Mager fångponny

Sv: Mager fångponny

Vad tror du om att testa:

3 kg hö
0,6 kg lucern
50 gr vetekli
25 gr Miner Vit

MJ 28
Smrp/MJ 6,13
Ca/P 1,84
Ca/Mg 2,89

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Du kan ju prova att byta ut lite hö mot lucernhack eller så kan du prova med Krafft Protein, som jag har för mig innehåller väldigt lite stärkelse.

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Jessica skrev:
Olja innehåller inget protein alls!!!!! Helt fel att ge om man har en häst med proteinbrist.

Anledningen till att man vill ge olja är att det är det "foder" som ger mycket energi utan att innehåll en massa stärkelse, som ex havre och korn gör.

Mvh Jessica


Då undrar jag vad det är för värden i dom olika oljorna.
 
Sv: Mager fångponny

Vad för värden???

Har läst själv på oljeflaskan, kommer inte ihåg vilken sort, och där tror jag det stod 31,7 MJ per liter, men det är ju bara att läsa innantill på oljan man tänker fodra med.

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Jessica skrev:
Vad för värden???

Har läst själv på oljeflaskan, kommer inte ihåg vilken sort, och där tror jag det stod 31,7 MJ per liter, men det är ju bara att läsa innantill på oljan man tänker fodra med.

mvh Jessica


jag bara undrar!

jag har inte en enda flaska framför mig, därför frågar jag för jag vet helt enkelt inte hur mkt energi olja innehåller!
 
Sv: Mager fångponny

Jaha... Trodde du ville veta hur mycket stärkelse etc olja innehåller. :angel: :D

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

stintan skrev:
OK det är allså vettigare att fodra med lusern i stället för ponny kraft i detta fallet. Bör nog överväga detta.
Nu när jag har fått hjälp med detta i mina ögon akuta problem ,ska jag ta hjälp med foderstater till mina övriga hästar. Känner mer rätt insnöad på detta ämne för närvarande, men jag skriver en ny tråd om dessa hästar.
Hej Stintan!
Om du ger lucern, glöm inte att komplettera med t ex kli som har en hög fosforhalt 1,5 g Ca, 10,6 g P), så att inte kvoten Ca/P blir skyhög! Lucern har nämligen en väldigt hög kalcium halt (15 g Ca, 3 g P). Balansen brukar bli bra om du ger ungefär lika delar lucern och kli. Hellre lite mer kli än lucern till en gammal häst som ska ha en låg Ca/P kvot. Linfrö har också en tämligen låg Ca/P kvot - därför fungerar det också bra i en foderstat med Lucern.

Personligen tycker jag bättre om "naturliga" och grova fodermedel än pellets, havre eller korn - för hästens skull. Dels behöver magen fibrer, dels har jag läst något om att det är mindre riskfyllt med proteinöverskott för hästen om man ger högvärdigt grovfoder istället för typ spannmål.
 
Sv: Mager fångponny

Tycker inte att det är vidare bra att ge lika mycket kli som lucern. Ofta ger man ett halvt till ett kg lucern och så mycket kli är inte praktiskt. Det sägs också att tungmetaller lagras i skalet på spannmål, som kli består av.

Vissa hästar kan också bli lite skumma i magen av för mycket kli. Min häst och några till i stallet blev konstiga (ljus, smulig avföring) av så lite som 400 gr till stora hästar (500, 600 o 650 kg).

I den foderstat som jag rek balanseras Lucernet av Miner vit (låg Ca/P-kvot) och kli.

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

så d kan bli! :) :D

men finns det verkligen inte ett endaste gram protein i olja?
.......... men d e ju klart... närt man tänker efter så bör d inte vara det :crazy:
 
Sv: Mager fångponny

Hej Jessica!
Kan du försöka att få ner Ca/P kvoten något ytterligare då, tror du? En kvot på 1,8 är i högsta laget för en gammal häst. Kan du räkna fram en kvot på 1,2 - 1,3 så kan jag "godta" ditt förslag, likväl som mitt! :-)

Plus att här har vi med en mager häst att göra, därför anser jag att 28 MJ är för lågt för en shettis. Men 1 - 1,5 dl olja skulle kunna hjälpa upp den delen (3,7 MJ per dl) OM proteinmängden (171 g) är tillräcklig i den foderstat du räknat ut och det bara är energimängden som behöver ökas. Jag skulle dock inte ha något emot att se mer protein i foderstaten till denna häst, då behovet är att jämställa med en unghästs.

Jag ger ju lika mkt kli som lucern till min lilla shettis, dvs 1 kg av vardera - och jag har inget märkt av att hon blivit konstig i magen. Tungmetallerna vet jag inget om, men å andra sidan så är hon gammal (30 år) och för den tid hon har kvar att leva så tror jag inte att tungmetallerna har så stor betydelse - ju fler år desto mer hinner lagras i kroppen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager fångponny

Kan du förklara närmare ang den låga Ca/P-kvoten till äldre hästar? Har alltid tror att den ska vara hög med tanke på benskörhet etc. Så är det ju för människor.

Men visst går det räkna fram en annan foderstat, som bli billig dessutom.

4 kg hö
200 gr Krafft Protein (el 150 gr soja)
150 gr vetekli
0,5 dosmått Dikalciumfosfat
4 ml Basic E (selen och e-vitamin)

MJ 34
Smrp/MJ 6,54
Ca/P 1,23
Ca/Mg 2,82

Behövs mer mat är det bara att höja höet med ett halvt kg.

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Jag citerar vad jag läst på en tyvärr okänd hemsida (kan ha varit aftonbladets):

"Äldre hästar kräver mer protein och fosfor. Fosforrika fodermedel är t ex vetkli. Ca/P-kvoten bör för häst ligga mellan 1,2 - 1,8 och på äldre hästar neråt 1,2."

Dessutom läser jag att äldre hästar inte bör få för mkt kalcium på www.krafft.nu: citat: "Veterinär Per Spångfors om äldre hästars näringsbehov: betonar att lever- och njurfunktionen bör kontrolleras årligen för att foderstaten skall kunna anpassas på rätt sätt.
- Vid dålig leverfunktion utvecklar många hästar en överkänslighet mot protein, och vid störd njurfunktion är det kalcium som de i många fall inte tål i några större mängder. Foderstaten måste anpassas efter de här båda värdena."

- Vilket tydligen gör att man får ha bruket av Lucern under viss uppsikt. Som tur är så finns ju Mix och GreenGrass varianten av Lucern där halten Ca ej är så hög - till oss med gamla hästar med lösa tänder - vilka kräver blött, hackat stråfoder.

Men det kanske är som P.L. säger: att kvoten är av underordnad betydelse, bara mängden är tillräcklig. Då behöver man inte bekymra sig så mkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager fångponny

Geisli skrev:
Jag citerar vad jag läst på en tyvärr okänd hemsida (kan ha varit aftonbladets):

"Äldre hästar kräver mer protein och fosfor. Fosforrika fodermedel är t ex vetkli. Ca/P-kvoten bör för häst ligga mellan 1,2 - 1,8 och på äldre hästar neråt 1,2."

Dessutom läser jag att äldre hästar inte bör få för mkt kalcium på www.krafft.nu: citat: "Veterinär Per Spångfors om äldre hästars näringsbehov: betonar att lever- och njurfunktionen bör kontrolleras årligen för att foderstaten skall kunna anpassas på rätt sätt.
- Vid dålig leverfunktion utvecklar många hästar en överkänslighet mot protein, och vid störd njurfunktion är det kalcium som de i många fall inte tål i några större mängder. Foderstaten måste anpassas efter de här båda värdena."

- Vilket tydligen gör att man får ha bruket av Lucern under viss uppsikt. Som tur är så finns ju Mix och GreenGrass varianten av Lucern där halten Ca ej är så hög - till oss med gamla hästar med lösa tänder - vilka kräver blött, hackat stråfoder.

Men det kanske är som P.L. säger: att kvoten är av underordnad betydelse, bara mängden är tillräcklig. Då behöver man inte bekymra sig så mkt.


Intressant!!!

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 861
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp