Lyttar mig framåt

K

Krut920905

Hejsan när jag rider på tygel så lutar jag mig hela tiden framåt mig så mycket det är lite bättre nu men jag lutar mig ändå framåt mycket ibland och det är irriterande för att jag får också ont i ryggen då för då sitter jag som en hösäck fast annars ibland sitter jag fint och det går jättebra men det är ibland jag glids med hästen:( tacksam för svar behöver verkligen hjälp:cry:
 
Sv: Lyttar mig framåt

Jai bland är det svårt att tänka på sin hållning.. man får göra det till en vana och tänka på hur man sitter.. :bump:
 
Sv: Lyttar mig framåt

Försök att tänka dig att du har ett snöre fäst i hjälmen. och att någon "däruppe" drar i snöret så att du måste räta upp dig.

Tänk på att ha blicken långt fram och inte på hästen.

Dra bak axlarna, in med magen och ut med bröstet. Det är svårt att sitta som en hösäck om man drar in magen.

Öva sitsen jämt... Jag kan nästan svära på att din hållning på marken inte heller är så bra? Har man en bra hållning brukar sitsen bli bra per automatik!

Finns en jättebra bok om bl.a sisten av Sally Swift, låna den på biblan eller köp den om du hittar den. (Det är hon som har kommit på det översta tipset).

Om du har möjlighet, ta hjälp av ngn som kan korrigera dig direkt när du rider, det är förmodligen effektivast!

Hoppas att dessa råd är till ngn nytta, och lycka till!



PS! En anledning till att du "glids med hästen" kan ju vara att du håller för hårt i /har för korta tyglar? Svårt att veta utan att se dig rida.. Ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyttar mig framåt

Rid för instruktör så får du hjälp och någon som håller efter dig när du halkar tillbaka med ovanan.
 
Sv: Lyttar mig framåt

Har samma problem. Har börjat rida så mycket som möjligt utan stigbyglar och försökt att hela tiden tänka "luta dig bakåt" hela tiden. Satt en hel lektion och tänkte "luta dig bakåt" och den i övrigt tröga hästen gick som smort hela tiden :idea:
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 236
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp