller? är tänder kollade? de blir ju sämre när de börjar bli äldre och kan få svårt att tugga maten. Är hästen avmaskad?

Din häst behöver mer mat helt enkelt, krafft rehab ska vara bra för att få upp dom i vikt (har inte provat själv), annars olja kanske.
Hur ser den ut i musklerna? kanske behöver mer protein oxå ?

Avmaskad?
uträknad foderstat?
även om man har uträknad foderstat så brukar det itne räcka på vissa hästar. Jag tycker om lucern på hästar som är magra.
Tänderna?

Lycka till : )

Du måste börja med att kontrollera om hästen kan tillgodogöra sig fodret eller inte. Många äldre hästar har problem med smärtsamma processer i någon/några tänder och vissa har sk senilt glattbett, dvs tuggytorna är så nedslitna att de mest liknar ett marmorgolv. En häst med tandproblem äter ofta långsamt och kan ha hela foderdelar i avföringen - men även om du inte känner igen något av dessa symptom så bör du låta en veterinär med tänder som intresse undersöka henne.

Det finns även andra medicinska orsaker till avmagring hos en äldre häst; organsvikt, hjärtsjukdomar, tumörer osv -detta bör också uteslutas innan du börjar grubbla på foderstaten. Även parasitstatus måste kartläggas - vet du om detta är kollat eller hur hon har avmaskats? Köp Kolla Masken och skicka in.

Rent generellt kan man ju säga att en häst som är tunn behöver mer mat. Ta kontakt med veterinär, men öka grovfodergivan några kilo direkt. Har du analys på hösilaget? Annars kan man ju bara spekulera om dess näringsvärde. Prova att räkna ut stoets foderstat på Hippocamous hemsida, där har de ett gratis foderstatsprogram under fliken "Hästens foder". Adressen är http://hippocamous.slu.se.

Jag har pratat med en kille på tre hästar i kungälv och han säger att lucern inte fungerar på det sättet som hon behöver och att betfor bara innehåller socker så det hjälper inte heller så mycket. Men att korn kross ska binda fettet och att fibergi innehåller alla dom nyttigheterna som hästen behöver.
Jag har inte kollat tänderna på henne, men hon äter normalt och verkar inte ha ont.
Nej höet är inte analyserat (men bonden vi köper det från har hästar och säger att det borde räcka)

Hon rids inte så mycket, mest promenadridning kanske var fjärde dag.
Ja hon har täcke på sig nu på vintern eftersom hon e blandning av fullblod så har hon väldigt kort päls.
Hon kan inte ha fri tillgång till hö eftersom vi har två shetisar som är rätt så kraftiga i samma hage.
Men jag ska höja fibergi och korn krosset.
Tack för alla svar!

Killen i Kungälv har fel och du bör söka fakta på annat håll. Det är bra att be om råd, men ibland måste man sålla bland alla tips man får - vissa är faktiskt uppåt väggarna. Det gäller förstås även på internet!

Ingen bonde kan se ett hö eller hösilages näringsvärden, däremot kan de säga att värdena är bra för att få okunniga hästtjejer att köpa mer.

Gå in på Hippocampus hemsida, det är Sveriges Lantbruksuniversitet som står bakom den. Det är en säker källa och där kan du få mycket information.

Du bör också för hästens skull ta ut en veterinär, det kan du inte låta bli att göra hursomhelst eftersom den som är ansvarig för ett djur också är ansvarig, enligt djurskyddslagen, att ta väl hand om individen. Och det är inte förenligt med gott djurskydd att låta en häst magra av utan att veterinärundersöka den.

Hej, jag har en korsning fullblod och något mer ( kan inte exakt har henne som foderhäst) och hon är väldigt mager. Man kan känna revbenen lätt och hennes kotor på rumpan syns jättetydligt. Hon är 20 år och går på lösdrift.
Hon äter 12kg hösilage om dagen + att hon får ett halvt hippomått korn kross och ett halvt hippomått fiber gi.
Min fråga är: Är det tillräckligt eller ska hon ha mer av något?:confused:

Vad jag skulle våga svara på utan att vara där är väl att först måste du veta om ditt silage är bra! Har du inte möjlighet till analys så kolla de andra hästarna som äter av det. Klarar dom sig bra och vad får dom för kraftfoder? Jag skulle nog öka på högivan om det går, silage ska man alltid ge lite extra av, jämfört med hö. Sen rekommenderar jag GROOV 125 och/eller lucern!
Guds gåva till de magra hästarna :) Min häst som har svårt att hålla hullet får oändligt många kg silage om dagen och 2 kg GROOV 125 plu ett kg korn.. Han har hållt sig fin hittills :) Håll koll på proteinerna, så att det inte blir för mycket för din pålle!! Sen kanske kolla tänderna? Om pållen har svårt att tugga pga åldern så rekommenderar jag uppblötta pellets. Och är hästen avmaskad? Mask äter näring som bara den! Hoppas du fann något vettigt i min text :P

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

tycker som resten att silaget skulle behöva analyseras, i övrigt låter 12 kg som väldigt lite. Mitt varmblodssto går också på lösdrift nu, med fri tillgång till hö. Dock äter hon utöver det 1 kg havre + 0.4 kg sojamjöl. Paintstoet som var vädligt tunn när hon kom hit äter inne 10 kg hö + 1 kg havre, 1 kg lucernpellets, 0.5 kg kornkross samt biotin. I hagen har hon dessutom fri tillgång till hö och hon har börjat lägga på sig fint efter bara ett par veckor.

Jag skulle i första hand höja mängden silage till din häst, och även kraftfodret om det är nödvändigt. Ett annat alternativ är ju att ge henne lucernhack, gärna fri tillgång. Går det kanske att ordna en höhäck eller stor krubba för lucernet till henne som shettisarna inte kommer åt? Väljer du att ge lucernpellets, så kom ihåg att det alltid ska utfodras blött.

Eftersom hon är tunn räcker ju inte det hon får nu. Detta nu under förutsättning att hon är frisk.

Men seriöst? Du tänker inte ge stackarn mer hösilage pga shettisarna? Byte av hage kanske vore lämpligt då? Min travare som nästan ligger på ponnymått får ju mer att äta än din. Vad säger ägaren? jag hade varit vansinnig om någon lånade min häst och faktiskt tillät den att bli så mager och sen inte gör något åt det.

En kompis till mig har ett fullblod som magrar ur ibland, hon har fodrat på med Fibergi Elit och bdet har funkat fint! Hon har fått rätt mkt av det, samt så mkt hö hon äter. !2 kg hösilage säger ju inte såmt, man får ju räkna med att en del av det bara är vatten, hur mkt beror ju på.. Så 12 kg hösilage behöver inte vara så mkt alls! Ge henne så mkt äter! Även olja kan ju vara bra, ger mkt energi, och energi som inte går åt blir ju fett..
Sen får du ju testa dig fram, hästen får ju inte blir för "het" heller!

Jag har pratat med en kille på tre hästar i kungälv och han säger att lucern inte fungerar på det sättet som hon behöver och att betfor bara innehåller socker så det hjälper inte heller så mycket. Men att korn kross ska binda fettet och att fibergi innehåller alla dom nyttigheterna som hästen behöver.
Jag har inte kollat tänderna på henne, men hon äter normalt och verkar inte ha ont.
Nej höet är inte analyserat (men bonden vi köper det från har hästar och säger att det borde räcka)

Hon rids inte så mycket, mest promenadridning kanske var fjärde dag.
Ja hon har täcke på sig nu på vintern eftersom hon e blandning av fullblod så har hon väldigt kort päls.
Hon kan inte ha fri tillgång till hö eftersom vi har två shetisar som är rätt så kraftiga i samma hage.
Men jag ska höja fibergi och korn krosset.
Tack för alla svar!

Hej! Handlar även jag på Tre Hästar och de har ett alldeles utmärkt lucernhack som heter Green Power hos sig som t o m min kräsne kille pulade i sig :) De har även pelleterat lucern för de som inte är fullt så kräsna. Det är mycket bra till magra hästar och du kan ge rikligt av det.

Fördela det över flera mål. Vår häst är också en fullblodskorsning och vi hade problem att få honom i hull det första året. För hans del handlade om att han inte hade ro att äta upp, då speciellt morgonmålet. Du kan också ge din häst lite bättre mineraler som förbättrar foderupptaget. En höanalys är förstås nödvändigt för att kunna beräkna en fullvärdig foderstat. Kan säga att vår häst som är ganska liten 155 cm och nu i perfekt hull, får ca 12 kg hösilage/dag. Så öka på höet ytterligare eftersom hästen är mager.

Se upp för Fibergi till en gammal häst då det innehåller mycket socker som kan skada tänderna.

En rekommendation för framtiden är att du redan i slutet av betessäsongen medan hästen förhoppningsvis är i gott hull ser till att stödfodra den och grunda redan tidigt på säsongen med lucern innan hästen faller ur. Lycka till!

Senast ändrad:

Håller med, kolla tänderna!! Vår då 21åriga ponny magrade ur i somras på BETE!! vi ringde ut veterinären o han kikade i munnen o var tvungen att dra ut både framtänderna i överkäken. Visade sig att dom var ruttna invändigt. nu är han rund o fin igen o snart 22år.
Kolla även när hon är maskad senast o lusern är ett hett tips.
Går hon utan täcke på lösdrift?? Lösdrift i all ära(våra tre går på lösdrift året om) men en gammal häst kan behöva lite extra värme som ett täcke ger. Men se till att hon alltid är torr under o det är täcken som håller emot annars är det bättre att gå utan.

Folk låter lite arga här i tråden men jag ska försöka förklara lite varför en del blir upprörda. Jag har själv dels många hästar men också fullblod och hästar med mycket fullblod i så jag vet ganska bra vad som krävs för dem.
Mina hästar får allihop fri tillgång på ensilage som år har bra värden, så pass bra att många lättfodrade hästar inte hade behövt något mer alls utom lite mineralfoder. Så om jag ser på hur fort de äter upp en bal, hur många som delar på den och vad den väger. Så äter de i snitt 27 kilo om dagen. Då är en del av de som äter av föl och stoppar inte i så många kilon själv. Till detta så får de mellan ett och tre kilo lusern pellets från Kvarnby foder som har bland de högsta fodervärdena. Så om jag t ex hade valt kraffts lusern hade jag lägga till något för att få samma värden. Dessutom får de dräktiga och digivande ston mellan ett och tre kilo kraftfoder lite individuellt om det är pellets och/eller havre.
Så om jag hade haft din häst här bland mina borde foderstaten sett ut så här:
27 kilo ensilage TS-halt 50

Till detta ska jag tillägga att även jag shettisar i en av hagarna, modell mini dessutom. Men givetvis har även de fri tillgång till grovfoder. Nu kan de ju inte stoppa i sig så mycket så det blir mer än kanske 3 - 4 kilo beroende på hur kallt det är ute. Så det inte heller någon bra ursäkt skylla på shettisarna när din häst inte får mer mat. För de små är inte glupskare än andra hästar och efter någon tid anpassar även de sig till fri tillgång. Det som kan göra dem feta är om man valt grovfoder som har fel värden för hästen inte mängden den äter egentligen.
3 kilo lusern pellets (efter som hon är mager)
1 - 2 kilo av ett anpassat kraftfoder (efter som hon är mager).
Om du ser det och jämför med vad hon får hos dig så är det nästan dubbelt så mycket.

Vilket eller vilka foder du ska välja är mer en fråga av vad som finns att köpa där du bor för de flesta tillverkare har någon typ av foder som passar de flesta. Men du har tips på olika foder som Groov och Hippoalfta, de är mer lämpliga att ge just din häst en korn och fibergi. Dessutom har jag en känsla av att Hippoalfa hade blivit det billigaste alternativet för henne av dem.

Tittade lite på Fibegis produkter. En lite detalj till vi vet inte ens vilken typ av fibergi det är du ger henne, men när man tittar på deras olika foder har de egentligen inget som direkt är anpassat till din hästs behov de har förhållandevis låga mängder av protein och ger över lag låga kvoter. Din häst behöver helt enkelt att annat foder för att täcka upp sina behov. Så ta reda vilka andra typer av foder som att få tag i för din del för det här är inte bra.

Hon är ju fullblodskorsning och dessutom "gammal!. Går dessutom på lösdrift och då vet man inte hur mkt hö dom får i sig? Fri tillgång skulle ju vara bra. Fullbloden är ganska känsliga och kräver ofta mycket mer foder en andra raser. Dom tål vanligtvis mer kraftfoder ox å. Ge henne korn/lucern som tillskott och absolut mer hö! Täcka henne ordentligt så hon håler värmen.
Börja med ngt halvkilo korn och om du vill ge pelletrerat lucern så skall du blötlägga pelletsen en stund. Börja med en halvliter torr lucern och öka sedan på både kornet och lucernet vartefter. Äldre hästar kräver mer mat för underfettets skull.
Lycka till!

Eftersom jag inte är och inte utger mig för att vara en expert på minsta vis,så kan jag bara rekommendera följande:
1. Avmaskning. Kolla att det gjorts och när.
2. Fri tillgång på stråfoder, trots allt så äter hästar i frihet mer eller mindre hela tiden, och de är sällan eller aldrig magra på det sätt du beskriver, så jag tror att tänket "tillbaka till naturen" kan vara bra här.

Sen tycker jag att du kanske borde överväga att byta foder helt o hållet. Knappt någon av alla hästar jag träffat har haft en foderstat utan betfor, kraftfoder (max 1 kg/100 kg häst) och ganska många har kört med fri tillgång på stråfodret eftersom de flesta hästar mår bra av det. Ska man reglera så ska din häst ha mer än tumregeln på minst 1 kg stråfoder på 100 kg häst, eftersom den har mycket fullblod i sig. Rent generellt kräver den typen av häst mycket kraftfoder också, eftersom de har aningen högre ämnesomsättning än många andra hästar.

Mer uttömmande info kan du få av din veterinär eller foderbutik.
Lycka till!
Jessica

Senast ändrad av en moderator:

kl

Har lite samma problem. Min häst är inte riktigt så tunn, har fått upp honom betydligt i vikt sen förra vintern. Höanalys är på väg och så fort den kommit så ska en riktig (!) foderstat räknas ut.
Vad jag funderar på är, att under sommaren är han hur fin som helst och är precis lagom kraftig.
Däremot nu under vintern, så tappar han i vikt och blir dessutom bukig. Då är min tanke, att det måste finnas nåt i gräset som foderstaten nu saknar. Proteinet?
Han får ca. 6 kg hösligae, ett mått fibergi bas och linfrö + ett halvt mått müsli för äldre hästar (Eggersman tror jag?)
Foderstaten ska ändra så snart sommöjligt, undrar bara om nån vill vara snäll att ge mig en hint om vad det kan vara som saknas?
Tack på förhand!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Min häst blir konstig i magen av hösilage, han har bra bajs och beter sig inte mer annorlunda än i vanliga fall. Men när han...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: mackan
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka