Sv: Lysin

Kul att tråden kommit upp igen! :) Har ju naturligtvis funderat vidare på det här sen sist.

Mailat Krafft och Pluss Grön innehåller 14g lysin per kg vilket ändå verkar vara ganska mycket. Konstigt att detta inte står på påsen med tanke på att de marknadsför det som ett avelsfoder.

Tittade på D&H suregrow men det stod bara att det innehöll/var tillsatt lysin men inte i vilken mängd, någon som vet?

Just nu lutar det åt en mellanväg mellan enkelhet och så stor säkerhet av täckt behov jag kan få. Dvs att hon får 1 kg Krafft pluss grön (naturligtvis mer om det behövs men det är där jag landat när jag preliminärräknat) vilket inte känns för mycket rent kraftfodermässigt sett heller. Får även upp kvoten något mha det.

Jag fortsätter dock kolla andra alternativ och möjligheter för än är det ju inte aktuellt.

Hittar inte heller det men hittade på min säck av Gains Young Stock Mix att den innehåller 16,50mg/kg och 0,32mg selen.

Stod det milligram? Det är ju ingenting i så fall med tanke på att det är i gram vi pratar om gällande behovet. :confused:

Hestekraften den stora får som gärna den lilla också fått av, innehåller 7.5g/kg tror jag, 7 något iaf, så det blir för lite känner jag.

Läste lite för snabbt. Det som jag skrev är vad som är tillsatt förutom det som sedan finns naturligt i fodret. Och det är inte speciferat vad det innehåller:confused:
Men det står at man om man följer deras rekommenderade mängd bör man inte ge andra muneraltillskott.

Är det någon som vet hur innehållet av protein är på Vitafor Proteinmineral som är en produkt från Kvarnbyfoder?

I broschyren kan man bara finna värden för mineralerna och vitaminerna + att proteinkällorna är potatisprotein, bryggerijäst och lucern.

Har för mig att det på säcken till Krafft Protein stod att den innehöll 0,8% lysin!

Mmmm men det låter ju som en bra ide... :) var lite orolig för att min bebis skulle behöva äta typ 2kg lusern och 3kg havre :eek: för att få i sig tillräckligt....

20 :D

10MJ och 200 g smrp, 20 g Ca och 10 g P, 1.2 g selen

Trots min skepsis gentemot Krafft så måste jag säga att Pluss grön är ett bra foder näringsmässigt sett för dräktiga ston och föl, när de blir tillräckligt gamla för att tillgodogöra sig det naturligtvis. Pelletsen är dock lite stora, som tagits upp i andra trådar men jag brukar ändå blöta det så det mest blir en sörja.

hm... det här är ju stålande.... för att få i sig tillräckligt med Lysin och för att kvoten inte ska bli tokhög skulle hon tänkas kunna få (fritillgång på hö) = 5kg, 1kg krafft plus grön och
3kg havre.....:angel: hm... snacka om att be om en galen häst... :cool:

Vad har du för värden på ditt grovfoder då? Det lät som hysteriskt mycket krafftfoder. :crazy:

mj ligger på 7,5. kvoten 7. Men äter hon bara 5kg hö behövs det många mj till och räknar man på att 4% av proteinet i höt är lysin får hon bara i sig 10g från det. :( Vet inte hur man ska komma upp i 30-40g i lysin utan att hon får en kvot på typ 15 om man inte använder havre ....:eek: tur att bebisen inte kommer hem än på ett tag så jag hinner luska lite....

Jag funderar ju vidare då men inget nytt. :) Det jag skulle vilja ha är ju lysinmängden i D&H Suregrow. Kanske ska försöka få iväg ett mail till dem och fråga. Skulle ju kännas bättre med ett kraftfoder mer anpassat för fölmage än Krafft pluss grön.

Räknade dock på ditt exempel och med 2 kg Krafft pluss grön och 5 kg av ditt grovfoder får du en kvot på 11.5 och du får då 38 g lysin. Låter helt perfekt i mina öron sånär som på att det är mycket kraftfoder, dock mindre än ditt andra alternativ. Bara den lilla kan tillgodogöra sig det är det väl ok men är det inte aktuellt förrän vid 8-9 mån ålders borde det vara ok.

Ingen lysinfråga direkt men ni uppfödare med erfarenhet, hur många kilo knaprar de små i sig vid 7-9 mån ålder. Min käkar ju hösilage så fort hon ser något ligga någonstans. Känns som om hon får i sig minst ett kilo bara jag grejar med dem i stallet någon timma. :angel:

D&H Suregrow är inget fölfoder. Det är ett kompletteringsfoder för avelsston och växande unghästar.
D&H Foalcreep är ett fölfoder, vill man använda havre så finns Stud Balanser som visserligen inte är ett rent fölfoder men som fungerar bra på tungfodrade föl.

Ah, hade fattat det som att Suregrow var fölfoder med mjökprotein. Shit, vad snurrigt. :D

Än så länge är det ingen fara, växer och frodas på mammamjölk, hösilage och gräs och de få tuggor av kraftfoder morsan tillåter, vilket inte är mycket. :devil:

Ja så kan jag ju göra! :idea: Att jag inte tänkt på det.. :confused: nog för att jag lär få lägga till extra fosfor (eftersom krafft +grön har MASSOR med kalcium) men det måste ju finnas i pulverform :)

Kvoten i KPG är ju 2 på Ca/P så den innehåller ju mycket P också och täcks bara P-behovet är det ju ok. Annars finns fosforbalans att köpa som är "rent" fosfor, ja.

Kvarnbyfoders Vitafor Proteinmineral har följande ingredienser:
30% Bryggerijäst, 27% Lusernmjöl, 22% Potatisprotein, 10% Koksalt, 6% Kalciumkarbonat, 1% Monokalciumfosfat, 1% Magnesiumfosfat.

Ett kg innehåller 300 gram smb rp!

Jag har frågat och de säger att ett kg innehåller 25 gram lysin och 18 gram teonin.
Finns det några andra proteinfodermedel som matchar dessa siffror?

Kvarnbyfoders Vitafor Proteinmineral har följande ingredienser:
30% Bryggerijäst, 27% Lusernmjöl, 22% Potatisprotein, 10% Koksalt, 6% Kalciumkarbonat, 1% Monokalciumfosfat, 1% Magnesiumfosfat.

Ett kg innehåller 300 gram smb rp!

Jag har frågat och de säger att ett kg innehåller 25 gram lysin och 18 gram teonin.
Finns det några andra proteinfodermedel som matchar dessa siffror?

Väcker liv i tråden igen!
Kan det stämma med att det är så pass mycket lysin med dessa ingredienser?
Om fodret passar med tanke på mineraler och andra värden, är det ett bra tillskottsfoder för avvanda föl om man tittar på ingredienserna?

Ja det kan stämma och ja det kan vara ett intressant tillskott om det passar in. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 295
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka