Lyssnar inte på skänkel & Är stel i halsen

L

LoSo

Någon som har tips om hur man ska göra då hästen är ganska så rejält skänkeldöd? Lyssnar inte alls bra, då förgående ryttare har klämt mycket med knäna och underskänkel...
Hästen har också gått i samma form, och har svårt att ställa sig innåt i både höger och vänstervarv.

Några tips om hur man kan mjuka upp hästen och få henne att lyssna på skänkeln igen?

Tack för svar!

Sv: Lyssnar inte på skänkel & Är stel i halsen

Anväd rösten mycket och kanske ha ett spö att endast peta på lite med samtidigt som både röst och skänkel? Hoppas hästen kommer lyssna bra på skänkel snart :D
/J

KRÄV reaktion av hästen, och minsta lilla du får... BERÖM och EFTERGIFT! Det måste komma kvickt när hästen gör rätt. Börja öva från början med start och stopp etc. Kräv inte så mycket av hästen i början utan ta allt från början. Den ska tycka det är roligt och vilja lyda - då blir den oxå känslig och väntar in "komandon"

Snabba eftergifter är nyckelordet och korta pass.

Lycka till!

kan ju ta ut en massör eller ET så kankse stelheten försvinner fortare, annars kan du ju masera halsen och stretcha själv. Även rida mkt sknäkelvkning, öpnna ,sluta brukar mjuka upp dem så de blir mindre stela, men tror det blir bäst kombination med massage och stretchning oxå. Är hästen skänkeldöv förösk rida mer med sätet och vikten och förösk stunta i skänklarna ett tag. Börja i skritt så att den förstår och fortsätt sedan i trav :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat