Lyssnar bra på hjälper men känns som om "bromsen" är i hela tiden, tips?

F

Fitness

Jag har ridit en häst ett tag som är relativt välutbildad. Riden mycket dressyr på LB-LA nivå.
Han lyssnar väldigt bra på skänkeln, tar galoppfattning direkt osv, väldigt lydig för hjälper. Dock känns det ständigt som om bromsen är i. Speciellt i trav och galopp. Han krullar samtidigt lätt ihop sig och blir kort i halsen och det känns lite som att rida på stället. Några tips på hur jag kan göra för att få honom att släppa bromsen? Han är liksom inte riktigt framme för skänkeln även om han samtidigt lyssnar bra.

Sv: Lyssnar bra på hjälper men känns som om "bromsen" är i hela tiden, tips?

Jag tycker det låter som att hästen är spänd över ryggen. Lösgör, lösgör, lösgör. Massor av övergångar där hästen ska vara kvick, tempoväxlingar där hästen verkligen ska skjuta på och komma fram till handen, sidvärtsrörelser med bibehållen aktivitet m.m. En del hästar går lixom in i bubbla och är lite svåra att verkligen PÅVERKA, de gör de man ber om men försiktigt och inte mer. Sådanna hästar kan behöva "ruskas om" så de får hjälp att släppa lite på hämningarna ;).

hmm.. know the feeling. Men det kommer med lösgjordheten.

Ett tips är att du först ser till att hästen inte är spänd och se till att lösgöra i en låg form. Inte förrän du har en avslappnad och lösgjode häst försöker du väcka hästen med övergångar, ökningar osv, vet inte hur din funkar men min blir bara mer spänd om jag inleder med att försöka "väcka". Mer krull och går och småbromsar.

Sen är alltid bus i skogen och hoppning bra för att få dem generellt sett att tänka framåt.

Flyttar bogarna genom stora skritt piruetter

jag har fått jobba mycket på volt och stretcha ut sidorna med ledande tygeltag. Minska / öka volten i trav och galopp så jag får koll på min akilleshäl - ytterbogen och skolor som fokuserar på böjning i kroppen mer än "uppvisningsskolor"

Det jag menar med lösgjordhet i det är fallet är kanske mer en mental lösgjordhet - ett sätt för mig att få honom mentalt avslappnad och då också en mer mottaglig hästkropp som inte är i sin bubbla och stänger mig ute.

Efter detta brukar det bli en hel del övergångar skritt / galopp och variera tempot ofta för att få honom att vakna men har jag lyckats med steget innan så svarar han bra utan att spänna sig nämnvärt.

Vet inte om det förklarade något :o

För att vi ska kunna påverka hästens ben (vart den sätter fötterna och hur) så måste hästen 1. Bjuda framåt och lyssna på framåt drivande 2. Ta förhållningar 3. Kunna flytta sig för skänkeln. Funkar inte något utav dem här 3 så måste man gå tillbaka och renordla hjälperna. I ditt fall, få hästen att gå ärligt framåt.

För att få hästen att gå framåt:
-Skänkla -får du inte reaktion inom 0.30sek, använd röst, inte reaktion inom 0.30sek = spö.
Rid på framåt i friskt tempo (trav el. galopp) -utan krav på form.
Gör en halt , och prova igen, gör samma sak om och om igen ända tills hästen lyssnar bättre. Du ska bara behöva nudda med skänkeln så ska hästen reagera och gå fram.

Känner du att bromsen är i så måste du "öppna upp" för honom, Rid på framåt!! strunta i formen en liten stund och rid på i friskt tempo. Hur ofta har du låtit honom sträcka ut och bara galoppera fritt, rakt fram och fort? Det är verkligen bra för framåtbjudningen, glädjen, och psyket för hästen. Man ska dock inte "jaga" hästen.. och när man gör detta så ska man helst stå i lättsits och påverka hästen så lite så möjligt.

rder min häst precis som din och du förklarar de superbra:bow:

Min gör också så om det blir för svårt.

Men ett, har varit att ta av sporrarna och tänka att en skänkel är en skänkel och därmed basta. Så redan i skritt har jag höjt kraven, en skänkel betyder vakna och gå. Eller så använder jag spö.

Sen har jag lösgjort, men det kan du sällan göra liksidigt, eftersom väldgit få hästar är liksidiga. Ta hjälp av en tränare, men för mig har det varit öppna på volt i höger varv och sluta på volt i vänster varv.

För att tydliggöra mina åsikter om skänkel så har jag ridit på volt och lagt ut rumpan, sedan låtit den peka innåt. För att sedan gasa på ett varv. Ganska höga krav på svar direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur