Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På ston som suger in luft i slidan kan man göra en enkel operation som heter caslickoperation. Det innebär att man syr ihop slidväggarna, så att det bara finns en öppning på några centimeter längst ner.Charlie skrev:SY
vart då?? och varför det???
Mjola skrev:de e faxtis inte så hästar som låter så har fel på lugorna!! min sköthäst har det han låter jämt så där!
Helt rätt. Skillnaden på pojk o fick är att pojkarna är ett mer kluckjud. Flick juden är mer som en blöt fjärt invärtes. Kanske konstigt uttryckt. Men så har jag hört dom ljuden.via skrev:På ston som suger in luft i slidan kan man göra en enkel operation som heter caslickoperation. Det innebär att man syr ihop slidväggarna, så att det bara finns en öppning på några centimeter längst ner.
Man gör operationen för att luftsugandet kan dels göra ont, och dels är det en infektionsrisk.
På ston som ska föla, och som är caslickopererade är det mycket viktigt att övervaka fölningen. Man klipper då upp de hopväxta slidväggarna när fölets hovar trycker på. Om man inte klipper upp dem i det läget finns risk för att de spricker mycket längre, eller fel.
Vad gäller ljudet: Det är luft som kommer in i skapet, på både hingstar och valacker, och kan ffa höras i trav. Jag har aldrig hört ett sto låta så vid arbete, men jag har faktiskt hört ett liknande ljud från slidan på ston som fått lugnande. (tex vid tandläkarbesök) så det har väl med avslappningen att göra vid de tillfällena. Det gör att jag antar att ett sto som suger luft in i slidan vid arbete skulle kunna låta likadant.