Kirre

Trådstartare
Funderar lite på det inför framtiden när fölis ska börja äta själv. Kan man analysera lysininnehållet i grovfodret? Eller är det en viss del av proteinet. Har för mig att jag läst det. Har försökt leta runt lite men inte hittat mer än hur jag räknar ut behovet.

Har ett hyffsat grovfoder med 6.3mj/kg foder och 44.5gr smrp/kg foder kvot 7.1. Hade gärna fått vara högre men det är bara jag i stallet som behöver det så stallägarna siktar på lägre kvot när de tar grovfodret. Sen står det ju inget lysininnehåll på en enda färdigfoderpåse utom Hestekraft och Krafft Rehab, men stämmer det? Borde inte de flesta innehålla lysin i någon mängd iaf.

Om jag efter den här tråden och lite mer eget infoletande skulle lyckas få fram värden i foder och behov och ser att jag behöver tillföra lysin utifrån, var hittar jag det i vettig form? Såg någon sirap som innehöll Vitamin E, lysin och selen men det var ju minimala mängder, tror det var 50mg lysin/kg/liter. Är bristen så "liten" som 5 mg innebär det att jag behöver ge 1 deciliter av det och det skulle kosta 17kr/dag i så fall. :eek:

Så frågan är helt enkelt om lysinbehovet kan tänkas bli ersatt med mitt grovfoder om hon bara äter ordentligt eller hur jag annars ska kunna tillsätta det.

Sv: Lysin

JAg vet inte ifall man kan få veta lysininnehållet genom att analysera grovfodret men annars så är havre det spannmål som innehåller mest lysin. Vissa e-vitamintillskott (som det du nämnde) är berikade med lysin.
Avelsfoder brukar ha tillsatt lysin för att täcka det dräktiga stoets och unghästens behov. Krafft Plus Grön tex.
Soja inehåller också en del lysin.

Man kan göra en aminosyra analys på fodret, men det är rätt dyrt.

Hos den växande hästen finns det belägg för att den primära begränsande faktorn är energi och att lysin och threonin är sekundärt till denna. Har tex visats i studier av åringar att aminosyratillskott nästan enbart har effekt vid avvänjingen och när vårgräset börjar komma igenom.

Lysin behovet har traditionellt tillgodosetts genom en tillräckligt hög råprotein halt och det är fortfarande det enklaste sättet för hästar. Man kan tillsätta lysin och threonin i pulverform utan problem. Jag vet inte om man kan köpa färdiga blandningar i sverige (gör min egen..) men problemet är att det inte finns några bra studier som kvantifierar behovet på samma sätt som för tex svin och kyckling. Indikationer finns dock att lysinhalten bör vara ca 15% av totala proteinhalten.

Så jag skulle tro att med ett grovfoder som ditt är det inget problem. Om du skulle känna att du behöver en bättre proteinkvalitet, kolla med en fodertillverkare. I värsta fall kan man köpa rent lysin...:idea:

Havre är det för lite protein i till mitt grovfoder dessvärre, läst annars att det är det som innehåller mest lysin av spannmålen. Fodrar ju med pluss grön nu och det blir nor det lillan får såsmåningom för att få upp proteinet till henne utan att behöve ge stora mängder kraftfoder. Det står dock inget värde för Lysin på påsen eller i någon annan information från Krafft, därför funderade jag lite.

Nämnda tillskott innehåller ju så otroligt lite så det skulle ju vare sig göra till eller från om man inte fodrar i de mängder jag nämnde vilket känns helt orimligt. :)

Senast ändrad:

Tack för länkarna. :bow: Hade läst den senare sedan tidigare men kände att tråden var för gammal för att ta upp igen och inte riktigt gav svar på mina funderingar.

Tack för ett intressant inlägg! :bow:

Hur får man tag på rent lysin då? Men hon kanske klarar sig på grovfodret samt pluss grön då? Det är ju hög sojahalt och även lusern i det. Har ju inte tänkt vänja av förrän vid 7-8 mån och då har ju behovet även sjunkit en del.

OT men jag saknade ett annat värde från Krafft men mailade KE (finns i deras kontaktlista) och har fått mera än god hjälp och synpunkter. Du kanske skulle testa det?

Lite oklart kanske, jag menade att de flesta foderföretagare bör kunna förse dig med rent lysin. Men å andra sidan så tror jag inte att du behöver det.

Den största vinsten med att optimera aminosyrabalansen för hästar är för gallopörer och kanske travare. Det handlar då om att ta bort allt överflödigt protein (=kostnad) som vi normalt fodrar med och istället ge den optimala balansen för att minska kväveöverskottet. Detta har positiva effekter både för att ge mindre proteinrikt foder samt att man har ett antal gynnsamma effekter på metabolismen under lopp och träning. Det är dock mer komplicerat än man behöver göra det för den normala unghästen.

Ah, ok då hänger jag med. :D

Ja, det lät ju rätt ambitiöst, hon ska inte prestera något än på några år så för mig är det bara för att optimera tillväxt generellt. :)

Känns bra att jag troligtvis inte behöver fundera på det ändå. Om vi räknar 15% av proteinet borde det rimligtvis bli ca 6 g/kg får hon i sig 6-7kg plus lite kraftfoder så bordet det ju täcka, ja.

Om du ände känner att det skulle behövas så har D & H och Gain, vet jag men det finns troligen fler, kompletterings foder som innehåller mineraler, spårämnen och proteiner. Allt för att man ska kunna säkerställat alla behov utan att överutfodra. D & H:s heter Sure grove, Gains heter Opti gro.

Funderar lite på det inför framtiden när fölis ska börja äta själv. Kan man analysera lysininnehållet i grovfodret? Eller är det en viss del av proteinet. ...

Så frågan är helt enkelt om lysinbehovet kan tänkas bli ersatt med mitt grovfoder om hon bara äter ordentligt eller hur jag annars ska kunna tillsätta det.

Ett timotej/rödklöver grovfoder har högre halt av lysin och treonin än andra vallsorter ca 4 gram lysin och 3 gram threonin per 100 gram råprotein. En 7 månaders med vuxenvikt 500 kg behöver äta 10 kg av detta för att få i sig sitt behov av lysin 35-40 gram. Sen får man också korrigera för smältbarheten som är ungefär 60 %. Det blir orimliga mängder.

Men att bara tillsätta lysin är inte så lyckat eftersom den andra begränsande aminosyran treonin då kanske fattas så att lysinet ändå inte kan utnyttjas. Man vet inte exakta behovet av treonin men sannolikt är det i storleksordningen 60 % av mängden lysin för den växande hästen.

Jag tror inte det finns kommersiella lysin/treonin tillskott. Bättre då med ett lättsmält proteintillskott än att bara tillsätta lysin. HH

Indikationer finns dock att lysinhalten bör vara ca 15% av totala proteinhalten.

:

Totala proteinhalten är faktiskt inte så intressant utan kvaliteten av proteinet. Den växande hästen behöver en viss mängd av de essentiella aminosyrorna för att växa, inte en procent. Om fodermedlet har en god aminosyresammansättning behovs en mindre totalmängd protein än om sammansättningen är sämre.

Svenska vallgräs varierar mellan 2 och 4 % lysin av totala råproteinet, sen får man dessutom korrigera för smältbarheten. HH

Ett timotej/rödklöver grovfoder har högre halt av lysin och treonin än andra vallsorter ca 4 gram lysin och 3 gram threonin per 100 gram råprotein. En 7 månaders med vuxenvikt 500 kg behöver äta 10 kg av detta för att få i sig sitt behov av lysin 35-40 gram. Sen får man också korrigera för smältbarheten som är ungefär 60 %. Det blir orimliga mängder.

Men att bara tillsätta lysin är inte så lyckat eftersom den andra begränsande aminosyran treonin då kanske fattas så att lysinet ändå inte kan utnyttjas. Man vet inte exakta behovet av treonin men sannolikt är det i storleksordningen 60 % av mängden lysin för den växande hästen.

Jag tror inte det finns kommersiella lysin/treonin tillskott. Bättre då med ett lättsmält proteintillskott än att bara tillsätta lysin. HH

Vilket proteinfodermedel rekommenderar du i detta fall?

Sojaskrå är ju ett beprövat proteinfoder med god aminosyrakvalitet. Rapsmjöl/pellets är ett nästan lika bra proteinfoder som är svenskproducerat och bättre ur miljösynpunkt. Själv ska jag ge fölisarna ett smågriskoncentrat när de vänjs av i januari. Den lokala kvarnen blandar det av raps, fiskmjöl och potatisprotein litet beroende på vad de har hemma för dagen. Billigt foder med kanonvärden på lysin, treonin mm HH

Hm... sitter och räknar till min bebis... Vi säger att hon har ett mj behov på 60. och att hon får i sig 5kg hö.
Med mitt hö OM Lysinet är 4% av smrp skulle hon då få i sig 10,g g lysin. Hur sjutton ska man lyckas komma upp i 30? Hon lär ju få äta typ 2kg lusern och 2 kg havre... det känns lite mycket... :confused:

Sojaskrå är ju ett beprövat proteinfoder med god aminosyrakvalitet. Rapsmjöl/pellets är ett nästan lika bra proteinfoder som är svenskproducerat och bättre ur miljösynpunkt. Själv ska jag ge fölisarna ett smågriskoncentrat när de vänjs av i januari. Den lokala kvarnen blandar det av raps, fiskmjöl och potatisprotein litet beroende på vad de har hemma för dagen. Billigt foder med kanonvärden på lysin, treonin mm HH

Det låter i teorin bra. Jag kanske ska sluta förundras över uppfödaren som jag känner som ger sina unhästar grispellets. Därifrån lät det precis så som du skriver också. Men han har haft lösa benbitar på upp till 90 % av sina hästar vissa årgångar och jag kan inte se något annat hos honom som är avvikande än proteinfodret, så jag är ändå lite rädd för grisfoder. :crazy:

Det är till fullständig visshet visat att proteinöverskott inte har samband med osteochondros. Men energiöverskott har visats ha sbd. Det är energin som driver tillväxten.

Om fodret har betydelse så är det pga för mkt och kanske spannmålsbaserad energi.
Vissa grisfoder har mkt spannmål. Mitt har ingen.

Är det övergående lösa benbitar som rättar till sig av sig själva?
HH

Jag vet tyvärr inte varken om det är mycket spannmål i pelletsen som han använder eller vilken typ av ost. det var. Hästarna röntgades på hösten som 1-åringar, men jag vet inte hur det utvecklade sig därefter. Jag vet bara att de fick fri tillgång på grispellets och att jag tänkte att det där borde ha samband med alla lösa benbitar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 295
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka