Magen låter vid ridning

Sv: Magen låter vid ridning

*lånar knapp*

ston som e musklade på ett visst sätt å tar i kan suga luft bakifrån...
man kan sy dem (görs på galopphästar å vissa tävlingshästar på hög nivå)...
min är tex sydd... om man inte syr så får de SÅÅÅÅNNNAAA smärtor i magen... typ kolikliknande...

anl. att "pojkhästar" låter så är ju skapet... baksug lixom :D

Messy skrev:
*lånar knapp*

ston som e musklade på ett visst sätt å tar i kan suga luft bakifrån...
man kan sy dem (görs på galopphästar å vissa tävlingshästar på hög nivå)...
min är tex sydd... om man inte syr så får de SÅÅÅÅNNNAAA smärtor i magen... typ kolikliknande...

anl. att "pojkhästar" låter så är ju skapet... baksug lixom :D

ha ha, ja det gör man i travet med, men jag tror inte det är det som står för kluckandet, det blir nog mer en fis av det hela :rofl: :rofl:

Däremot tror jag att det är tarmarna som sätter igång vid rörelse, med tanke på att man ska röra på dem vid t ex kolik, så är det rimligt att tarmarna börjar jobba vid rörelser....

Senast ändrad av en moderator:

BeastieBabe skrev:
det finns juh något sätt man kan massera hästens rumpa på så den släpper ut fisar,

ehe... :s skulle inte vilja stå bakom rumpan på en häst samtidigt som jag masserar den för att H*N ska fisa.. :crazy:

jag hade också alltid hört att det bara är valacker som låter så, men sen en red jag en fullblodshingst ett tag och upptäckte att han lät likadant! så det där med bara valacker stämmer i alla fall inte!

nej det gör det inte. trodde också det tills jag började rida en hingst...

Vissa valacker på ridskolan lät alltid så i traven efter galoppen, vissa lät bara så när de tex hoppade och blev lite hetsiga och vissa lät alltid så.

Min häst (valack) brukar låta så om han travar på för fort, eller några steg i traven efter man saktat av från galopp.

De flesta hästar jag hört det på brukar oftast låta så när de är upphetsade och pigga när man rider eller i slutet av passet.

Tror oxå det beror på nåt baksug, snoppen kanske dinglar upp och ner inne i skapet och tillslut skapar ett sånt ljud :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Detta ljudfenomen uppstår endast hos en valack och har med kastrationen att göra

Vad är det som låter likadant på hinstar och en del ston då?
Jag har aldrig hört det på ston men på hingstar har jag hört det flera ggr och ja jag är vrålsäger på att det är en hingst.

Har hört varianten av att det är magen som jobbar mycket när de låter så, eller om det var magmusklerna, så kan det ha vart...

Hm, hörde en Hingst låta så i hagen när jag red förbi senast Igår...Förresten låter han så varje gång jag rider förbi, för då kommer han alltid i stor trav emot oss...

Nej, med att det blir vacuum i skapet, dvs även på hingstar. Jag har aldrig hört ett sto låta så.

SNor en knapp.

Jag har hört att det är njurarna som låter när dom travar etc.

Men vet inte vad jag ska tro :crazy:

Det är så att val./hing. får in luft i skapet och det är det som får det att låta.

När jag "sommarjobbade" i ett tävligs/tillridningsstall förra sommaren red jag lite olika tävlingshästar för en instruktör och la då också märke till "kluckandet". Hon (instruktören) sa då att det var någon vätska i muskler eller senor (kommer inte ihåg vilket) som lät när hästen ansträngde sig och jobbade. Men jag har ingen aning, är bara vad jag har hört.. ;)

*lånar*

En bekant til mig hon trode att det var sadeln som lät så... Hmm hur man nu kan få de till det.
Men gissa om hon blev förvånad när jag en gång red barbacka och det lät. hehe

Min vallack låter bara så när han är avslappnad. Har också hört en hingst låta så, en morganhingst. Men ägaren sa att det berodde på att hästen druckit för mycket vatten innan, men det tror inte jag. :cool:

är det detta ljudfenomen som "klonkar"? Låter som det kommer från magen tycker jag men Johan gör så när han blir osäker på vad han ska göra och lite stressig :rofl:

aldrig annars

tror jag har sånt ljud på film

de e faxtis inte så hästar som låter så har fel på lugorna!! min sköthäst har det han låter jämt så där! :crazy:

Hej! Även jag kan få "klunkande" mage iblande när jag rider. Och så vitt jag vet är det för att jag har mycket vätska i magsäcken, och då klunkar det upp och ned i tex arbetstrav... Är det inte samma för hästarna?? :bump:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
324
Senast: jemeni
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
16
· Visningar
902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka