Mager häst

Emmah92

Trådstartare
Köpte min gamle travare tidigare i sommar. Tyckte han var väl mager men gick på bete och fri tillgång till hö och jag fick då upp honom. Men nu har han gått ner igen då vintern kom. Han har fri tillgång till hö dygnet runt, samt får krafftgrund och havre.(samma som förra ägaren gav). Fick tips om att prova lusern men han vägrar äta det i alla former.. Har någon tips på vad jag ska ge honom?
Han har ej mask och tänderna är kollade..
 
Du kan ju testa olja I maten och ett varmt täcke så att han slipper lägga så mycket energi på att hålla sig varm.
 
Jag hade bytt ut krafft grund mot ett foder med betydligt högre proteinhalt. Tex krafft muskel.
Jag antar att du inte har någon analys på ditt grovfoder? Det är ju en fördel, men utifrån läget får du anta att det förmodlingen är för lågt i energi och protein för att hästen ska lägga på sig. Så satsa på mera protein och energi, och som tidigare svarande sa - se till att täcka hästen så den inte gör av med energi på att hålla värmen.
 
Köpte min gamle travare tidigare i sommar. Tyckte han var väl mager men gick på bete och fri tillgång till hö och jag fick då upp honom. Men nu har han gått ner igen då vintern kom. Han har fri tillgång till hö dygnet runt, samt får krafftgrund och havre.(samma som förra ägaren gav). Fick tips om att prova lusern men han vägrar äta det i alla former.. Har någon tips på vad jag ska ge honom?
Han har ej mask och tänderna är kollade..
jag har ett fullblod som blir ett benrangel på vintern om han inte får krafft sensitive och mash morgon och kväll samt fri tillgång på hö. sensitive innehåller mycket protein.
 
Du kan ju testa olja I maten och ett varmt täcke så att han slipper lägga så mycket energi på att hålla sig varm.
Tack för svar! Bör man använda nån speciell olja? han har ett tjockt vintertäcke m hals och stalltäcke om nätterna så tror inte han fryser :)
 
Jag hade bytt ut krafft grund mot ett foder med betydligt högre proteinhalt. Tex krafft muskel.
Jag antar att du inte har någon analys på ditt grovfoder? Det är ju en fördel, men utifrån läget får du anta att det förmodlingen är för lågt i energi och protein för att hästen ska lägga på sig. Så satsa på mera protein och energi, och som tidigare svarande sa - se till att täcka hästen så den inte gör av med energi på att hålla värmen.

Jag hade bytt ut krafft grund mot ett foder med betydligt högre proteinhalt. Tex krafft muskel.
Jag antar att du inte har någon analys på ditt grovfoder? Det är ju en fördel, men utifrån läget får du anta att det förmodlingen är för lågt i energi och protein för att hästen ska lägga på sig. Så satsa på mera protein och energi, och som tidigare svarande sa - se till att täcka hästen så den inte gör av med energi på att hålla värmen.

Hej tack för svar! Fick ett tips om att testa sensitive. Nej tyvärr så har jag ingen analys på höet, men nu är det inte mycket kvar i vilket falldå vi inte hann slå tillräckligt så blir att köpa och då ska jag kolla om de gjort någon analys. Han har ett tjock täcke m hals och stalltäcke om nätterna så tror inte att han fryser :)
 
Tack för svar! Bör man använda nån speciell olja? han har ett tjockt vintertäcke m hals och stalltäcke om nätterna så tror inte han fryser :)

Den enda oljan i mitt tycke att ge hästen är kallpressad linfröolja. Den innehåller det bästa förhållandet mellan de viktiga fettsyrorna Omega-3 och Omega-6.
 
Tack för svar! Bör man använda nån speciell olja? han har ett tjockt vintertäcke m hals och stalltäcke om nätterna så tror inte han fryser :)
Det stämmer som @MonteRose skrev att linfröoljan har en bättre kvot mellan omega 3 och 6 än andra oljor. Dock är den ganska dyr om man vill använda olja som regelbunden energitillsats. Jag ger det ibland, men annars är vanlig rapsolja ett ekonomiskt alternativ. Jag länkar till Hippsons artikel om oljor:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/omega-3-ar-viktigt-aven-for.htm
 
Tack så mycket, jag får köpa linfröolja och försöka fördela det, tex ge det var 4e dag och resten rasp! :)
 
Tack så mycket, jag får köpa linfröolja och försöka fördela det, tex ge det var 4e dag och resten rasp! :)
Jag har lite samma problem som du, min häst är även dålig på att äta. Linfröolja har jag inte lyckats få i honom alls. Minsta droppe och han ratar hela rappet :).

Jag har provat allt , fett, protein, mineraler, vitaminer jaa allt, men det har haft dålig eller ingen effekt alls. Granngården har något som heter "Protein koncentrat". Funkar inte alls. Han äter, massor, men det ger ingen effekt. I flera år har jag kämpat med etta. Även min häst blir superfin på sommaren och går snabbt upp i hull på vår/försommar, så fort gräset börjar komma fram, då slutar han också att äta kraftfodret, går inte att truga i han nåt. Det är bara gräs som hägrar då. Men som sagt, det är ju inga problem då heller.

Så vad är det i gräset som får sån effekt har jag funderat och funderat över. Protein ja, men tillskott av protein har ju inte gett effekt alls på min häst. Så vad mer är det i gräset, framför allt på våren, som det är fattigt av i höt på vintern, funderade jag över tills jag fick jag en broschyr i min hand, som tog upp sockrets betydelse för metabolismen.

Då bestämde jag mig. Jag ökar sockerhalten i fodret. Ja, ve och fasa, som att svära i kyrkan nuförtiden, men det funkar. Han får numer proteintillskott PLUS massor med socker. Så mycket betfor han mäktar med PLUS att jag ger melass. Varje dag, massor. Plus B-vitamin och foderjäst (som han fått hela tiden i flera år). Och nu äntligen håller han hullet. Han är superfin fortfarande. Jag tror jag har hittat den felande länken. Sockret....

Socker behövs för metabolismen, för att bryta ner proteinet och bygga upp det igen går det åt energi. Och hästar med hög omsättning (såna som min som har svårt att hålla hullet) dom behöver mer socker för att klara metabolismen. Proteinet behövs också, men för att tillgodose sig proteinet, behövs energi, socker ger den energin som saknas. Det kan vara värt att prova. Hästar som har svårt att hålla hull har ofta inga problem med fång. Men så klart man ska vara uppmärksam och försiktig.

I dagens läge när alla är så rädda för socker blir det lätt att man missar den detaljen. Men alla hästar är olika, en del kanske behöver mycket socker...:p
 
Jag har lite samma problem som du, min häst är även dålig på att äta. Linfröolja har jag inte lyckats få i honom alls. Minsta droppe och han ratar hela rappet :).

Jag har provat allt , fett, protein, mineraler, vitaminer jaa allt, men det har haft dålig eller ingen effekt alls. Granngården har något som heter "Protein koncentrat". Funkar inte alls. Han äter, massor, men det ger ingen effekt. I flera år har jag kämpat med etta. Även min häst blir superfin på sommaren och går snabbt upp i hull på vår/försommar, så fort gräset börjar komma fram, då slutar han också att äta kraftfodret, går inte att truga i han nåt. Det är bara gräs som hägrar då. Men som sagt, det är ju inga problem då heller.

Så vad är det i gräset som får sån effekt har jag funderat och funderat över. Protein ja, men tillskott av protein har ju inte gett effekt alls på min häst. Så vad mer är det i gräset, framför allt på våren, som det är fattigt av i höt på vintern, funderade jag över tills jag fick jag en broschyr i min hand, som tog upp sockrets betydelse för metabolismen.

Då bestämde jag mig. Jag ökar sockerhalten i fodret. Ja, ve och fasa, som att svära i kyrkan nuförtiden, men det funkar. Han får numer proteintillskott PLUS massor med socker. Så mycket betfor han mäktar med PLUS att jag ger melass. Varje dag, massor. Plus B-vitamin och foderjäst (som han fått hela tiden i flera år). Och nu äntligen håller han hullet. Han är superfin fortfarande. Jag tror jag har hittat den felande länken. Sockret....

Socker behövs för metabolismen, för att bryta ner proteinet och bygga upp det igen går det åt energi. Och hästar med hög omsättning (såna som min som har svårt att hålla hullet) dom behöver mer socker för att klara metabolismen. Proteinet behövs också, men för att tillgodose sig proteinet, behövs energi, socker ger den energin som saknas. Det kan vara värt att prova. Hästar som har svårt att hålla hull har ofta inga problem med fång. Men så klart man ska vara uppmärksam och försiktig.

I dagens läge när alla är så rädda för socker blir det lätt att man missar den detaljen. Men alla hästar är olika, en del kanske behöver mycket socker...:p
 
Åh, det lät ju riktigt genomtänkt! Får köpa betfor och ge honom det lite mer, kanske inga mängder till att börja med. Men får ta det successivt :) köpt krafft sensitive idag och det gick hem iallafall :)
 
Åh, det lät ju riktigt genomtänkt! Får köpa betfor och ge honom det lite mer, kanske inga mängder till att börja med. Men får ta det successivt :) köpt krafft sensitive idag och det gick hem iallafall :)
Ja, betfor är dessutom bra för tarmarna då det innehåller mycket fiber. Öka succesivt och ha uppsikt så att det inte uppstår någon fångeffekt. Melass, för övrigt, har jag hört att det är ganska vanligt att just travhästar får. Men det kanske du ska avvakta med. Inte allt på en gång.

Jag missade ju poängen i mitt förra inlägg, just socker är det ju stor halt av i det första gräset som kommer upp på våren, tror att det är det som satt fart på min hästs proteinomsättning just på vårkanten, då han lägger på sig hull riktigt snabbt och helt utan kraftfoder eftersom han helt enkelt vägrar äta sånt så fort gräset börjar växa. :D
 
Jag har haft goda erfarenheter av Hippos Grow Alfa.
Jag har också en sån däringa gräshäst. Blir rund som en tunna på sommaren men tappar lätt överlinjen och blir lite bukig på vintern.
Sedan jag började med Hippo Grow alfa har vinterbekymret nästan helt försvunnit. Rund som en tunna blir han fortfarande på sommaren och får gå på ponnybetet :D
 
Nu är jag ju väldigt gammalmodig, men har direktiven om selen "försvunnit"? Jag läser aldrig om fodringsråd där selentillskott rekommenderas längre? Det var ett måste, då E-vitamin och selen samverkar vid muskelsättningen. Många "magra" hästar är ju muskelfattiga /sätter inte muskler och då kan det saknas annat än protein, tänker jag...

När jag var aktiv med egna hästar har jag haft några svårfodrade genom åren.. Det finns ju en individuell faktor att ta hänsyn till som inte finns i några foderuträkningar. Likvärdiga hästar(samma storlek, och arbete) kan trots samma analyserade hö och uträknad foderstat (som hamnar på samma) vara helt olika.

Fosfor/calsiumhalten har jag t ex varit med om att en individuell häst behövde mkt mera fosfor för att fungera optimalt. B-vitaminbrist var boven i ett annat fall. Just den hästen tappade hull så fort vi tog bort "mäsk" (köpt restprodukt från öl-bryggeri) oavsett hur bra grovfodret var.

Helt OT så tycker jag däremot att det som idag anses vara "normalt" hull i mina ögon är klar övervikt (alla får panik om revbenen börjar synas). De hästar som många tycker är "magra" är i mitt tycke omusklade/otränade eller tränas på fel sätt... Men det är jag det. Nu menar jag absolut inte skräckexemplen som man ser ibland, utan vanliga hästar, där ägarna får påpekanden som "han är lite tunn" osv. Jag vet inte när idealet ändrades, men helt klart vill folk ha sina hästar "biffigare" (läs tjocka) än för 20 år sen. Hur kan hästars hull bli en trend? Jag kopplar också ihop min åsikt med alla "välfärdssjukdomar" som var och varannan häst får nuförtiden. Hellre en lite tunnare välmusklad häst, än en grov maffig sak som ser ut att ha "muskler" - men som är inbäddad i fett...
 
Tänk på att för hög kvot mellan energi och protein kan få effekten att hästen inte lägger på sig hull.

När jag fick hem min kantiga häst så fick hon i början fri tillgång på hö (2 hästar delade på 30kg) med värdena (kg foder)
Mj 9,?
Sbrp 38

3 kg lussern kvarby
2dl olja

Hon blev ganska snabbt fin på det och jag har nu minskat till 2 kg lussern och 1 dl olja.

Men allt hänger ju på vad ditt hö innehåller.
 
Jag har haft goda erfarenheter av Hippos Grow Alfa.
Jag har också en sån däringa gräshäst. Blir rund som en tunna på sommaren men tappar lätt överlinjen och blir lite bukig på vintern.
Sedan jag började med Hippo Grow alfa har vinterbekymret nästan helt försvunnit. Rund som en tunna blir han fortfarande på sommaren och får gå på ponnybetet :D
 
Ja men då kanske det är värt att prova om sensitive och betfor inte gör susen! Tack så mycket för svar! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp