Lyssna oavsett vad .

Sv: Lyssna oavsett vad .

Ska era hästar lyssna oavsett vad?. Kul att se vad folk har för synpunkter på det.

Vet inte om detta gäller just westernhästar bara, men svarar ändå... ;)
Jag tycker hästen alltid ska lyssna på ryttaren. Men det finns ju gränser. I situationer då den blir rädd får man ju ställa lägre krav. tex hästen ska bara gå framåt eller bara stå still (så BARAär det ju inte alltid...). Funkar det inte från ryggen, fine, men det måste iaf funka från marken! Det är inte bara lydnad, det är säkerhet och hantering som måste funka!

Ibland blir man sur om hästen inte "lyssnar". Men man måste ju tänka efter lite själv och granska sig själv. Förstår hästen? Kan den göra detta? Är den okoncentrerad - i så fall varför? Viktiga frågor att ställa sig själv så man kan utvecklas och förstå varann.

Man kan väl säga att det inte bara handlar om att "lyssna", det handlar om att kommunicera! :idea: Man måste ju själv lyssna på vad hästen säger.

Lite luddigt kanske,... :p hoppas jag svarade på det du undrade efter.:)

Ja det är mitt absoluta mål och ställningstagande. Hästar är av naturen konsekventa varelser så "tillåter" man dem att ibland inte lyssna (= strunta i vad jag "säger") så struntar de snart i en precis närhelst de har lust. Och då kan det bli ganska farligt med 500 kg muskler kontra våra kilon...

Det är det som är det svåraste som människa, att lära sig att alltid vara konsekvent mot sina hästar (för att inte tala om när det gäller barnuppfostran...)

Det är många gånger man har fått bita sig i tungan när stallkompisar kommer in efter en ridtur och glatt talar om att deras häst idag hade såna vårkänslor och brallade över hela ängen. Då får åtminstone jag lust att hoppa jämfota och skriva, "vadå vårkänslor och bralla?! Den kan bralla hela dagen i hagen om den har lust! :rofl: Den har 1 timmes arbetstid om dagen och då bestämmer chefen, dvs jag!" :rofl:

Det är många gånger man har fått bita sig i tungan när stallkompisar kommer in efter en ridtur och glatt talar om att deras häst idag hade såna vårkänslor och brallade över hela ängen. Då får åtminstone jag lust att hoppa jämfota och skriva, "vadå vårkänslor och bralla?! Den kan bralla hela dagen i hagen om den har lust! :rofl: Den har 1 timmes arbetstid om dagen och då bestämmer chefen, dvs jag!" :rofl:

Håller med. Om en häst börjar "busa" med mig så är det stopp direkt som gäller! Dock inte sagt att hästen inte får ha roligt på ridturen (ridning ska vara roligt!) men det måste vara på bådas villkor, och under kontrollerande former där man känner att man fortfarande har kontroll.

Säkerhet är a och o för min del och jag vill absolut känna mig trygg med min häst och känna att jag kan lita på att den tar hänsyn till mig. Konsekvens är jätteviktigt -men bara i vissa delar framför allt där jag inte kan tillåta diskussioner pga tex just säkerhet (precis som i barnuppfostran)

Men däremot vill jag inte att hästen ska bli avtrubbad och stänga av sin personlighet därför kan jag likaväl lyssna på hästen som den kan lyssna på mig i de flesta fall. Jag tror att om man benhårt håller påatt hästen -alltid- ska göra och lyssna på en så kan man missa signaler. Hästen kan faktiskt förmedla någonting till dig. Om man alltid ska bestämma så blir det väldigt ensidigt och då förutsätter man ju att det är trots när inte hästen lyssnar. Vem skulle vilja ha en sådan mamma, eller chef :P

Med lyssna så menar jag i praktiken att vara koncentrerad och samarbetar med mig. Ett samarbete är just att båda "lyssnar" på varandra och åstadkommer något tillsammans.

Så en häst som lyssnar blir inte avtrubban och tappar sin personlighet, tvärtom. En häst som lyssnar är mycket lättare att lära saker, än den häst som går och tittar fundar på vad kompisarna i hagen gör eller om det finns något att äta någonstans...

Jag förstår hur du menar, och tror att vi kanske i praktiken menar samma sak, men när du skriver ner det så känns det lite förmänskligat. Ungefär som att när hästen pratar då är jag tyst och lyssnar tills det är min tur att prata, lite som vi människor gör under en dialog....

Ja, så långt det är möjligt utan att den blir en radiostyrd zombie.

Precis som människor emellan så är det aldrig en som pratar och en som är tyst, om man inkluderar kroppsspråk mm i kommunikation. Dialogen pågår hela tiden mellan häst och människa.

Jag vill också ha hästen fokuserad och med mig, men självklart får uppmärksamheten till viss del vandra till andra saker i omgivningen så länge jag får koncentrationen igen när jag ber om det. Beroende på vad jag vill göra ber jag om att hästen ska lyssna mer eller om den får släppa fokus mer. Ute på en promenad i spännande terräng tex vill jag hellre att hästen får vara fri att titta runt och hålla koll på var den går än att den bara ska tänka på mig. Jag vill ju också koppla av och kanske prata med mina medryttare.
Och om du jobbar med boskap måste du låta hästen ha uppmärksamhet mer på omgivningen mer än på dig :) Då får den tänka mer själv.

Målet är ju att de ska göra det tycker jag. Men man får ju jobba med det hela tiden.. :D

Sen är det ju olika beroende på situation, har hästen uppmärksamheten på de andra hästarna i hagen då du ska leda in den till stallet så den kliver på dig och skiter i att flytta sig. Ja... då skulle jag bli liite upprörd. Är det så att det kommer brunbjörn ut ur busken då jag rider... ja, då kräver jag kanske inte total lydnad ;)

Liknande trådar

• Låst
Kultur vad läser/lyssnar du på nu? Har du något stående boktips? Jag läser Den brutna kvinnan av Simone de Beauvoir Lyssnar: Pastor Viveca...
Svar
5
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Anders Eriksson skrällvann med Florence Ima. Efteråt lyfte han fram sin farbror som nyligen blev sparkad av en häst – och miste synen i...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V