Jag har lite samma problem som du, min häst är även dålig på att äta. Linfröolja har jag inte lyckats få i honom alls. Minsta droppe och han ratar hela rappet
.
Jag har provat allt , fett, protein, mineraler, vitaminer jaa allt, men det har haft dålig eller ingen effekt alls. Granngården har något som heter "Protein koncentrat". Funkar inte alls. Han äter, massor, men det ger ingen effekt. I flera år har jag kämpat med etta. Även min häst blir superfin på sommaren och går snabbt upp i hull på vår/försommar, så fort gräset börjar komma fram, då slutar han också att äta kraftfodret, går inte att truga i han nåt. Det är bara gräs som hägrar då. Men som sagt, det är ju inga problem då heller.
Så vad är det i gräset som får sån effekt har jag funderat och funderat över. Protein ja, men tillskott av protein har ju inte gett effekt alls på min häst. Så vad mer är det i gräset, framför allt på våren, som det är fattigt av i höt på vintern, funderade jag över tills jag fick jag en broschyr i min hand, som tog upp sockrets betydelse för metabolismen.
Då bestämde jag mig. Jag ökar sockerhalten i fodret. Ja, ve och fasa, som att svära i kyrkan nuförtiden, men det funkar. Han får numer proteintillskott PLUS massor med socker. Så mycket betfor han mäktar med PLUS att jag ger melass. Varje dag, massor. Plus B-vitamin och foderjäst (som han fått hela tiden i flera år). Och nu äntligen håller han hullet. Han är superfin fortfarande. Jag tror jag har hittat den felande länken. Sockret....
Socker behövs för metabolismen, för att bryta ner proteinet och bygga upp det igen går det åt energi. Och hästar med hög omsättning (såna som min som har svårt att hålla hullet) dom behöver mer socker för att klara metabolismen. Proteinet behövs också, men för att tillgodose sig proteinet, behövs energi, socker ger den energin som saknas. Det kan vara värt att prova. Hästar som har svårt att hålla hull har ofta inga problem med fång. Men så klart man ska vara uppmärksam och försiktig.
I dagens läge när alla är så rädda för socker blir det lätt att man missar den detaljen. Men alla hästar är olika, en del kanske behöver mycket socker...