Jag citerar vad jag läst på en tyvärr okänd hemsida (kan ha varit aftonbladets):
"Äldre hästar kräver mer protein och fosfor. Fosforrika fodermedel är t ex vetkli. Ca/P-kvoten bör för häst ligga mellan 1,2 - 1,8 och på äldre hästar neråt 1,2."
Dessutom läser jag att äldre hästar inte bör få för mkt kalcium på
www.krafft.nu: citat: "Veterinär Per Spångfors om äldre hästars näringsbehov: betonar att lever- och njurfunktionen bör kontrolleras årligen för att foderstaten skall kunna anpassas på rätt sätt.
- Vid dålig leverfunktion utvecklar många hästar en överkänslighet mot protein, och vid störd njurfunktion är det kalcium som de i många fall inte tål i några större mängder. Foderstaten måste anpassas efter de här båda värdena."
- Vilket tydligen gör att man får ha bruket av Lucern under viss uppsikt. Som tur är så finns ju Mix och GreenGrass varianten av Lucern där halten Ca ej är så hög - till oss med gamla hästar med lösa tänder - vilka kräver blött, hackat stråfoder.
Men det kanske är som P.L. säger: att kvoten är av underordnad betydelse, bara mängden är tillräcklig. Då behöver man inte bekymra sig så mkt.